Él a gyári garancia, mégis rajtam vernék le a csere árát
Üdvözlöm!
Az alábbi ügyben szeretném állásfoglalását kérni. Van egy 2015.12 havi 1.6-os benzines Nissan Juke-unk, amire a vásárláskor Nissan Garancia 5* szolgáltatást vásároltunk. Az autóra még 1/2 év garancia van ebből, és most szükség is lenne rá.
Az autó fordulatszámmérője rettenetesen zörög, valószínűleg egy fogaskerék okozhatja. Bejelentettem hibára annál a márkaszerviznél ahová az autót egyébként is hordom, hogy vizsgálják meg a problémát. Először azt mondták, ez a kerregés teljesen normális, és ne mondjam, hogy ez eddig nem volt ilyen. Mivel tudom, hogy korábban nem zörgött, bejelentettem ismét hibára, de elutasították azzal, hogy az autó mérőműszereire vonatkozik a garancia, de a kilométerórára nem, és mivel az egész műszeregység csak a kilométerórával együtt cserélhető, ezért az egész műszeregység kivételt képez a garancia alól.
Ez nem állja így meg a helyét, ezért az importőrhöz fordultam, aki szintén ki akar bújni a javítás alól, ugyan erre a pontra hivatkozva, amely így szól: Mérőműszerek garanciális alkatrészek, „kivéve a sebességmérőt / kilométerórát„. A kilométer óra egyben rendelhető külön alkatrészekre nem bontható, ezért a „kivétel” részbe tartozik.” Ez utóbbi a garanciális szerződésben már nem szerepel. Ezek szerint, ha a kijelző romlik el benne, amiről minden adat leolvasható, és az üzemeltetés nem valósulhat meg nélküle, arra sem vonatkozik a garancia?
Létezik, hogy azért, mert bizonyos dolgok egybe vannak építve, okod adhat arra, hogy kibújjanak a kötelezettségük alól?
Köszönettel.
István
Tisztelt István!
Az ön Nissan kereskedője, és ezek szerint az importőr is remek példáját szolgáltatja annak, hogyan is gondolkodik sok kereskedő a jótállás körébe tartozó javításról, különösen, ha a hiba a jótállási időszak végén jelentkezik.
Nem ismerem részletesen a vonatkozó jótállási feltételeket, ezért most arra hagyatkozok, amit leírt a bejelentésében. Amennyiben a mérőműszerekre kiterjed a jótállás 5 évig, és jelen esetben egy mérőműszer hibásodott meg, akkor nincs helye semmiféle mellébeszélésnek, ki kell javítani a hibát. Ha ehhez cserélni kell egy komplett egységet, akkor cseréljék ki. Ha ehhez a fél autót kell kicserélni, akkor cseréljék ki a fél autót. A Ptk. külön szabályozza a jótállási (és kellékszavatossági) költségviselést, és elég egyszerűen: a szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik.
Jogilag elfogadhatatlan tehát a jótállási igény teljesítésének elutasítása azzal az indokolással, hogy az aránytalan és részben felesleges költséget okoz a jótállás kötelezettjének.
Nagyon figyeljen a határidő lejártára, mert szükség esetén ezen belül kell elindítani a jogi eljárást a jótállás kötelezettjével szemben, ha a határidő végéig nem oldódik meg az ügy. Ön választhat, hogy kijavíttatja saját költségen és ezt utóbb kifizetteti vagy bírósági kötelezést kér arra, a kötelezett tegyen eleget kijavítási kötelezettségének.
Üdvözlettel:
Autójogász