- Magazin
- Technika
- shooting brake
- tanulmányautó
- audi
- chevrolet
- citroen
- ford
- peugeot
- pontiac
- porsche
- toyota
- volkswagen
- volvo
Elkaszált tanulmányok IV. - Shooting brake-ek
Az első hivatalos tanulmányautó, a Buick Y-Job 1938-as leleplezése óta az autógyártók és a legendás formatervező stúdiók több száz prototípussal lepték meg a világot. A létező típusok gyártásba sosem került karosszériaváltozatait bemutató válogatásunk negyedik részében az extravagáns shooting brake-eké a terep.
Mielőtt kezdünk, nézd meg, milyen kabriókról, kupékról és kombikról maradtunk le!
Elkaszált tanulmányok III. - Kombik
Folytatjuk a gondosan megépített, végül meg nem valósult prototípusok bemutatását. Melyik kombival utaznál el a legszívesebben?
Chevrolet Corvette Nomad (1954)

Amilyen nehézkesen indult a Corvette karrierje, annyira lejtett a pálya a Nomad számára. A roadster és a kupé mellett harmadikként bemutatott karosszériaváltozat nagy sikert aratott a Motorama kiállításon, ami nem meglepő, mert újraértelmezte a kombi fogalmát. A Harley Earl-féle koncepció megelőlegezte a sportos alapokra épülő, háromajtós kombik divatját, bár a General Motors csak úgy egyezett bele a szériagyártásba, ha a Nomad a hétköznapibb és olcsóbb A-body széria része lesz. Szóval, aki ragaszkodik a Corvette orrhoz, kénytelen replikát építeni mára aranyat érő alkatrészekből.
Ford Mustang Wagon (1966)
Corvette orral vagy anélkül, a Chevrolet Nomad nem csak a vevők, hanem más autógyártók fantáziáját is megmozgatta. A Mustangot tervező csapatot is megihlette, már agyagmodell is készült belőle, végül más kísérleti karosszériákkal együtt leszavazták a gyártását. Miután piacra dobták a végleges kétajtósokat, a kampányért felelős ügynökségnél is felmerült egy shooting brake terve, de nem kilincseltek vele a Fordnál, inkább építtettek egy működő prototípust a torinói Intermeccanica céggel. Végül persze nem jártak sikerrel, a vezetőség másodszor is nemet mondott rá.
Pontiac Firebird Trans Am Type K (1977)
Nem a Chevrolet Nomad testvére, a Safari volt az egyetlen Pontiac sportos kombi fazonnal. A GM egyik tervezője, Gerry Brochstein 1977-ben egy extrém Firebird-öt álmodott, még azt is megengedték neki, hogy két példányban megépíttesse a Pininfarinával. A nevében a K az egyenes vonallal lecsapott, Kamm-féle aerodinamikus hátsó kialakításra utalt. Az ablak fix volt, a lapos csomagtartóhoz a két oldalsó, sirályszárnyakként nyitható üvegen át lehetett hozzáférni. Nem csoda, hogy a kiállításokon körberajongták, de a magas gyártási költségek miatt a Type K is örökre prototípus maradt.
Porsche 928-4 (1984)
Ferry Porsche annak idején azért építette meg az első sportautót, mert a piacon semmi sem felelt meg az elképzeléseinek. Ezek szerint a széria 928-as sem volt elég jó neki, mert a 75. születésnapjára egy 25 centivel nyújtott tengelytávú, egyedi prototípust készítettek neki, ami olyan módosításokkal vált a mindennapokban jobban használhatóvá, mint a hátra beszállást megkönnyítő, meredekebb B-oszlop, a kényelmesebb hátsó ülések vagy a kombi kialakítást indokló nagyobb fejtér és csomagtartó, sőt, fix fényszórókat is kapott. Gyártani nem tervezték, de megőrizték a gyűjteményükben.
Citroën BX Dyana (1986)
A BX majdnem befért az elkaszált kombik közé, mert a Citroën a szűkös gyártói kapacitása miatt már majdnem lemondott róla, amikor az Heuliez cég a komplett feladatot átvállalta, ők tervezték meg a karosszériát, és ők szerelték fel a gyártósort is Cerizay-ben. 1985-ben el is indult a termelés, amin annyira belelkesedtek, hogy gyorsan összedobtak egy shooting brake változatot is a GTi műszaki alapjain bőr belsővel és Webasto napfénytetővel. Olyan komolyan vették, hogy egy hatoldalas katalógust is nyomtattak hozzá, de a Dyanára nem adott pénzt a PSA konszern.
