Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, korábban lehetett jelentkezni teljesítménymérésre és nagyon hamar be is telt a lista, le kellett zárnunk a jelentkezéseket.

Korábban azt hittük, hogy ez a E200-as Mercedes lesz a kilométerrekorder, de azóta már mértünk Audit 600 ezerrel, most pedig egy Fiat Doblo erre is rátesz egy lapáttal, az órájában 705 ezer kilométer van, és garantáltan mentek is ennyit vele, mert egy szállítmányozó cég használja új kora óta.
Amikor az autók megbízhatóságáról esik szó, általában nem emlegetjük a Fiatot a legjobbak közt, főként akkor, ha közös nyomócsöves dízelmotoros kivitelről van szó. Ugyanígy nem jósolunk hosszú életet akkor sem, ha a a motor valamilyen újkori, kisebb lökettérfogatú, magasabb környezetvédelmi besorolású konstrukció. Ezeknek a tipikus előítéleteknek általában van valami alapjuk.

Az Erőmérő mai epizódjában szereplő Fiat Doblo Maxiban a Fiat 1.6 Multijet motorja van, amelyet több személyautóba is szereltek, különböző teljesítménylépcsőkben. Ez a motor alapjaiban a kisebb testvére az 1.9 Multijet dízelnek, de korszerűbb, más injektorokat kapott és a környezetvédelmi besorolása is Euro 4-től indul, egészen napjaink Euro 6-os utódaiig bezárólag.
Az egyhatos, közvetlen közvetlen befecskendezős dízel különlegessége az áramlástanilag optimizált, hengerenként négyszelepes égéstér, valamint a különleges injektorok, melyekkel a common rail befecskendezés jól szabályozhatóan, több lépcsőben juttatta be a gázolajat az égéstérbe, így csökkentve a zaj- és károsanyag-kibocsátást.

A 105 lóerős Mjetet állandó geometriájú turbóval szerelték, míg a 120 lóerős változat változó geometriájú feltöltőt kapott. A motor tervezésekor az alacsony fenntartási költség, a tisztább üzem, a nagy nyomaték és széles terhelhető fordulatszámtartomány voltak a fő tervezési célok. Az olajcsere-periódus 35 ezer kilométeres, míg a 105 lóerős motor maximális forgatónyomatéka már 1500-as fordulaton rendelkezésre áll, ráadásul 2010-ben, az 1,6-os kategória legnagyobbja volt: 290 Nm.
A mérésen résztvevő autót mindig szakszervizbe hordták, főleg hosszabb utakat tettek meg vele, de váltott sofőrökkel. Gazdája nem emlékszik nagy hibára, a kuplungot eddig kétszer kellett cserélni, nagyjából 350 ezret bír, az új turbót pedig 698 ezer kilométernél építették be. Egyébként csak apróságokat kért az autó, melyek a normál elhasználódásnak tudhatók be.

A motor jó állapota alátámasztja a tényt, hogy a hosszú távon, üzemmelegen használt motorok elképesztő futásteljesítményeket is elmennek hiba és komoly elhasználódás nélkül, azonban a mérés azért rávilágított néhány érdekességre.
Az egyik, hogy a névleges teljesítmény a feltöltött motoroknál alig, vagy egyáltalán nem csökken a futásteljesítmény növekedésével, és az első meghibásodást nem a motor csapágyazása, a hengerek kopása, de még csak nem is a gyűrűk elhasználódása jelenti majd, hanem a segédberendezéseké, a generátor, az egyéb szabályzók, környezetvédelmi berendezések.
A másik érdekesség, hogy a csúcsnyomaték értéke, illetve elhelyezkedése a fordulatszám-skálán nagyon beszédes az ilyen sokat futott autók esetében. Jellemző, hogy a gyárilag egészen alacsony fordulaton jelentkező nyomaték csökken és magasabb fordulaton jelentkezik. Ez esetünkben is így van, de nem a turbó miatt, hiszen az szinte új. A pontos okra csak tippelni tudunk, de gyanítjuk, hogy az EGR (kipufogógáz visszavezetés) vagy a turbó szabályzása nem áll a helyzet magaslatán.
Szégyenkezésre azért nincs ok, nézzék meg a mérést, a görbéket, az értékeket és ne felejtsék, hogy az autóban 705 ezer kilométer van. Az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles igenis tud jó motorokat készíteni, a kulcsszó pedig mindig a karbantartás.
Ha érdekesnek találják hetente jelentkező sorozatunkat, az Erőmérőt, iratkozzanak fel a Totalcar Youtube-csatornájára! Érdekes mérések jönnek, lesz bőven meglepetés.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
A reggeli, délelőtti órákban.
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Hírek
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.
- Hírek
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.
- Hírek
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
Ez is akadályozta a két cég egyesülését.
- Hírek
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Hírek
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
