Az átkozott koromlerakódás

Totalcar Erőmérő: Volkswagen Golf V Variant 1.9 TDI – 2009.

2019.02.01. 13:21 Módosítva: 2019.02.02. 07:32

Az Erőmérőben a hitelesített, profi teljesítménymérő padon az Autokorbelnél megmutathatják az autók mit tudnak valójában. Már többször elmondtuk, mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, most azonban a saját autóm tanulságos mérése következik.

Többször írtam már a Totalcaron korábbi céges autómról, amelynek nagyon csúfos vége lett. Mindezek ellenére szerettem a Golf V-öt, és amikor családi autót akartam venni, megállapítottam, hogy időközben annyit esett az áruk, hogy egy ilyen Golf is belefér a büdzsébe. Nem féltem, mert tudtam mit kell tenni a BXE-motorkódos PD TDI motorral, hogy elkerüljem az újabb katasztrófát. Miután megvettem az ezüst kombit, megcsapágyaztam a motorját, és gondtalanul használtuk.

Persze felmerül a kérdés, hogy miért pont ilyet vettem, amikor tudtam, hogy problémás, ráadásul van még hasonló méretű kombi a piacon. Mindig azt szoktam mondani, hogy egy autó megítélésében a megbízhatóság csupán egy paraméter, és bár valóban elég fontos, más is számít, ami esetleg kedvenccé teszi az adott modellt. Komfort, biztonság, nagy raktér, személyes preferenciák.

Az egyik ilyen személyes szempontom a dízelmotor, ezen belül is a PD TDI-k. Nem vagyok benne biztos, hogy anyagilag is megéri nekünk dízelezni, de ebből a verzióból van választék a Golfok közt, valamint nagyon szeretem az egykilences turbódízel karakterét. Az adagolófúvókás (PD) nagyon jó találmány, ráadásul tartós is tud lenni, ha nem futunk bele ilyen sorozathibába.

Sokan azt gondolják, a PD zsákutca volt a fejlesztésben, de ez nincs így. Csupán arról van szó, hogy bizonyos szempontokból a közös nyomócsöves (common rail) motorok jobbak. Ilyen például a környezetvédelem, és a tény, hogy az Euro 5-ös és 6-os normák kötelezővé tételével a finomabban szabályozható CR TDI előnybe került, így kiszorította az adagolófúvókás konstrukciót.

Pedig a PD TDI konstrukciós szempontból igazi csemege. Míg a CR TDI alapjaiban nagyon hasonlít egy benzinmotorra, ahol a befecskendezést egy elektromos szeleppel és az azon futó programmal oldják meg, a PD adagolófúvókája inkább mechanika, amelyben kisebb szerep jut az elektromos szabályozásnak, és a nagy nyomást tisztán mechanikus módszerrel állítják elő helyben, a fúvókában.

Egy PD motor kicsit keményebb járású a közös nyomócsöveseknél, de nyomatékos, és az 1,9 literes lökettérfogat biztosítja, hogy indulásnál sem fullad le könnyen, így nincs szükség elektronikus rásegítésre, automata gázra, ahogy ezt például az 1.6 CR TDI motor esetében láttuk. Az 1,9 PD TDI hengerenként csak kétszelepes, hengertömbje pedig szinte ikertestvére a korábbi, legendásan megbízható, adagolós TDI-motorokénak. A BXE motorkódú PD turbófeltöltője változó geometriás, amely már egészen 1500/perc fordulatról tölteni kezd, és nagyon nyomatékos, könnyen vezethető autót csinál az 1,4 tonnás Golfból.

Ez a motor gyári szoftverrel, tehát chiptuning vagy powerbox nélkül egyébként nem is szeret forogni, jobb elváltani háromezernél, mert utána csak a hangja nő. Tulajdonképpen azért hoztam el a Golfomat az Erőmérőbe, mert egyre erősebb bennem a gyanú, hogy valahogy nem megy úgy, mint a korábbi cégautóm. Nincs baja, jól indul, szép a hangja, nem ad hibaüzenetet, de úgy emlékszem, hogy a fekete Golf erősebb volt, főleg 2800/perc fordulat felett. Ez az ezüst valahogy elhal háromezer felett. Nem tulajdonítottam ennek nagy jelentőséget, hiszen ötödikben, százharminccal még pont háromezer alatt forog, gyorsabban pedig nem mentünk, a fokozatokat sem szoktuk kihúzatni, nem is érdemes.

A mérést a korábban bemelegített motorral a megszokott rendben elkezdtük, majd 3200-nál megszakadt a folyamat, hibakódot adott a motor, és visszavette a teljesítményt. Meglepődtem, mert a forgalomban ilyesmi egyszer sem fordult elő, nyilván nem is terheltük még így.

Jelentkeznél az Erőmérőre? Itt megteheted!

Ha szeretnél bekerülni a Totalcar másfél éve futó Erőmérő sorozatába, ide kattintva jelentkezhetsz. Egy Google-űrlapra visz a link, amelyen a részvétel jogi velejáróit olvashatod el, illetve a te és az autó részletes adatait adhatod meg. Ha érdekesnek találunk egy autót, felvesszük a kapcsolatot a gazdájával, de kérünk, hogy te is jól nézd meg, milyen típusok és motorváltozatok szerepeltek eddig a sorozatban és pontosan ugyanolyannal ne jelentkezz! Ha egy típus már szerepelt az Erőmérőben, de a te autódban másfajta motor van, kapuink nyitva állnak.

Próbáltunk ügyeskedni a félbeszakított mérés után. Megnéztük, mi a betárolt hibakód, és kisebbre vettük a pad terhelését, hátha akkor elforog háromezer fölé, de nem tudtuk rendesen lemérni. Nézzétek meg a szánalmas eredményt, a mérés végén elemezzük a görbét és megbeszéljük a teendőket. Azt hiszem tanulságos Erőmérő-epizódot láthatunk, minden városban használt, autópályás kikormolást ritkán látott dízelmotoros autó gazdája okulhat belőle.

Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, az Erőmérőt, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok:

Okozhat csalódást egy Toyota?
Ez a Celica túlélt három évtizedet, nem rohad, nincs rajta tuning és bontatlan a motorja. Mit mutat a padon?
Amikor megszólal az öthengeres
Rendes, nagy szívómotor öt hengerrel és egy szerető gazdával, egy Audi Coupe Quattróban a mérőpadon.