Egy 50 éves Alfa Romeo üvöltése
Totalcar Erőmérő: Alfa Romeo Giulia Super 1,3 – 1972.
Kellett ez az autó az Alfának, mint egy falat kenyér. Sikerült is alaposan összeszedni és nagyon népszerű lett az 1962-ben piacra dobott típus. A Giulia története során megjelent változatok száma szinte követhetetlen, de egy biztos: a benzines motorok korszerűek, pörgősek, sportosak voltak. Gengszterek, rendőrök előszeretettel használták Olaszországban: ami Kardos doktornak a Lada az Rizzo felügyelőnek az Alfa Giulia volt. A mai Erőmérőben egy szép állapotban megőrzött, de rendszeres használatban lévő 1300 Supert mérünk meg az Autokorbel profi, hitelesített padján.
Nem emlékszem, hogy írtuk-e valaha is: a Totalcar Erőmérőre jelentkezők között messze felülreprezentáltak az alfások. Miért? Talán mert szeretik az autójukat, talán mert az Alfa Romeók szépek, esetleg mert érzelmi szálakat fonnak gazdájuk köré?
A tények makacs dolgok, közel háromezer jelentkezőből nehéz választani, mi ezúttal ezt az 1972-es Giuliát kaptuk ki a kosárból. Nem vágyom Alfa-típusimereti babérokra, sokan vannak akik művészi szintre fejlesztették ezt, ráadásul a legalább tizenhat évig gyártott Giulia elnevezéstörténete sem a legegyszerűbb. Házi szakértőnk, Csikós Zsolt vonatkozó írásait az alábbiakban találjátok: Ha átnéztétek feltűnhet, hogy a mért autó egy-két képen feltűnik a háttérben, sőt hivatkozik is rá a 4/b-s. Én sem tudtam, így maradt az ismeretlennek kijáró távolságtartás.
Azt mindenképpen érdemes előadni, hogy a motor egy csoda. Teljesen alumínium blokk és hengerfej, illetve olajteknő, két vezérműtengely, dupla karburátorok, így hengerenkénti pillangószelepek, duplasoros vezérműlánc. A főtengelyen nyolc ellensúly található, mind igazi technikai csemege főleg abból a korból.
Kihagytam volna az ötfokozatú, alumíniumházas váltót és az üreges, nátriumos töltetű szelepszárakat? Mivel ötven éve Giulia hozzátartozott az olasz utcaképhez, filmekben is rengetegszer láthatjuk. Rizzo felügyelő, Az olasz meló de még a Tatort (Tetthely) sorozatban is szerepel.
Ez a dicső múlt, de mit tud most egy ilyen autó a mérőpadon? Nos, egy “csak” 1300-as motorral szerelt Supert hívtunk a műsorba, amelynek gyári teljesítményértékei még ma is szépek egy szívó motortól: 89 lóerős. Ha pedig a hengerenként kétszelepesekhez mérjük, akkor igazán jó. A hasonló, régebbi autók mérése során a gyújtókábelről veszünk fordulatszámjelet és a beszívott levegő hőmérsékletét is mérjük a motortérben, ezek a DIN miatti korrekcióhoz szükségesek.
Ha kinyitod a motorteret járó motornál, akkor ha eddig nem, most véged van. A kis Giulia hangja káprázatos! Nem próbálom meg leírni, nézzétek meg a videót és hallgassatok figyelmesen, remélem visszaadja! Régen volt egy olyan duma, hogy ezt receptre kellene felírni. Na, ez az! Nagyon kívánta az 1300 Super, hogy 7000-ig pörgessük. Miért kellett ebbe dízelmotor a modellciklus végén? Érthetetlen.
Hogy mit mutatott az Autokorbel műszere? Megtudhatod a Totalcar Erőmérő mai epizódjából. Lesz meglepetés!
Ha pedig kíváncsi vagy sorozatunk eddigi és későbbi autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok-sok érdekes autót találsz ott. Ha jelentkeznél, azt ide kattintva teheted meg.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.