Az egyetemisták, akikkel bármikor cserélnél
A Formula Studentre azt mondani, hogy a Formula-1 kicsiben, tulajdonképpen degradáló, hiszen itt a versenycsapat működtetés mellé komoly tanulási folyamat is társul. Mert nem csak megépíteni, működtetni és vezetni kell az autót, de az összes csapat körüli tennivalót is intézni kell, mint a médiamegjelenések hajtása és a szponzorok keresése. A BME Motorsport csapatának idei szezonja a vírushelyzet miatt elúszott, így az idei évre tervezett autót sem mutatták még be. És ha már verseny nincs, legalább minket elhívtak, hogy megmutassák, mit hoztak össze az elmúlt hónapokban.

A Formula Student sorozatot a nyolcvanas évek elején, az Egyesült Államokban találták ki. A cél az volt, hogy a fiatal mérnökhallgatók ne csak az elméletet tanulják meg, de gyakorlati tudást is szerezzenek. Mert bár bizonyos alkatrészek más járművekből érkeznek, vagy külsős gyártók gyártanak le, a tervezés, a gyártás és az összeszerelés legnagyobbrészt az egyetemisták dolga.
A csapat több részlegre oszlik: vannak, akik az elektronikával, mások a vázzal, futóművel, motorral foglalkoznak. Persze nem csak az autót kell megépíteni, magát a versenycsapatot is működtetni kell, ez a menedzsment dolga: ők keresik a szponzorokat, és más, a működéshez elengedhetetlen feladatokat.
Az autók maguk a Formula-1-esekhez hasonló fejlődési pályát jártak be, csak lényegesen gyorsabban: ma már szénszálas teknő köré épül az autó, és akárcsak a legkomolyabb szakágakban, a motor-váltó kettős egyben teherviselő elem is. A jó autó könnyű, a BME motorsport jelenlegi autója éppen befért 200 kiló alá, de vannak csapatok, akik még ennél is kevesebbel állnak rajthoz.
Ez egy mérnökverseny, tehát a hangsúly nem a sebességen van, a futamok alatt az átlagtempó nem lépi túl a 60 km/órát, az autó végsebessége ritkán több 120-nál. Egyszerre csak egy autó van a pályán, és van hosszútávú futam, gyorsulás, valamint skidpad, utóbbinál az a cél, hogy egy 8-as alakú pályán az autó a lehető legnagyobb oldalgyorsulást érje el. Hiába nem túl nagy a végsebesség, aerodinamikai elemek nélkül már nem érdemes rajthoz állni, a BME Motorsport jelenlegi autója 120-as tempónál már a saját súlyával megegyező leszorító erőt termel.
Nem csak belsőégésű motorral szerelt, hanem elektromos, sőt, önvezető kategória létezik: ezeken keresztül a diákok az autóipar éppen aktuális kihívásaira készülnek fel. De a részleteket inkább mondják el ők maguk:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
