Puhány pickupok megmentője
Ha pickupunk van, bármilyen nagy, meg kemény, a gyári megoldásokkal hamar eljutunk a határig. Ezen segít egy cég a keleti határ mellett, Mátészalkán.
Úgy alakult, hogy mostanában egy Ssangyong Mussoval szaladgálok, intézem a dolgokat, és bizony tető kellett a platóra. A plató felépítmény kiválasztását érdemes ahhoz igazítani, amit rendszeresen szállítunk. Ha IBC tartállyal járunk a mezőn, csak erős rögzítőszemekre és egy bizonyos tömeg felett persze futóműerősítésére van szükségünk.
Vége a puruttyaságnak?
Úristen, terhet vinnénk a pickuppal? Most mi lesz?

Akad rendezvényes kolléga, aki a Rangerével rendszeresen rack ládákat szállít, aminél szintén csak akadályozó tényező lenne a doboz. És vagyok én, aki az esetek többségében hangosításhoz szükséges hangfalakat, hangtechnikát, molinót, strandzászlót és pár száz kiló beton- és acéltalpat transzportálok a Parkoló Parádéra, Autósmozira, meg ami még szembejön. Ezek nem magasak, viszont nem szeretnek megázni, így adja magát, hogy fedél kellett a platóra.
Ilyen volt az első Totalcar - Lupa autósmozi
Legközelebb nézd velünk az utóbbi idők legjobb hazai autós üldözéseit. Kicsit Parkoló Parádé, kicsit mozi, ez a Totalcar Autósmozi.

A Musso nem annyira elterjedt itthon, de szerencsére akadt rávaló doboz. Igaz, ehhez egészen a Mátészalkán lévő Maxlinerig kellett menni, ők többek között a Ssangyongot is forgalmazó Wallis Automtive Europe hivatalos felépítményező cége. Árulnak szinte mindent, ami pickuphoz kell, platófedéltől csörlőkön keresztül az emelőszettig, és ezek mind legálisan, papírozva kerülnek az autóba. A cégről sokat elmond, hogy bár szinte semmihez nincs közel, bőven akadnak az ország túlfeléről is visszatérő vásárlók. És nem reklamációs céllal.
Ez a legnagyobb
Minden Ssangyongban van egy kis sárkány, de ebben még egy kis cápa is akad

A doboz jelen esetben nem a szinte minden második pickupon lévő elhúzható ablakos verzió (élő állat szállításakor ez jól tud jönni), hanem kérésemre az oldalt is felhajtható változat (Carryboy SO). Ez számomra azért praktikusabb, mert így oldalról is pakolható marad a plató, és ha valami nagyon elkószálna az elejébe, nem kell tigrisugrással érte mászni. Ezt a fajta felépítményt egyes helyeken amúgy pillangónak nevezik.

Ennek a doboznak a hasonlóan felhajtható oldalú, de full műanyag ajtós változatai sorakoztak kint hosszú tömött sorokban, Hiluxokra szerelve, hogy hamarosan valamelyik villanyász társaság flottáját erősítsék.

Mivel a Mussón a platót is a központi zár zárja, adja magát, hogy a doboz is így záródjon. Emiatt a szerelés se “csak” annyiból állt, hogy feldobják a bódét, rácsavarozzák, esetleg bekötik a pótféklámpát. Meglepően sok aprólékos munkafázisból áll egy ilyen felszerelés, ha jól akarják csinálni.
Mint kiderült, az se mindegy, hogy a plató és a doboz között milyen tömítő, szigetelő anyagot használunk. Ha látjuk, hogy, mint itt is, néha le kell szedni a felépítményt, akkor a klasszikus kédergumira hasonlító tömítés kerül be. Ez könnyebben oldható, viszont ha rosszul tesszük vissza a dobozt, hajlamos becsípődni, és akkor ott bizony beázik. A korábban említett hiluxos flottánál például nem nagyon fog elválni egymástól a kaszni és a tető, így ott gondosan körbeszigetelték, a szigetelést csak roncsolással lehet szétszedni.