Volkswagen Corrado Magnum (1989)
A Volkswagen 1989-ben komolyan fontolóra vette egy Corrado shooting brake gyártását, a prototípust mégsem házon belül építették meg, sőt, nem is a Karmannra bízták, hanem az osnabrücki cég egykori mérnökének saját vállalkozását, a Marold Automobil GmbH-t bízták meg a feladattal, hiszen az ötlet is tőle származott. A Passat tetőlemezt és az Audi lámpákat leszámítva egyedi konstrukciót végül nem valósították meg, a tervezett 200 darab helyett két példány készült belőle, ezeket a műhely akkor megtartotta, később eladta, majd egy 2016-os aukción egyszerre cseréltek gazdát.
Hogyan élte túl?
Elmúlva, de nem feledve: az autó, amilyen már nem lesz többé. Ma még a tiéd lehet, holnap már nagyon drága. Telesírod a fórumokat vagy költesz rá és vigyorogsz? Csak tőled függ.
Peugeot 306 HDi (1999)
Hiába építette meg az Heuliez a 309-es kombi változatát, a Peugeot akkor már a 306-osra koncentrált. Ez jó döntés volt, 1993 és 2002 között több mint 2,8 milliót adtak el belőle. Bár ötajtós kombiként meg lehetett venni, az Heuliez 1999-ben egy sportosabb karosszériával mutatta meg, hova lehetne még fokozni a kompakt eltalált formáját. Ez a munka már tét nélküli volt, nem a választék bővítése, hanem az új HDi dízelmotor promotálása volt a cél, szóval hiába tetszett a közönségnek, esély sem volt a gyártására, pedig még a Pininfarina-féle kabrió is belefért a költségvetésbe.
Audi Shooting Brake (2005)
Amikor a Tokiói Autószalonon leleplezték ezt a tanulmányautót, a közönség még nem látta a győri TT második generációját, tehát nem a shooting brake fazont, hanem a formaterv új elemeit szánták látnivalónak. Érintőképernyős navigációval felszerelt utasterével, orrában a 3,2 literes, 250 lóerős VR6-os motorral, meg persze a hozzá kapcsolt quattro hajtással egy gyártásra kész típusnak tűnt, nem csoda, hogy a lelkes vásárlók számítottak a hivatalos megjelenésére. 2007-ben a németek végül tisztázták, hogy biztosan nem kap kistestvért a kupé és a kabrió.
Volvo Concept Estate (2014)
Miután 2013 szeptemberében Frankfurtban kiállították a kupét, és 2014 januárjában ott volt Detroitban a szabadidő-autó, már csak a márciusi Genfi Autószalonig kellett várni Thomas Ingenlath tanulmányautó trilógiájának harmadik darabjára, a kombira. Mivel a Volvo vezető formatervezője a kupét a P1800-as részleteivel dobta fel, logikus volt, hogy a fontos típust a P1800 ES után shooting brake stílusban valósítja meg. Talán éppen azért, mert már kilenc évvel ezelőtt sem lett volna kifizetődő gyártásba küldeni egy rétegmodellt. Maradt a hagyományos V90, és az álmodozás.
Menő vagyok, de nem bunkó
Nem tudom, hogy a forma vagy az újdonság ereje teszi-e, de ezt az autót mindenki megnézi, körbejárja és mindenkinek tetszik. De milyen vele élni?
Toyota 86 Shooting Brake (2016)
A japánok semmibe sem kezdenek bele félszívvel, még akkor sem, ha tudják, feleslegesen dolgoznak, mert a projektjükből sosem lesz szériaautó. A GT86 shooting brake változatát a Toyota ausztrál részlege építette meg egy méretarányos modellként, majd Tetsuya Tada, vezető mérnök felkarolta, és neki köszönhetően nemcsak kézzel fogható, hanem vezethető formában is megvalósult az ötlet. A versenypályán tesztelt prototípus kezelhetősége szűk kanyarokban még semlegesebbé is vált, szóval, ha Tadán múlt volna, biztosan zöld utat kap ez a praktikus élményautó.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
