Szótár

GPS

2007. szeptember 11., 15:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Global Positioning System, azaz műholdas helymeghatározó rendszer. Autókban térképpel kombinálják, és máris működik a navigáció. Az új modellekben már Magyarország térkép is van.

HUD

2007. szeptember 11., 15:09 Módosítva: 2009.10.01 16:38
 Head-Up Display, azaz szélvédőre vetített kijelző. Mások szerint "fel a fejjel"-kijelző.

COMAND

2007. szeptember 11., 15:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Cockpit Management And Data Systems, a Mercedes fedélzeti rendszere.

DAB

2007. szeptember 11., 15:08 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Digital Audio Broadcasting, digitális műsorszórás. A jövo rádiója, sajnos ehhez meg kell majd venni az új Alpine-t, vagy oké, magának a feltalálónak a Blaupunktját, a Videotonunk nem fogja a jeleit.

ECD

2007. szeptember 11., 15:07 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1
Electronic Chromatic Device, persze a Lexusé. A pótféklámpa alatt van egy kis szenzor, ami érzékeli a fényviszonyokat. Hogy sötét vagy világos van-e, na. A szenzor jelei alapján a műszerfalvilágítás (!) is automatikusan állítódik. Az ilyen kis szirszaroktól van, hogy aki egyszer Lexust vett, többet nem vesz mást. Nem tudja megmagyarázni, de valahogy abban mindig jól látta a mutatókat, a ...-ban meg állítgatni kell a fényerőt.

CAN

2007. szeptember 11., 15:07 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Controller Area Network, a régi kábelsalátát elegáns szalagkábelekkel helyettesítő kábelrendszer az autóban, amelyben már nem konkrétan tápfeszültségek, hanem számítógépes kódok rohangásznak, mert minden fogyasztónak van saját kis agya és tápfeszültsége.

ALC

2007. szeptember 11., 15:06 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Adaptive Light Control, alkalmazkodó világítás. Sebességtől, terheléstől, világosságtól függően a fényszóró más-és-máshová vetíti a fényét. BMW-s cucc.

AC

2007. szeptember 11., 15:06 Módosítva: 2009.10.01 16:38
1
Air-Conditioning, tehát légkondi, légkondicionáló-berendezés, klímaberendezés, neppereknek lég (a "bőrlég", azaz bőrös, légkondicionálós kivitelből fakadóan), időseknek erkondi.

SRS

2007. szeptember 11., 15:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Supplementary Restraint System, azaz kiegészítő visszatartó rendszer. Légzsákokon látni ilyen feliratot, de az SRS igazából a teljes cucc neve, tehát beletartozik az övfeszítő és az överő-határoló is.

TPM

2007. szeptember 11., 15:04 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Tyre Pressure Monitoring, a gumikban a levegő nyomását figyelő rendszer. Ha kevés a bar (psi), jelez a műszerfalon. Lassú defekt nem marad észrevétlen.

LSD (1)

2007. szeptember 11., 15:03 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Limited Slip Differential, tehát részlegesen záródó differenciálmű. Általában az a jó, ha a két (négy) hajtott kerék egymástól eltérő sebességgel tud forogni, mert a hajtáslánc elemei ezáltal nem törnek darabokra kanyarban. Erre találták ki a differenciálművet. De ha egy hajtott kerék csúszós, a másik (többi) tapadós felületen van, a diffi hibája, hogy az összes nyomatékot az elpörgő kerékre juttatja. A részlegesen önzáró, németesen szólva sperrdifferenciál ilyenkor már nem akar annyira differenciálmű lenni, hanem együtt akarja forgatni a rábízott két tengelyt. Driftesek is szeretik, mert sokkal szebben sederinthető vele az autó fara.

EPS és VRGS

2007. szeptember 11., 15:02 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Electric Power Steering és Variable Ratio Gear Steering. A Lexusnál az aktív kormányzás, amelynél nem csak a rásegítés mértéke változik a sebességgel, hanem a kormánymű áttétele is. Kis sebességnél keveset és könnyen lehet tekerni a volánt, nagynál nehezen és sokat. Ilyennel tehát fárasztóbb autópálya-tempóval megkísérelni a parkolást.

HICAS

2007. szeptember 11., 15:02 Módosítva: 2009.10.01 16:38
High Capacity Actively Controlled Suspension. Ennyi helyünk azért nincs, maradjon csak a magyarázat. Tehát aktív hátsókerék-kormányzás, olyan, mint a 4WS volt a Hondánál és a Mitsubishinél, csak ez a Nissané. Az eredeti, 1986-os Skyline GTS-en megjelenő HICAS hidraulikával működött. A fejlettebb Super-HICAS elektronikusan vezérelt, elektromosan mozgatott, fogasléces hátsó kormányművet vet be, így könnyebb és pontosabb. A rendszer maximum 1 foknyi elfordulást tesz lehetővé a hátsó kerekeknek.