Kis izgalmat okozott, hogy vajon mennyire stimmel a gyári szín és a fedél. A Mussón stimmeltek a színek, de mint kiderült, egyes márkáknál simán ki lehet az elvileg azonos színű autókból is rakni egy színárnyalat-sort, a műszaki adatlapra ráírt színkódot inkább afféle ajánlásként használják. Erre itt már fel vannak készülve, a többállásos fényezőkamra és a komputeres színmérő segítségével simán kikeverik a megfelelő árnyalatot. A probléma akkor kezdődik, ha nem csak a műanyag és fém részek más színűek, hanem mondjuk a C oszlop meg a plató. Ilyenkor van, hogy megkérdezik a kedves ügyfelet, melyikhez hasonlítson inkább a doboz.
Sokan amolyan ütöm-verem autónak gondolják a pickupot, hogy hosszú távon se legyen gond, nem árt ezt-azt karbantartani néha.
A platódobozoknál, fedeleknél például az alábbiakat érdemes megfogadni:
- Az első, hogy az ajtót/ajtókat mozgató teleszkópokat tartsuk tisztán, mert akkor kisebb az esély, hogy a benne lévő szimering megsérül a kosztól, és elfossa az olaját.
- A zárakat is gondozni kell, mondjuk havonta megküldeni egy kis WD40-nel, plusz főleg az ilyen központi záras megoldásokban megjáratni a kulcsot. A zárszerkezetről, ha van, vegyük le a fedelet, és kenjük is meg néha.
- A legtöbb fedélen gyárilag ajánlja egy matrica a rögzítőcsavarok ellenőrzését 5000 km-ként.
- Nem igazán karbantartás, de ami tipikusan az üveg hátsó ajtó halálát szokta okozni, a nyitva szállítás. Leginkább akkor robban szét a feszültségtől, amikor lekötik a horoghoz, és megpattan a kocsi hátulja, megfeszül.
36Nem csak a felszereléskor, használatkor is elkél egy kis kenés, karbantartás
A mai pickupok többsége egy nagy SUV. Legalábbis ezt próbálja elhitetni a gyártók egy része. Belülről még igaz is, van már minden, például a most általam használt Ssangyong Mussóban még az ülések is hűtöttek, belsőleg sokkal közelebb van egy igen jól felszerelt SUV-hoz, mint egy munkagéphez. Kényelmes családi autó nagy raktérrel, és még el is tudjuk számolni.

A másik véglet a mindent is elbír, 1 tonnát elviszel a platón marketingszöveg. Ez részben igaz is, csak az egy tonnába nem árt belekalkulálni az utasokat, miegymást. Meg nem mindegy, hogy csak néha kell kiszaladni fél-egy köbös tartállyal valahova, vagy folyamatosan rajta utazik a kocsin az összes nehéz kramanc, mint mondjuk az áramszolgáltatók vonulós kocsijain.
Érdekes módon a pickupok hátsó futóművének két ellensége van: ha mindig meg van rakva a plató, meg ha üres. Mindkettő esetén könnyen lehet rugótörés a buli vége. A laprugóra hajlamosak az emberek úgy tekinteni, mint valami végtelenül egyszerű dologra, ami igaz is, de azért a futóműhangolás akkor is tudomány, az autó tulajdonságai drasztikusan megváltozhatnak, ha hozzányúlnak.

Gyakori gond, hogy ha sok cuccot szállítanak, megül a hátulja. Ezt sokszor a lap hajlításával, pótrugók beszerelésével próbálják ellensúlyozni. Erre véletlenül állt a műhelyben egy élő példa, egy Isuzu Dmax, ahol a pótrugók mintha egy epedás ágyból kerültek volna ki. A tulaj már régóta küzdött a használatból adódó futóműproblémákkal, az összegányolt futóművel, végül ezt megunva jutott el a műhelybe.
Pattogás a határba
Nem terepjáró, de azért nem félteném kivinni a mezőre, ha hirtelen Adblue-t kéne utántölteni a traktorba.
Itt a jármű használatához méretezve építik be az új rugókat, a lengéscsillapítókat, attól függően, mekkora terheléssel számolnak, kell-e emelés. Itt minimális volt az emelés, így például a kardánhoz nem kellett nyúlni, de a kint álló Hiluxok már nem igazán gyárinak néznek ki, így azoknál már ahhoz is hozzá kellett nyúlni, jó 14 centivel van magasabban az autó. A futómű alá nem csak úgy behajigálják a dolgokat, minden ki van számolva, az alkatrészek mind beépítési engedéllyel rendelkeznek (ez azért itthon nem olyan gyakori).
A Hiluxok extra akkukkal is rendelkeztek, mert a plusz fények, csörlők, kiegészítő fűtések megkívánják a plusz energiát. A vonulós munkásautókon kívűl a vadászok körében is népszerűek a kiegészítők, bár ott nem platófedél, hanem egy komolyabb bukókeret kerül a platóra, ami fogadja a munkalámpákat, szúrófényeket, és a felhúzó csörlőt.

Az extra akku egy töltésvezérlőt is kap, amit a fülképből is tudunk irányítani. Alapból a pótakku csak a kiegészítő cuccoknak van, de egy kapcsolóval az indításra is rá tudunk segíteni, ha épp szükséges. A Hiluxok még a vizsga előtt álltak, de a Dmax délutánra már friss forgalmival büszkélkedhetett, annyi beírással (csörlő, emelés, miegymás), hogy már-már betelt. Hát így is lehet, és nem kell izgulni se NKH-s ellenőrzéskor, se a műszakin.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
