Magyar cégek nyernek a villanybringa-bizniszen
- Németországban már több elektromos biciklit adtak el, mint hagyományos kerékpárt
- Az elektromos bringák fedélzeti rendszerei új szolgáltatások fejlesztését igényli, ezen a piacon pedig több magyar cég is sikeres
- A GPS Tuner az elektromomobilitás szoftveres támogatásával foglalkozik bő 10 éve
- A Microsec és a Commsignia a járműkommunikációs V2X rendszerek fejlesztésében mutat fel eredményéket
- A V2X talán nem terjed olyan gyorsan, mint vártuk, de részeredmények már vannak
- Korábban Égéstér-vendégeink is voltak már a Commsigniától, a beszélgetést itt hallgathatjátok meg
Adott három cég, melyek viszonylag kis méretűek, mégis meghatározó innovációkat mutatnak fel a közlekedési iparág világpiacán: ez a Commsignia, a GPS Tuner és a Microsec, melyek a világ legnagyobb járműgyártóival, településeivel és útkezelőivel dolgoznak együtt Budapestről.
Az autóipar nyomában száguld az kerékpáripar
A kerékpárok és rollerek gyártása évtizedeken át kimerült az acél- vagy karbonszálas vázak és egyéb alkatrészek összeillesztésében, de a járműiparban zajló gyökeres átalakulás ezt a piacot is utolérte. Az elektromos hajtáslánc megjelenése világszerte megnövelte az aktív mobilitás népszerűségét, míg a városokban elérhető megosztott járműflották sokkal hozzáférhetőbbé tették ezt a közlekedési módot. A beépített akkumulátorok és elektromos rendszert kezelő fedélzeti komputerek megjelenése magával hozta azt a lehetőséget is, hogy a gyártók rengeteg új szolgáltatás bevezetésével növeljék a modelljeik vonzerejét.

A mikromobilitási szektor elképesztő fejlődésen ment keresztül az elmúlt tíz évben a kerékpárok és rollerek elektromos típusainak megjelenésével, illetve új, eddig nem létező hibrid eszközök kifejlesztésével. Ez mára oda vezetett, hogy az elmúlt évben Németországban több elektromos biciklit adtak el mint hagyományos kerékpárt. A városokat ellepték a bérelhető elektromos rollerek, biciklik és robogók.
Az informatikai megoldások szinte kötelező részévé váltak ezen járművek kényelmes és megbízható használatához. A GPS Tuner ehhez nyújt segítséget olyan applikációk formájában, melyek segítenek biztonságos útvonalat tervezni, elektromos hatótávolságot számítani és kijelezni, valamint akkumulátor töltőhelyeket keresni. Sokszor a járművek beállítása, finomhangolása és szoftverfrissítése is ezen applikációkon keresztül történik.
Kapcsolatban a felhővel és a többi közlekedővel
A mobilinternet elterjedésével egyre több jármű képes adatokat küldeni a felhőbe, vagy az ott elérhető adatok alapján információkat megjeleníteni a sofőrök, kerékpárosok és rolleresek előtt. Ez a folytonos adatkapcsolat tesz lehetővé olyan szolgáltatásokat, mint a lopásgátló funkció vagy éppen a balesetmegelőző figyelmeztetések. A felhasználók vészhelyzetben történő segítésére is megoldást kínál az informatika: egy kerékpáron futó alkalmazás képes detektálni, ha valaki balesetet szenved és automatikusan értesíteni tudja a mentőket és a hozzátartozókat.

A Commsignia megoldásai abban segítenek, hogy a közlekedők valós időben el tudják kerülni a váratlan veszélyes helyzeteket. A járművek közötti közvetlen kommunikáció segítségével a balesetmegelőzési funkciók mobilhálózati lefedettség nélkül elérhetők. A Commsignia az autóiparban és a közlekedési rendszerek kiépítésében szerzett tapasztalatait hasznosítva hozta létre azokat az alkalmazásokat, amelyekkel a leggyakoribb közúti incidensek megelőzhetők, például amikor egy kanyarodó autó keresztezi az egyenesen haladó kerékpár útját. A Commsignia megoldásai nemcsak a holttérben lévő kerékpárosok és rolleresek érzékelését segíti, de a városoknak is lehetőséget biztosítanak a veszélyes helyzetek azonosítására, vagy akár arra, hogy előnyben részesítsék a mikromobilitást a lámpás kereszteződésekben.
A közúti biztonság alapja a bizalom
A járművek közötti V2X kommunikációhoz alapkövetelmény a biztonságos és megbízható kommunikáció, ehhez a Microsec nyújt Publikus Kulcsú Infrastruktúra (PKI) keretrendszert. A forgalomban haladva biztosnak kell lennünk abban, hogy a többi közlekedőtől vagy a közúti infrastruktúra által szolgáltatott V2X-alapú figyelmeztetések eredeti és megbízható forrásból jönnek. Ehhez az üzeneteket hitelesíteni szükséges, mégpedig anonim módon úgy, hogy a kommunikációba belehallgatva ne lehessen egy-egy jármű útvonalát lekövetni.

A Microsec által biztosított hitelesítésnek köszönhetően nem fordulhat elő, hogy hackerek hamis üzenetek küldésével megtévesszék a közlekedésben résztvevőket, beleértve a bicikliseket és a rollereseket, és viszont, az se fordulhasson elő, hogy a biciklisek magukat busznak vagy mentőnek kiadva zöldhullámot kérjenek a lámpás kereszteződésekben.
A cégekről
A GPS Tuner fennállása 20 évének több mint felét az elektromobilitás szoftveres támogatására fordította legyen szó elektromos kerékpárokról vagy akár elektromos autóról. A GPS Tuner számos nagy céggel működik szorosan együtt, akik a hajtáslánchoz tartozó motort, akkumulátort, vezérlést és kijelzőt fejlesztenek elektromos kerékpárokhoz, így közvetlen rálátása és sokszor ráhatása is van az új fejlesztésekre.
A Microsec már 40 éve működő, dinamikusan fejlődő vállalkozás, és egyben a hazai informatikai piac aktív szereplője is. Meghatározó magyarországi PKI kompetencia-központ. A cég már több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik az elektronikus aláírás és ahhoz kapcsolódó bizalmi szolgáltatások nyújtásában, európai szinten is nyilvántartott minősített bizalmi szolgáltatóként. A Microsec legújabb és leglendületesebben fejlődő üzletága a V2X PKI, ahol már jelentős nemzetközi tapasztalattal rendelkeznek. Ez az új terület, sok lehetőséget kínál, de sok még szabályozási feladat is, amiben szintén részt vesz a Microsec.
A 2012-ben, Budapesten megalapított Commsignia járműkommunikációs (V2X) megoldásokat fejleszt, nemzetközi tekintetben is a legnagyobb olyan cég, amely ezzel a technológiával foglalkozik. Szoftveres és hardveres megoldásokat kínál, amelyek lehetővé teszik, hogy a járművek információt osszanak meg egymással és a környezetükkel. Ezek alapján a sofőrök, majd később az önvezető algoritmusok pontosabb döntéseket hozhatnak a forgalmi helyzetekben, így téve biztonságosabbá a közlekedést.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
