Teszt: Opel Astra TwinTop 1.6 Turbo

Visszatért a benzinmotorba az élet

2009.08.18. 07:54 Módosítva: 2009.08.18. 10:23

Az Opel Astra TwinTop 1.6 Turbo középkonzoljára került egy tökéletesen felesleges gomb. SPORT felirat van rajta.

Jelentem, a háborúnak vége, nyert a kupé-kabrió. A nyitható vászontető lassan csupán egy fejezet lesz az autógyártás történelemkönyvében, mert a kemény tetős változatok minden szegmensben átveszik az uralmat. Ezekkel minden érintett jól jár: a gyártónak nem kell külön kupé és kabrió modelleket tervezni és gyártani, a vevők viszont kedvelik a mindennapi használhatóság és az alkalmankénti hajborzolás lehetőségének ötvözetét. Még az olyan puritán roadstereknél is megjelent és sikeres a CC, mint az MX-5-ös Mazda, sőt, iparági pletykák szerint a következő generációnak már csak kompozit anyagú, kemény tetős változata lesz.

Négyüléses kabriónál pedig egyértelműen a kemény tető a nyerő. Itt fontosabb a kényelem, a jó zaj- és hőszigetelés, az egész éves használhatóság, ellenben kevésbé zavaró a nagyobb tömeg és a magasra vándorolt tömegközéppont.

Persze a kemény tető még nem garancia a jó kabrióra - sőt. A nagyméretű tetőpanelek és a helyrabló tetőmozgató mechanizmus elrejtése komoly tervezői kihívást jelent. Előfordul, hogy nem sikerül túl jól a csomagolás, és hatalmas kuffer éktelenkedik az alapvetően elegáns, kecses vonalakat megkívánó kabrión – Peugeot 307 CC, Nissan Micra CC és Mitsubishi Colt CZC, lépjetek előre.

Az Opel Astra TwinTop azonban az egyik legharmonikusabb vonalú CC, ami részben annak köszönhető, hogy a Car Top Systems által szállított kabriótető háromrészes, és elég laposra sikerült betömöríteni. Jók a nyúlánk, hosszú karosszéria arányai, kupénak és kabriónak is jól néz ki az Astra TT. Pedig a tetőmozgatást öt elektromotor és nyolc hidraulikus pumpa végzi, nem túl gyorsan: 26 másodperc alatt süllyesztik a tetőt a csomagtérbe.

Tesztautónk a feláras OPC optikai csomaggal érkezett. Megoszlanak a vélemények a szélesebb és mélyebb első lökhárító, az oldalsó szoknya és diszkrét hátsó légterelő hatásáról. Akadt, aki szerint béna és kivagyi a sport-csomag, másoknak tetszett a finoman túraautós külalak. Én még vacillálok.

Ami viszont egyértelműen taszító, de legalábbis fura, azok az illesztési hézagok a tető egyes elemei, illetve a csomagtérfedél környékén. Az ujjam simán becsusszan rajtuk. Szerencsére ez inkább esztétikai hiba, a gyakorlatban, szélzaj vagy más zavaró hatás formájában nem jelentkezik.

A TwinTop bemutatásának leginkább jellemző adata, hogy másfél tonna feletti össztömege pont 310 kilogrammal több, mint a hasonlóan motorizált és felszerelt, háromajtós Astra GTC 1.6 Turbóé. Ez rengeteg. Ugyan a karosszéria hosszabb – közel 23 centivel –, és szélesebb is – közel 8 centivel –, de ez a plusz elsősorban a tetőnek és mozgató mechanizmusának, másodsorban pedig a kiegészítő merevítéseknek köszönhető.

310 kilónyi háj már egy autó minden mozdulatán érződik, ezért nem szabad egy ilyen kupé-kabriótól sportos vezetési élményt, durva kanyarsebességeket vagy rövid féktávokat elvárni. Az Astra TwinTop lendületes krúzoláskor, haladós, de még nem gumicsikorgatós tempóban érzi jól magát. És ilyenkor egészen harmonikus partner.

Amint az alapjárat közeli fordulatokon túljut az 1,6 literes, 180 lóerős turbómotor, lelkesen pörög fel, és a lapockán is érezhető erővel lendíti meg a nehéz karosszériát. Soha nem lesz durva vagy ijesztő a gyorsulás, de a motornak minden helyzetben elég a tartaléka. És ez a lényeg.

A megnyugtató biztonságérzetet adó, már 2200-as fordulaton jelentkező 230 Nm-es nyomatéknak köszönhetően az új 1,6-os motor a legjobb választás az Astra TwinTop orrába. A szívókhoz képest van benne élet, a dízelnél csendesebb, kulturáltabb, és a szaga tolatásnál kevésbé csípi a szemet. A kétliteres Turbo ereje és sportossága pedig már teljesen felesleges bele.

Mint ahogy a középkonzol felső sorában lévő, SPORT feliratú gomb is hiábavaló, nem fog a sok használattól megkopni. Ezt lenyomva még keményebb karakterűvé válik az egyébként is feszes futómű, csökken a kormányszervó rásegítésének mértéke, és közvetlenebb reakciókra vált a gázpedál.

Keservesen csalódunk, ha a hirtelen jött sportosságtól fellelkesedve keményebben meghajtjuk az Astra TT-t. Hiába hatékony a fék, precíz a hatfokozatú váltó és pontos a kormányzás, az a plusz három mázsa folyamatosan érezteti hatását. CC-hez képest egész jól mozog az Opel, de sportos élményautó soha nem lesz belőle.

Persze ha lenyitjuk a tetőt, nyújt más jellegű élményeket. Ilyenkor már nemcsak a karosszéria tömege, de a merevsége - vagy inkább annak hiánya - is feltűnő. Rossz úton remeg, rezeg, vibrál és csavarodik a kasztni, bár ez kevésbé zavaró, ha közben a nyáresti szél borzolja a hajunkat.

A következő oldalon jön a lényeg: a kabriózás élménye, az ára és a fogyasztás. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22