Gumik periodikus felcserélése összekerékhajtásnál
Tisztelt Gumidoktor!
Terepjáróm automatikus összkerékhajtású (Borg-Warner szabadalmú Torque On Demand, TOD rendszerű). A gumiabroncsok nem kötött forgásirányúak. A gyári előírás szerint minden 5000 km után a gumikat fel kell cserélni, hogy az összkerékhajtás vezérlése pontosan működjön és a gumik is egyenletesen kopjanak. Ennek során az elsők hátulra és az azonos oldalakra, míg a hátsók előre, de az ellentétes oldalakra kell, hogy kerüljenek.
Azonban a minap az ellentétes oldalra történő átcserélést a gumis szakember kifejezetten nem javasolta - méghozzá az általam hivatkozott gyári előírással szemben - arra hivatkozva, ennek eredményeként az érintett gumikban szálszakadás, ennek eredményeként akár durrdefekt, így baleset is bekövetkezhet. Melyik a helyes álláspont?
Üdvözlettel: Kiss Tamás
Kedves Tamás,
Régebben - 10-15 éve - az álláspont ezzel kapcsolatban valóban egyértelműen az volt, hogy nem javasolt az abroncsok forgásirányának megváltoztatása 1500-2000 km megtétele után az ön által is említett kockázatok miatt.
Azonban az abroncsfejlesztések és az azóta használatos modernebb anyaghasználat, no meg a tapasztalatok okán ma már nem aktuális ez az ajánlás, azaz a komolyabb gyártók is egyetértenek abban, hogy a mai, modern abroncsoknak nem árt a forgásirány megváltoz(tat)ása. Én is ezt a nézetet vallom.
Üdv, Gumidoki