Beülés után azonnal kiderül, hogy ez nem az a Bora, régi Octavia taxi. Azoknál, ugye tervezésileg eleve alig volt hely a hátsó ülésen (köszönjük, Ferdinand), viszont a magyar taxis sokszor úgy gondolja, hogy az utas keveset ül benn, ő meg egész nap rohad a kocsiban, ezért kényelmessé teszi a körülményeket, és fetreng. Nem tudom, hogy próbáltak-e már ilyen autó hátsó ülésére beülni – gyötrelem, pontosabban lehetetlen. Az LTI épp a fordítottja. Utastere mikrobuszokat megszégyenítően szellős, de csak egy üléssor van benne, valamint két pici, lehajtható ülés, ha netán háromnál többen szállnának be. A vezető fallal elválasztva, ő, ha akarja, sem tudja nagyon hátratolni az ülését. Nem furgonosan kényelmetlen a helyzete, de majdnem.
A Nissan szívódízel – hát az egy Nissan szívódízel. 79 lóerős, nyers, morog, teszi a dolgát, kér vagy tízet enni, elmegy csillió kilométert. A váltó nagyjából ugyanaz a Borg-Warner automata, amivel még az első, Austin FX4-ként a VLW431 rendszámú prototípus megjelent 1958 júliusában, csak ezen ott a kincset érő overdrive. Nélküle 80, maximum 85 az utazó, vele 95-100 km/h, az elméleti végsebesség 130 km/h. Valószínűleg akadt, aki már kipróbálta, de túlélőkről nem tudunk. A kormány szervós, könnyű, a 7,6 méteres fordulókör pedig teljesen valószerűtlen, az autó első kerekei kis híján derékszögben képesek kifordulni. Még egy kispolák is egy méterrel nagyobb körön fordul. 1650 kiló a saját tömeg, a fékek pedig ennek a ténynek nem örülnek túlzottan. Tamás autóján minden szuper, mégis taposni kell a középső (pontosabban ezen az autón a középső helyet elfoglaló, hiszen kuplung nincs) pedált, mint állat.
A váltó egyébként szépen teszi a dolgát, bár visszafelé mindig akad egy kis kávézással egybeiktatott konferenciaszünet a fokozatok között, a rugózás egy erősen megpakolt, tehát magához képest csodásan rugózó pickup, egy félig tömött mikrobusz és egy üres Zsiguli közötti, képzeletbeli háromszögbe tájolható. Olykor egészen sima, de nagy bukkanó egyenlő nagy ütés. Az automata, a kis fordulókör, valamint a dobozformájú, extrém jól átlátható karosszéria egyébként – gondolom – a taxisofőr álma, nagy teste (4,6 méter hosszú, 1,8 széles, 1,8 magas) ellenére kiváló vele manőverezni a városban.
Király dolga azonban mégis az utasnak van. Ez egy olyan autó, amit az első csavarjától taxinak építettek fel – kevés ennél vegytisztább célgép van a világon, talán a vadászrepülők és az esztergák környékén lehetne keresgélni vetélytársakat.
Mint mondtam, az utastér valószerűtlenül óriási, a belmagasság 1,4 méter (szinte sajnáljuk, hogy manapság már senki se hord kalapot), az epedás kanapé csodásan kényelmes. Külön – intenzív – fűtés jár az utasoknak, a kilátás kiváló, kapaszkodni is mindenfelé lehet. A londoni ember nem a csomagtartóba teszi a poggyászát, hanem lábhoz – könnyebb és gyorsabb is így a ki- és beszállás, no meg aztán egyfolytában látja is. Amennyiben mégis túl sok a poggyász, azt a vezető melletti helyre szokás tenni – itt egy ősrégi szabály alapján nincs ülés.
Ha nincs a kuncsaftnál magazin, attól még olvasgathat, mert a belső teret mindenféle feliratok színesítik – tarifák, londoni taxiszabályzat, öveket bekapcsolni kötelező, ilyenek. A lehúzható ablak az örökkévalóságnak készült, a szerkezete sose megy tönkre, ugyanis olyan, mint a régi vasúti kocsiké. Nincs. Az ablaküveg fölső élén van egy krómozott fogantyú, azzal lehet kézzel fel-le rángatni, plusz rögzíteni is lehet egy gombbal. Ennyi.
Az angol hatóság figyelmes is – jó ideje ezeknek a taxiknak kötelező tolókocsis utast fogadniuk. Az ajtó emiatt óriási, a lábtérben már eleve meg tudott fordulni egy kerekesszék, a mozgáskorlátozott kuncsaftnak pedig az Ikarusok leszállásjelzőéhez megszólalásig hasonló billenőkapcsoló szolgál zárnyitásra. Mondom, egy szuper célgép, bármilyen más taxi elmehet ehhez képest a búsba.
Az eddigi tapasztalatok leginkább pozitívak. A kollégák szeretik, az utasok imádják a kocsit, a járókelők pedig egyenesen rajonganak érte, ezt magam is tapasztaltam, mialatt vagy két órán át bent ülve beszélgettünk róla. Bár az LTI normál 6x6-os tarifával megy, ha épp szabad, vagy droszton áll, ennek ellenére kevesen merik leinteni – a sárga rendszám, a vállalati matrica és a taxifelirat ellenére sem hiszik el, hogy ez igazi taxi, vagy ha sejtik is, úgy gondolják, biztosan dupla áron visz.
„A múltkor a Nagyvárad térről szóltak a kollégák, hogy öntés van. Közel voltam, hamar odaértem. Tódul kifelé vagy ötszáz ember, tülekednek a taxikért, én meg csak állok, üresen, kis híján oda kellett mennem valakihez személyesen, hogy meggyőzzem – az enyém is taxi. De ez csak az egyik oldal. Amikor rendelésre megyek, látszik az utasokon, hogy nagy eseményre készülnek, borzasztóan szeretik az öreg hölgyet. Így, hogy már három hónapja használom, igazából hiba nélkül, és elkezdett dolgozni, most kezdek csak megnyugodni, hátradőlni. Egyedi dolgot csinálni Magyarországon nem könnyű, de ha keresztülveri az ember, és elfogadja a tömeg, itt is szórakoztató tud lenni."
Elmondaná véleményét? Tegye meg blogposztunkban!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
