Benzingőzös címerállatok - Márkanév és logó történelem G-től L-ig

2024.04.20. 16:31

Ezeket a nagy múltú vagy éppen fiatal autómárkákat sokan ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Sorozatunk harmadik részében újabb 25 kisebb-nagyobb autógyártó múltjába pillantunk be.

Ha lemaradtál, ne hagyd ki az A-tól C-ig és a D-től F-ig tartó részeket sem!

GAZ

A név hallatán ma már hamarabb asszociálunk a gyomokra, mint elegáns limuzinokra vagy kevésbé szofisztikált teherautókra, igaz, a Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod (Gorkij Autógyár) típusai ZiM, Volga és Csajka néven futottak. Az 1931-es induláskor a partner Ford logóját módosították, az 1950 óta használt szarvast Gorkij címerállata ihlette.

Genesis (Genesis Motor)

A DS-hez hasonlóan a Genesis is Hyundaiként lépett piacra 2004-ben, majd a Citroën után a dél-koreaiak is úgy döntöttek, hogy 2015-ben önálló márkává léptetik elő. Az Aston Martin vagy a Bentley esetében is használt, sebességre utaló, szárnyas emblémához és magához a Genesis névhez sem kapcsolódik hagyomány, mégis sikeres a világpiacon.

Geo

Ez is egy almárka, de nem futott be nagy karriert, 1989-es alapításától alig kilenc évre volt szüksége a Chevrolet-nek, hogy belássa, ebben a formában nem érdemes folytatni a japán autók észak-amerikai forgalmazását. Az egész világon átívelő együttműködésre utaló nevet és a földgömböt szimbolizáló logót Suzukik, Toyoták és Isuzuk is megkapták.

Holden (GM Holden Ltd.)

James Alexander Holden 1856-tól nyergeket, unokája 1917-től karosszériákat gyártott. A General Motors 1931-ben felvásárolta, létrehozva ausztrál identitású leányvállalatát. A kerék feltalálásának történetéből származó, követ gurító oroszlánt ábrázoló logót Rayner Hoff szobrász tervezte, különböző változatait 1928-tól 2020-ig használták.

Honda (Honda Motor Company)

A nem ennyire régen, mai formájában 1948 óta működő márka szintén az alapító, Soichiro Honda nevét viseli. Emblémája sem okoz fejtörést, a stilizált H betűt minden alkalommal jó érzékkel alkották meg, valahányszor megújították. Annyira, hogy az autók, motorok, és sok más, közlekedéshez nem feltétlenül kapcsolódó terméküket is vonzóvá teszi.

Hummer

A pályafutását HMMWV, vagyis High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles néven, katonai járműként kezdő terepjáróból Arnold Schwarzeneggernek köszönhetően készült civil változat. Az amerikai hadseregben Humvee néven emlegették, az utcai kivitelre a Hummer becenév ragadt rá. Logója nem más, mint egy egyszerű és ütős felirat.

Hyundai (Hyundai Motor Company Ltd.)

Chung Ju-yung ugyan egy évvel a Hondát megelőzve alapította a Hyundai nevet viselő építőipari vállalkozást, az autógyártó üzletág 1967-ben indult el, de nem csak a hasonlóság elkerülésére választottak dőlt h betűt. Ez a szimbólum két kezet fogó embert, a gyárat és a vevőt jelképezi. A márkanév egyébként a koreai „korszerűség" kifejezésből származik.

Ikarus

A cég története egészen 1895-ig, Uhry Imre Kovács- és Kocsigyártó Üzeméig nyúlik vissza. A fejlődő vállalkozást 1948-ban államosították, majd összevonták a Repülőgépgyár Rt.-vel és az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-vel. Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár buszai a névadó, görög mitológiai alak, Ikarosz kapcsán indokoltan viselték a szárnyas emblémát.

Infiniti

1989-es prémium márkáját az angol infinity, vagyis végtelen szóra utaló névvel és egy összetett szimbolikájú logóval indította útjára a Nissan. Ahogy a párhuzamosok, úgy ennek az ovális emblémába rajzolt, stilizált útnak a padkái is a végtelenben találkoznak, és ha már japán a cég, csak egy kis képzelőerő kell hozzá, hogy a Fujit is belelássuk.

Innocenti

Ízig-vérig olasz márkának hangzik, nem csoda, hiszen Ferdinando Innocenti alapította még 1920-ban. A járműiparba a második világháború után, 1947-ben szállt be a cég a Lambretta robogókkal, majd a gazdasági fellendülés után angol segítséggel autógyártásba kezdtek. A stilizált i betűt ábrázoló logó gyakran változott, majd a márka 1997-re végleg eltűnt.

Intermeccanica

A magyar, illetve cseh születésű, kanadai házaspár Frank és Paula Reisner 1959-ben igazi nemzetközi vállalkozást alapított. Torinóban jött a tuningműhely ötlete, méghozzá az alkatrészgyártó Italmeccanica mintájára. A később kisszériás sportautókat és replikákat építő műhely logója Brit Columbia zászlaját és Milánó ágaskodó bikáját egyesítette.

Isuzu (Isuzu Motors Ltd.)

Aki az alapítóra tippelt, ezúttal téved, az 1934 óta létező márka neve az Isuzu folyóra utal. A kalandos múltú cég mai nevét 1949-ben, a japán kereskedelmi és ipari minisztérium ülésén szavazták meg. 1974-től 1991-ig használt logója a márkanév írásjelére és a folyamatos növekedésre is utalt. A jelenlegi felirat specialitása az egyforma s és z betű.

Iveco (Iveco S.p.A.)

