Ezt irigylem a szupergazdagoktól
Épp a livornói kikötőben jártam, amikor megpillantottam egy szokatlan formát! Mint kiderült, a világ egyik legnagyobb és egyik legkorszerűbb vitorlásának, a Maltese Falconnak az árbócait láthatattam. Gyorsan utánanézve kiderült, nagyjából fél éve táborozik itt némi karbantartásból kifolyólag.
Bár a forma is elég érdekes, a története se mindennapi. A 88 méter (289 láb) hosszú és 53 méter magas luxushajónak nem volt egyszerű a születése, a test egy török hajógyárban látta meg a napvilágot a 90-es évek elején, de az akkori gazdasági és politikai helyzetben sokáig nem talált gazdára.

2001-ben fedezte fel Tom Perkins , amerikai üzletember és kockázati tőke befektető, és kis bulváros mellékszál, hogy a második felesége az a Danielle Steel, akinek könyvei minden magyar nappali kötelező tartozékai.
Perkins igencsak érdeklődött az új technológiák iránt (pl. a korai Amazonban és a Google-ben is benne volt a pénze), így elég nagyot álmodott, és egy holland tervezőcéget bízott meg azzal, hogy vizsgálják meg, a rendelkezésre álló hajótestből hogyan lehetne egy háromárbócos DynaRig technológiájú vitorlást varázsolni. A tervet végül az olasz Perini Navi valósította meg.

A technikát Wilhelm Prölss, német mérnök találta fel még 1960-ban, és egészen addig csak elméletben létezett. Alapvetően egy kötélzet nélküli, távirányítással kezelhető és nagyhajók meghajtására alkalmas árbócrendszerről van szó. Eredetileg teherhajók olcsó és környezetbarát közlekedésére szánta (mostanság is hallani hasonló törekvésekről), csak hát a kor műszaki színvonalán nem nagyon lehetett megvalósítani. A Falcon három kompozit árbócot kapott, amelyek külön-külön forgathatók. Ez az anyaghasználat akkor még hatalmas újdonság volt, mostanra már teljesen természetes, például a hazai Kékszalag száguldó katamaránjai is mind ilyennel vannak szerelve.
A vitorlákat tartó keresztrudak (és így a vitorlák is) 12 fokban hajlítottak, ezekre fut ki 6 perc alatt az összesen 15 darab négyszögletes vitorla (a forma miatt kicsit a régi kínai vitorlásokra hasonlít), ami összesen 2396 négyzetméter.

Mivel nincs kötélzet, bármelyik árbóc bármilyen irányba fordítható, ez extra irányíthatóságot ad a rendszernek. Az egész számítógép vezérlésű és elméletileg akár egyetlen ember is tudná irányítani a hajót. Ez utóbbi főleg az eredeti, teherhajós terveknél számított volna, a Falcon személyzete ennek ellenére 18 főből áll, bár mivel luxushajóról van szó, ezek nagyobbik része a 12 vendég kiszolgálását végzi.
Az egyik interjújában Perkins azt mondta, ő írta a vezérlőszoftver egyes részeit, és az alábbi videóban is személyesen mutogatja végig, hogyan is működik az árbócforgató rendszer, szóval simán el tudom képzelni, hogy néha beállt kicsit irányítani a hajót.
A kikötőben való mozgásnál, vagy ha épp szélcsend van, két diszkrét 2000 lóerő feletti V12-es Deutz motor tud segíteni. A sok lóerő ellenére nem egy száguldozó típus, a maximum sebessége 18 csomó (kb 33 km/h), míg az utazója 14 csomó (kb 25 km/h), ekkor az adatok szerint 350 liter gázolajat fogyaszt óránként.
Mint a fenti videóban is látszik, a felszereltséget se vették félvállról, és ha épp motorcsónakázni lenne kedvünk, akad két 400 lóerős jármű (egy nyitott és egy zárt) a fedélzeten, de nem nagyon tudnánk olyan vízisportot mondani, amihez ne lenne meg a felszerelés a hajón. És persze akad még masszőr, fitneszterem és minden, ami szemszájnak ingere, de nekem a legjobban a moziterem megoldása tetszik, ami természetesen az egyik vitorlára vetít.
A végszámlát nem ismerjük, amikor a tulajdonost megkérdezték, annyit mondott 150 millió dollárnál több, de 300-nál kevesebb volt (54-108 milliárd forint).
A hajó 2006-ban készült el, de Tom Perkins nem sokáig élvezte a technikát, 2009-ben a hajó gazdát cserélt, így most Elena Ambrosiadu, Európa egyik leggazdagabb üzletasszonya büszkélkedhet vele. Ha valakit izgat, hogy is néz ki most, és épp van fölös 400-500 ezer eurója/hét, akkor elég sok szolgáltatónál ki lehet bérelni ezt a technikatörténeti csodát.
Maltese Falcon technikai adatok
Teljes hossz | 88,1 m |
Árbóc magasság | 58,2 m |
Bumm hossza | 12,9 m |
Tömege | 1100 tonna |
Meghajtás |
2 x 1524 kW-os Deutz TBD 620 V12
|
Vitorla felület | 2396 m2 |
Utas szám | 12 |
Személyzet | 18 |

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