FOUR-C

2007. szeptember 11., 15:01 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Continuously Controlled Chassis Concept, hadd ne fordítsuk le, borzasztóan erőltetett. Ez is Volvo-rövidítés. Az aktív futómű és a menetstabilizáló elektronika ördöngös egységbe kovácsolása kábelek és újabb mikroprocesszorok segítségével. Az ötlet jó, de a gyakorlatban ellenséges érzelmeket generál. Reméljük, rövidesen véget ér a béta-tesztelése, de hogy miért kellett vele szériaautókon kísérletezni?

BAS

2007. szeptember 11., 15:00 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Brake Assist, más nyelven vészfék-asszisztens. Kimutatták, hogy a legtöbb vezető rémületében nem nyomja eléggé a féket, mielőtt nekimenne valaminek. Ez felismeri a veszélyt, és keményen odalép helyette is.

ASR

2007. szeptember 11., 14:59 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Anti Schlupf Regelung, magyarul kipörgésgátló. Havon, kopott gumikkal, rothadó banánszőnyegről való elinduláskor megléte nem hátrány, még jobb, hogy csúszós úton ez is segíti a kormányozhatóságot és az iránytartást.

AYC

2007. szeptember 11., 14:59 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Active Yaw Control, aktív farolásmegfogó. Ugyanazt csinálja, mint a menetstabilizáló, csak élvezetesebben, más eszközökkel, de kevésbé hatékonyan. A hátsókerék-hajtásos autó differenciálművében két oldalon kis kuplung van, amely az autó elfordulásának függvényében más-más nyomatékot juttat a hajtó kerekekre. Arra való, hogy megcsúszás nélkül minél gyorsabban be tudjuk venni a fordulót, ellentétben az ESP-vel, amely a legkisebb megcsúszás jelére azonnal elrabolja tőlünk a km/h-kat. Viszont vadbarmok ellen rossz orvosság, mert még nagyobb sebességgel ejti be áldozatait az árokba. A Mitsubishi találta ki, már van összkerék-hajtásos, S-AYC változata is, ez az Evókban teszi dolgát. A raliváltozatokban hagyományos sperrdiffi van, mert az jobban bírja a strapát, és az S-AYC előnyei versenypályán kimutathatatlanok.

ICC

2007. szeptember 11., 14:58 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Intelligent Cruise Control. Ezt meg a Nissan izzadta ki az ACC-re.

APB

2007. szeptember 11., 14:58 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Automatic Parking Brake, tehát önmuködő kézifék. Nem kell behúzni, recsegtetni, magától megfogja az autót, majd elinduláskor old is. Egy újabb LED a műszerfalon.

ADR

2007. szeptember 11., 14:57 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Automatic Distance Control, azaz automatikus távolságtartó berendezés, a VW-konszern termékeinél van ez, gyakorlatilag ugyanaz, mint az ACC.

ACC

2007. szeptember 11., 14:55 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Adaptive Cruise Control, azaz alkalmazkodó sebességtartó automatika. Tartja a sebességet, de ha bevágnak a kocsi elé, nem engedi bekövetkezni az ütközést, mert lassít.

AVS

2007. szeptember 11., 14:54 Módosítva: 2009.10.01 16:38
A Lexus ABC-je.

ABC

2007. szeptember 11., 14:53 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Active Body Control, azaz aktív kerékfelfüggesztés. A Mercedes autóin a sebesség, útviszonyok függvényében vezérelt, változó magasságú és csillapítású futóműrendszer neve.

SBC

2007. szeptember 11., 14:48 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Sensotronic Brake Control, azaz szenzotronikus fékvezérlés, bármi is legyen az. A lényege, hogy a fékpedál csupán egy nagy, nyomásérzékelő kapcsoló, a lassítórendszert igazából elektronika felügyeli. Ilyen volt az S- és E-osztályos Mercedesekben, mindaddig, amíg az USA-ban több tulajdonos alatt meg nem vadult a cucc, majd néhányan ezt szóvá is tették. Noha a rendszer távolba mutató erényei számosak, a Mercedes egyelőre nem készít újabb SBC-s autókat.

HDC

2007. szeptember 11., 14:47 Módosítva: 2009.10.01 16:38
Hill Descent Control, azaz lejtmenet-vezérlő. Terepjáróknál használatos. A vezető megáll az ijesztő lejtő tetején, bevesz egy Antineuralgicát, majd megnyomja a HDC gombot. A kocsi magától fékezve, nagyrészt a motorféket is használva, egyenletes 5-8 km/h-s sebességgel leereszkedik a lejtőn. A Land Rover mutatta be. Lásd még: Hill Holder