A betűszó a torinói székhelyű Industrial Vehicles Corporation bejegyzésével, 1975. január 1-jén jött létre, amikor öt haszongépjárműveket gyártó cég, az olasz Fiat Veicoli Industriali, az OM és a Lancia Veicoli Speciali, a francia Unic, illetve a német Magirus-Deutz egyesült a racionális működés érdekében. Ez a név annyira frappáns, hogy logóként is bevált.

Jaguar (Jaguar Land Rover)

William Lyons és William Walmsley 1922-ben a Swallow Sidecar Company-val írták be magukat az oldalkocsikat gyártók nagykönyvébe, majd Lyons 1934-ben létrehozta az SS Cars céget. A Jaguar típusnév 1935-ben tűnt fel először, 1945 után a részvényesek jobbnak látták, ha a továbbiakban a Jaguar Cars Limited nevet, és a jaguár orrdíszt használják.

Jeep

A fonetikus dzsip írásmóddal köznevesült márkanév leghitelesebb eredettörténete szerint az amerikai hadseregben a GP, vagyis General Purpose (általános célú) kifejezésből született a becenév. A jellemzően egy felirattal helyettesített logónál sokkal jellegzetesebb a hét darabból álló hűtőrács, ami mára a Jeep egyik védjegyévé vált.

Kia

1944-ben acélcsövekkel és kerékpárokkal indult, majd a Hondától licencelt motorokkal és a Fiat után a Mazdától licencelt személy- és teherautókkal folytatta a dél-koreai cég. Nevük két szimbólum, a „ki” és az „a” egyesítésével jött létre, így „Ázsiából felemelkedőt” jelent. Akár KN-nek is nézhető, aktuális logójuk alaposan félrevezette az utca emberét...

Koenigsegg (Koenigsegg Automotive AB)

Obszcénnek tűnhet, pedig csak egy svéd családnév. Christian von Koenigsegg éppen 30 évvel ezelőtt alapította vállalkozását „világklasszis” sportautók gyártására. Logója a család címerének 12. századig visszanyúló múltjából merített. A szellem jelvényt a svéd légierő tiszteletére vette át, miután gyárát egy elhagyott katonai reptérre költöztette.

Lada

Exportra Ladaként kerültek, de a keleti blokkba sokáig cirill betűs Zsigulikat hoztak, pedig a hivatalos nevük VAZ (Volzsszkij Avtomobilnij Zavod) volt. A Volgai Autógyár és a közelben fekvő Zsiguli-hegy nem szorul magyarázatra, de a Ladára több változat is létezik, a leghitelesebb háttérsztori az emblémában is látható hajótípust, a ladját említi.

Lamborghini (Automobili Lamborghini S.p.A.)

Traktorokat 1948, sportautókat 1963 óta gyártanak, utóbbi nem létezhetne az előbbi sikere nélkül. A legenda szerint Ferruccio Lamborghini azért kezdett saját autót gyártani, hogy megmutassa Enzo Ferrarinak, hogyan kell ezt jól csinálni. Az alapítót lenyűgözte a spanyol bikaviadalok világa, innen származik az embléma és ezért használták híres bikák neveit.

Lancia

A nagy múltú, mégis mostohán kezelt autómárkák egyik legjobb példája. Vincenzo Lancia és barátja, Claudio Fogolin 1906-ban alapították, a versenysikerek mellett forradalmi újításairól vált híressé. 1911-től használt emblémáját Carlo Biscaretti di Ruffia gróf álmodta meg, a név olasz jelentése nyomán lándzsával, zászlóval és kormánnyal.

Land Rover

A második világháború utáni időszakban a Rover is szó szerint új utakat keresett, 1948-ban létrehozták a terepjárásra alkalmas Land Rovert. A katonai készletből megmaradt festék ne tévesszen meg senkit, mindig is mezőgazdasági célra szánták! Nem különleges, de mással össze nem téveszthető emblémája csak 1978-ban kapta meg a zöld háttérszínt.

Lexus

A Toyota is 1989-ben indította el prémium márkáját, nevének eredetéről több teória is létezik. Logikus a felvetés, hogy annyit jelent, „Luxury Exports to the USA”. A hivatalos változat szerint egy New York-i reklámcég az Alexis nevet javasolta, amit a japánok Lexisre, később Lexusra alkudtak le. Ovális alakzatba zárt l betűje már magától értetődő.

Lincoln (Lincoln Motor Company)

Ezt a luxusmárkát eredetileg nem a későbbi anyavállalat, a Ford, hanem Henry Leland és fia alapította 1917-ben, és csak 1922-ben adták el a detroiti márkának. Leland azért választotta Abraham Lincoln nevét, mert ő volt az első elnök, akire szavazott. Az 1972 óta ismert logó az eredeti, 1964-es Art-Deco stílusú csillag egyszerűsített változata.

Lorinser (Sportservice Lorinser GmbH)

Ha már hagyomány, a Lorinser családnak 1930 óta van köze a Mercedeshez, a független műhely 1935-ben lett a márka hivatalos forgalmazója és szervize. Az alapító, Erwin Lorinser 1974-től vonta be fiát, Manfredet az üzletbe, és nevezte ki ügyvezetőnek. Hozzá fűződik a tuning üzletág, a céget és kézírásos logóját 1981-ben jegyezték be.

Lynk & Co

Sokkal fiatalabb a 2016-ban, Göteborgban bejegyzett cég. A kínai-svéd vállalkozás a Geely és a Volvo közös tulajdona, céljuk egy startupokhoz hasonló, innovatív márka felépítése volt. Nevében a Lynk az összekapcsolt autókra utal, az & Co viszont ügyes marketingfogás a Pull & Bear mintájára. Még a betűtípusa is egy fiatalos divatmárkáéra emlékeztet.

Cikkünk természetesen folytatódott M-től P-ig és R-től V-ig