Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Egy használt svájci Opel Calibra-t néztem ki megvételre a napokban, ami
Magyarországon még nincs forgalomba állítva, első tulaj lennék.
Ez lenne az első saját autóm, és nem tudom, hogy a külföldi eredet miatt a
forgalomba állítás mennyi plusz költséggel, ügyintézéssel jár, és hogy mit
lehetne ebből áthárítani az eladóra (bár igazság szerint azt sem tudom
pontosan mivel jár a forgalomba állítás, alapesetben :).
Az autó egyébként finanszíroztatva lenne, az eladó ajánlott erre több
lehetőséget... Tehát mit várjak el az eladótól, milyen papírokat keressek rajta, és mik lehetnek a dolog buktatói?
Üdv,
Pallai Roland
Kedves Rolland!
Elöljáróban szeretnék megosztani Önnel néhány gondolatot.
A külföldről importált gépkocsik magyarországi forgalomba helyezése bonyolult és
időigényes feladat. Feltétlenül azt javaslom, hogy ilyen gépkocsi
megvásárlását körültekintően végezze. Használt autó lévén az ár és a
költségek tekintetében nincsenek kőbe vésett szabályok, minden alku kérdése.
Mivel tapasztalatlan ebben a kérdésben, célszerű az eladóval (kereskedővel)
a gépkocsi forgalomba helyezett árában megegyezni, az ügyintézést rábízni és
az autó átvételét valamely határidő figyelembevételével szerződésbe
fektetni. Amennyiben a gépkocsit szerződés keretében lefoglalja, ajánlatos
kikötni, hogy -"amennyiben a Bank a finanszírozási kérelmet bármely okból
elutasítja, a vevő a szerződéstől a foglaló elvesztése nélkül elállhat"-. így
sikertelen hitelügyintézés esetén nem érheti anyagi kár.
Nézzük a folyamatot. Az importált gépkocsi első útja függetlenül attól, hogy
céges vagy magánimportból származik a 7. számú Vámhivatalhoz vezet, ahol a
járművet nyilvántartásba veszik. (XXI ker. Petróleum u. 4. illetve X ker.
Gergely u. 10.) Ezt követi egy úgynevezett motorkód vizsgálat, melynek
eredménye dönti el, hogy a gépkocsi megfelel-e a magyarországi
környezetvédelmi előírásoknak (zaj, emisszió), mely feltétele a vámeljárás
kezdeményezésének. Utunk tehát újból a Vámhivatalhoz vezet, ahol időpontot
kapunk a gépkocsi vámoltatásának napjára. Mivel a Vámhatóság kapacitása
nincs arányban a vámoltatni szándékozók számával, így a várakozás
hosszadalmas, több hétig elhúzódó is lehet. A vámeljárást követően a
kiszabott "vámolási" költségeket be kell fizetni, és csak ez után lehet
hozzákezdeni a forgalombahelyzéshez. (Ha szeretne bővebb információkat
szerezni a vámoltatás menetéről a www.vam.hu internetes honlapon ezt
megteheti.)
A forgalomba helyezés feltételei:
- műszaki vizsga
- eredetiségvizsgálat
- zöldkártya
- rendszám
- gépjármű felelősség biztosítás
Célszerű tehát a gépkocsi vételárát mindezek figyelembevételével kialkudni,
mert ha a megegyezett ár tartalmazza a forgalombahelyezési költségeket
akkor az átvételnél nem merülhet fel semmilyen más költség, mint a forgalmi
engedély és a törzskönyv 8.000,- Ft-os díja illetve a 10 Ft/ccm
tulajdonszerzési illeték (átiratási ill.) mely mindenképpen a vásárlót, tehát
adott esetben Önt terheli, mint ahogyan a felelősség biztosítás is.
Amennyiben a kiválasztott gépkocsit finanszírozás igénybevételével kívánja
megvásárolni, a jármű eredetét igazoló úgynevezett MGA-s papírra is szüksége
lesz a törzskönyv gyorsított kiadása érdekében, mely feltétele a
finanszírozásnak.
A megegyezés előtt javasolt a gépkocsi szakszervizben történő átvizsgálása
(egyébként minden finanszírozott gépkocsinak rendelkeznie kell
állapotvizsgálati lappal!) hiszen sportautóról van szó, amit korábbi
tulajdonosaik gyakran tettek ki szélsőséges megterheléssel járó üzemnek, így
adott évjárat és árkategóriában az állapot igen eltérő lehet. Feltétlenül
célszerű megvizsgáltatni a gépkocsi karosszériáját festékvastagságmérővel,
hiszen a "táltos paripák" gyakran rendelkeznek zaklatott előélettel.
A vásárláshoz sok szerencsét kivánunk!
Üdvözlettel:
Opticar
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.