10 évet állt kisteher, mire számíthatok?
Kedves Autódoktor!
A kérdésem egy 2004-es Kia Pregio Trekking 2.5 (Tci?)-hez fűződne, amelyben csak 34 000 kilométer van. Eddig szép és jó a probléma csak az, hogy már 10 (+-1) éve leparkolták az udvarra (viszonylag védett helyre) és még a beindításával sem törődtek.
Mikor szerelőhöz fordultam "ez cumi, ha nem indul be, el se vállalom" szavakat ismételgette mikor kikértem a szakvéleményét. Valóban csak friss üzemanyagot (+aksi) bele, aztán hadd szóljon? (valamennyi üzemanyag maradhatott a tankban) Vagy ezzel csak nagyobb kárt okoznék a motorban?
Az Ön tanácsára is számítanék, hogy mit ajánlana, hogyan kezdjek neki? Szeretném használatba venni ezt az autót mert a leparkolása óta csak játszadoztam az ötlettel, hogy mennyi mindenre használhatnám. Természetesen ha beindul az első útja szerelőhöz vezet aki rendbe tenné és leműszakiztatná.
Zoltán
Kedves Zoltán!
A Pregiók nagyon is ütőképes masinák voltak, ha a rozsda nem ette volna szét a testüket, ma is tömegesen szaladgálnának kontinens-szerte. Ha a fellelt példány karosszériája ép, van értelme a feltámasztásnak.
Az üzemanyagrendszer alapos takarítása alapvető, a tesztindítás azonban történhet úgy, hogy egy új szűrő felszerelése után a tank helyett egy ötliteres kannába csatlakoztassa a szűrő szívóágát és a kézipumpával járassa át a friss naftát a rendszeren - itt a visszafolyó ágon felfogott üzemanyag állaga rengeteg információval szolgálhat! A vezérlésre érdemes rápillantani a burkolat félrehúzásával az indítás előtt.
Az olajszint majdnem biztosan rendben lesz, a kenőanyag cseréje nem vitás, de én lehet, hogy nem bírnám ki és először addig indítóznék, amíg az olajnyomás felépül, ha pedig már ott vagyunk, hadd halljuk a hangját egy kicsit. (Türelmesebbeknek érdemes egy olajcserével kezdeni) Ha nem indul, az adagoló megbontása, tisztítása szükséges a porlasztókkal egyetemben.
Tíz év alatt a nem bio gázolaj is kocsonyává válik, ami rendkívül káros a finoman illesztett mechanikának. Ha visszatér a Pregio az életbe, érdemes minden második olajcserénél rápillantani a szelephézagokra: a görgős-himbás szerkezet gyorsan megbosszulja, ha túl nagy hézagokkal üzemeltetik. Ha a test tényleg ép, akkor megérdemel egy profi alváz és üregvédelmet, különben hamar utoléri megbarnult, kilyukadt társai sorsát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu