Sípol a szivattyú
Kedves Autódoktor!
Két napja vásárolt Passat (B7 2.0 CR TDI, 103 kW, 2011) autómon elkezdett sípolni az üzemanyag szivattyú. Hiba visszajelzés a műszerfalon nincs. Használhatom így az autót, vagy ez lehet egy későbbi, nagyobb hiba előjele?
Sándor
Kedves Sándor!
Ha a sípolás folyamatosan jelen van az autó indításától a leállításáig, és az üzemanyag tartály felől (hátsó ülések alól) hallható, érdemes a szivattyút ellenőriztetni, akár megbontással járó művelettel is, mert a korábbi felhasználó által vásárolt, gyengébb minőségű üzemanyagok használata esetén lerakódás keletkezhetett az üzemanyagtank alján, ami a rendszerbe kerülve költséges károkat okozhat - a szivattyú tönkremeneteléről nem beszélve.
Az új négykerekű szerzemény teljes átvizsgálása, valamint a motorolaj és az összes szűrő cseréje nagyon javasolt, így az autó tiszta lappal indulhat, valamint az esetlegesen szükséges javítások, cserék tervezhetővé válnak. Nem beszélve a nyugodtságról, ami az embert eltölti, mikor egy teljes mértékben megismert járművel indul útnak. Ha az autó Ad Blue rendszerrel szerelt, az üzemanyagtank közelében található még egy szivattyú, ami szintén menet közben üzemelhet, valamint az autó leállítása után is nagyjából egy percig zümmöghet (főleg télen). Ha innen származik a kóros hang, azt a rendszer hamarosan jelzi, mert ez a kis szivattyú is a fedélzeti rendszer szerves részét képezi, és hibája esetén a kipufogógáz-utókezelés üzemképtelen lesz.
Mindkét szivattyú megműködtethető a célműszerrel is, tehát üzemük ellenőrizhető, így az is látható ha rendellenesen teszik a dolgukat. Annyi bizonyos, hogy az ilyen komplikált szerkezetű autók felhasználása eltér a régebbi masinákétól: többek között abban feltétlenül, hogy nagyon vigyázni kell az autó alvázára, mert rengeteg szerelvény ott került elhelyezésre. A telekjárásra jobb szolgálatot tesz egy Niva, vagy egy Duster. Érdemes továbbá egy elektronikus, ultrahangos rágcsáló-riasztót is beszereltetni, mert a kis ösztönlények nem nagyon mérlegelik, melyik kábelt is rágcsálják meg éppen. Az autó olajszivattyú-meghajtó tengelyének ellenőrzését se felejtse elvégeztetni, ha a jármű már közel van a 180 - 200 ezer kilométeres futáshoz és a szerviz-előélet nem tartalmazza hitelt érdemlő módon az igen fontos műveletet. Ugyanez vonatkozik a vezérlésre is.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu