A mai gumik rövidebb életűek?
Tisztelt Gumidoktor!
Két kérdésem lenne.
1. 2009 közepén gyártott, de alig kopott (nagyon keveset futott) Michelin Primacy HP gumit rakattam fel nyárra. Úgy hallottam, max. 10 éves gumi lehet biztonságos, ezért rákérdeztem a gumisnál, aki szerint ez még "sokáig" használható, mert 2009-ben még raktak bele kaucsukot, ma már nem (vagy nem annyit). Ezért szerinte a mai gumik rövidebb életűek, de az enyém még sokáig jó. Ebben véleménye szerint mi az igazság?
2. Mit jelent egy guminál, hogy "megerősített kivitel"? Kinek van erre szüksége?
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Szabó-Strausz Dávid, Veresegyház
Kedves Dávid,
Nézzük sorrendben a válaszaimat!
1. Én azt gondolom, hogy a gumiabroncsban pont a természetes eredetű anyagok öregszenek leginkább. Azaz nem tartom helytállónak, hogy a ma gyártott gumik hamarabb fognak öregedni, mint mondjuk egy 10 évvel ezelőtt gyártott. A 2009-es abroncs a kora miatt már javasolt lassan a cserére. Az öregedésnek egyrészt vannak szemmel látható jelei: repedezés, , morzsolódás, elszíneződés stb. Illetve az idős abroncs teljesítménye is jelentősen csökkenhet, főleg vizes útviszonyok között. Ha tehát látja, vagy érzi, hogy nincs minden rendben, ne hezitáljon, cserélje le az abroncsát. Ez az idő a tapasztalatok szerint a gumiabroncs tizedik éve körül érezik el, de lehet egyedi eltérés ebben pozitív és negatív irányban egyaránt.
2. Azt jelenti, hogy a szerkezete nagyobb terhelhetőségre van tervezve, magyarul meg van erősítve. Jelölése XL, vagy reinforced, ezek a gumi oldalfalán is megtalálhatók. Pl. egy 205/55 R16 gumi normál terhelési indexe 91, míg az ugyanilyen méretű erősítetté 94. Előbbi max. 615, míg utóbbi max. 670 kg-ot "cipelhet". Olyan autóknál van erre szükség, amelyeknek a szokásosnál nagyobb az össztömege, ilyenek pl. a személyautó alapra gyártott kisteherautók (Peugeot Partner), egyterűek (Ford Galaxy), esetleg nagyobb kombik.
Üdv, Gumidoki