Fél évente olajcsere a Dodge Challengerben?

2022.08.01. 10:30

Tisztelt Olajdoktor!

Ismerem a mondást, hogy aki majmot tart... :D Azonban találtam pár furcsaságot, amivel kapcsolatban kíváncsi vagyok az Ön személyes véleményére/meglátásra. A Mopar szerviz ajánlás az alábbi linken. Ebben le van írva: "Under no circumstances should oil change intervals exceed 6,000 miles (10,000 km) or six months, whichever comes first." Ok, 10 km futás legyen, de hogy fél évente kellene olajat cserélni az a természetes műszaki érzékemet nagyon meglepte, eddig úgy gondoltam, hogy évente kell cserélni az olajat, ha nem lépjük túl a megadott futás limitet.

Önnek mi a véleménye erről, mennyire "kötelező" ez a fél év (évente ~3e Km-et megyek vele, mert csak hétvégi élményre használom)? Leegyszerűsítve: Ön a helyemben félévente v. évente cserélné az olajat?

A szűrő egyértelmű: MOPAR 05038041AA, nem vészesen drága, beszerezhető idehaza. Az olaj viszont fogós kérdés. Legtöbb internetes fórumot végig olvasva, a 6.4 Hemi motorba Penzoil ultra platinum full synthetic 0w-40 olajat ajánlanak, sőt olyan véleményt is találni, hogy ezen konkrét típuson kívül más 0w-40-et nem is szabad használni.

Penzoil hivatalos hazai forgalmazót nem találtam, külföldről persze lehet rendelni meglehetősen körülményesen, és persze drága is (1L 9500 Ft). A Penzoil honlapján nyilván egekbe dicsérve ez az olaj, hogy tisztít, újszerű állapotot idéz elő, stb... Motul keresőjében az autóm típusához van találat, ők a MOTUL 8100 X-max 0W-40 olajat ajánlják. Ez egyrészt Mo.-n kapható, másrészt 4000 Ft literje. Hibát követek el, ha nem adom meg neki a Penzoilt? Létezik, hogy annyira ezen konkrét olajra van optimalizálva a 6.4 Hemi, hogy más gyártó 0W-40 olajával nem lesz tökéletes, ha igen, akkor ez milyen gyakorlati tényezőben nyilvánulhat meg (élettartam, többletfogyasztás stb..)? Az én szememben ez a motor nem egy high-end versenymotor, szóval én úgy érzem, hogy inkább csak a tulajdonos számára jelent "lelki pluszt" a Penzoil.

A második kérdésem röviden: Penzoil vagy Motul? De ha esetleg tud konkrétan más olajat ajánlani annak is örülnék. És még egy bonusz kérdés :): az USA és EU oktán számok különbségét értem, eddig 100-as benzint tankoltam (szívem csücske az az autó, így jót érdemel, ezért is dilemmázok az olajon :) ), de az a meglátásom hogy az európai 95-ös odaát már a prémium lenne, szóval van-e műszaki értelme/haszna/hátránya a 100-asnak vagy igazából a 95-össel érzi jobban magát a 6.4 Hemi.

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs!

Mindig szeretem azokat a kérdéseket, amit nehéz megválaszolni. A lehetetleneket kevésbe. :-) Nos ez ennek a kettőnek a keveréke. Viszont legalább kissé felrázott a rutinomból. :-)

Szóval:

Az előírás itt MS 12633, 0W40. Alapvetően ez az, amitől nem kellene eltérni, hiszen ez a gyártó előírása. A probléma viszont az, hogy itt Európában ez nem nagyon fordul elő, mint ahogyan az autó sem. Ez az oka, hogy a tengerentúli kenőanyagok közül kell választani, az meg marha drága. No de mi a megoldás?

Ez az előírás nagyjából egy olyan 0W40-et takar (nem mást! Csak 0W40!), ami legalább API SM-et tud. (SN, SN Plusz és SP is tökéletes) A szóban forgó Penzoil konkrétan API SN. Innentől én nem adnám alább. Tehát van egy API SN 0W40-ünk eddig. HTHS viszkozitását tekintve ez egy normál viszkozitású kategória.

Ezeket egybevéve azt gondolom, hogy nem fog fejre állni egy API SN-t teljesítő 0W40-estől. Ez lehet a szóban forgó Motul is.

Az olajcsere periódust tartsa be. Azt hiszem, hogy a fél évet kitolhatja egy évre, de ettől a válaszomtól nem vagyok felhőtlenül boldog, hiszen a gyártó előírásától eltérünk. A gond az, hogy a motor úgy veszi igénybe az olajat, hogy az ennyit bír. (Ennél összetettebb a válasz, de ez a lényeg). Ezzel együtt én is túlzónak érzem a fél évet, és ezek az olajok egy évet kibírnak a legtöbb előírás szerint is.

Kérdezi, hogy Penzoil vagy Motul. Alapvetően a Penzoil MS 12633-at teljesítő 0W40-esét javasolnám. (Persze tudom, nem én fizetem :-) ) Műszakilag is ez a válasz a kötelességem, hiszen ez felel meg a gyártó előírásának. A Motullal nehezet kérdez, hiszen számtalan nagy márka teljesíti az API SN-t 0W40 mellett, és esélyes, hogy talál olcsóbbat is. Ha annál nem szükségesebb olcsóbb, akkor természetesen a Motul egy bevált márkanév.

Végül az üzemanyag vonatkozásában azt hiszem, a 95-össel is bőven eltér attól, amit akkor tankolna, ha az USA-ban autózna. Remélem, tudtam segíteni, bár hozzáteszem, hogy úgy igyekeztem megoldani a kérdést, mintha családon belül lenne az autó, és nem úgy, mintha a gyári szervizben dolgoznék. :-)

Üdv.: Olajdoki