Van egyötös, meg egyötös, melyiket adhatom?

Nissan Almera 1.5 Acenta (2006) - használtteszt

2010.09.02. 08:01

Adatlap Nissan Almera Acenta - 2006

  • 1497 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 98 LE @ 6000 rpm
  • 136 Nm @ 4000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.1 másodperc
  • Végsebesség:
    177 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.5 l/100km

Tibor sem tagadja, hogy a motor alul gyenge, holott ez már egy fokkal jobb a facelift előtti 1,5-ösöknél. A helyzetet súlyosbítja, hogy hülye áttételezésű a váltó, például a kettes majdnem 110-ig kiforgatható. Ennek az a kellemetlen hatása, hogy amikor az ember mondjuk befordul egy utcácskába, és gyorsítani szeretne, akkor kettesben nem történik semmi. Az ilyen helyzetekben az egyes fokozat használata az üdvös. Magasabb tempónál ez a fajta áttételezés a rugalmasságot vágja agyon, vagyis már a gyorsítás gondolatához is vissza kell váltani.

Ennek vannak pozitív hatásai, például a motor elég keveset forog – és keveset is fogyaszt, továbbá nem hangos. A 90 lovas első változat a kelletlenségével mély nyomot hagyott bennem, ám azzal is, hogy 6,5 liter körül fogyasztott, a 98 lóerős 7,2 l/100 km átlagot hozott Tibornak a közösen eltöltött idő alatt. Ez lehet az ára a picivel több erőnek. Leszögezném: benzinből.

Mert a 350 forintos benzin Tibornál lenyomta a biztosítékot, így az Almera pótkerekének helyére gáztank került, és a legmodernebb, szekvenciális injektoros gázrendszer ugrott be a motortérbe. Persze, az LPG-ből több kell, mondjuk 7,8-8 liter, de ezzel együtt is megéri. Úgyhogy az utolsó háromezer kilométert már többnyire gázzal autózta. Viszont a tartályba nem fér sok, a negyven literes térfogat harmincegynehány liter gázt nyel be, igaz, még így is ritkábban kell tölteni, mint egy villanyautót. Menet közben észrevehetetlen az átállás a kétféle üzemmód között, talán gázzal picit selymesebben megy a motor, az erőben nem érezni a különbséget. Az Almera Sedan esetében, egy nagyobb tartállyal kifejezetten praktikus lehet az LPG-üzem – és sokkal olcsóbb. Literenként 170-180 forint.

Hozzáteszem, a gázosítás biztos nem csorbítja az Almera vezetési élményét. Mart az semmilyen, azt leszámítva, hogy nagy tempónál is stabilnak tűnik. A facelift előtt esetlenebb hangolású volt a futómű, kicsit billegett, alulcsillapított volt, zötyögött. Főleg hátul – ezt most is érezni. ABS, szervo mindegyikben van, nem kell odafigyelni rá a válogatáskor, mint a 2000 előtti Fitt modelleknél, ahol nyilvánvalóan a vezető fizikumát jellemezte a fapados széria neve. A fék jól fog, a kormányzásban semmi különös. Nem egy élményautó, hanem egy közlekedőgép a Nissan, tán a váltója lehetne finomabb.

Tibor egyébként tisztában van az autó hátrányaival. Igaz, hét év aktív swiftezés után ő többre értékeli a futómű stabilitását. A családban szolgáló Corolla kényelmes rugózásáról elismeréssel beszél, de az jobban billeg, és nem szereti. Az Almera viszont pont jó.

Szereti is, eléggé. Egészen elképesztő mennyiségű utólagos cuccot pakolt bele, a CD-tártól a tolatóradarig. Még elektromos motormelegítő is van az Almerában, utastérfűtéssel kiegészítve. Nekem mégis az ablakok formájához passzoló árnyékoló tetszik a legjobban, ez is eredeti gyári, mint szinte minden, amit beszerelt az autóba. Csakhogy az árnyékolókat nem árulták itthon, ezért Angliából hozatta meg.

Szavazzon!

Ahogy az Almera egyre jobban belemegy a korba, úgy tűnik egyre vonzóbb vételnek. Mert minél idősebb egy autó, annál inkább azt díjazzuk benne, hogy működik. Márpedig ez erre a Nissanra igaz, talán pont a kissé túlhordott technika miatt. Bár, akad néhány beteg példány, voltak vele klímagondok, a főtengely-jeladó is el-elromlik, némelyiknek a futóműve beteg, figyelni kell rá, hogy egyenesen megy-e. Alapvetően mégis, a megbízhatóbb autók közé tartozik, a Népítéleten is elégedett a legtöbb tulaj, de senki sem tekinti zseniális tudású autónak. Az angol és a japán gyártás közti minőségi eltérések is zavarják a japánautó-fanokat (eleinte a négyajtósokat Japánból hozták, ezek a szögletes oldalindexről ismerhetők fel). Nekem kicsit olyannak tűnik az Almera a maga műfajában, mint a Swift kisautónak: nem túl finom, nem túl kényelmes, de a maga egyszerűségében sokáig használható, viszonylag gazdaságosan. Már hétszázezer táján ki lehet fogni, egymillióért már egész jót kapni, 1,3 millió fölött pedig már a ráncfelvarrottakat is meg lehet venni. Megértem, aki ilyet vesz – ezt akkor szoktam írni, amikor valami nem érint meg, viszont nincsenek valódi ellenérveim. Legalábbis nem sok.

Három és fél év almerázás mérlege

Tibor nem dugja a homokba a fejét. Nem számolatlanul költötte a pénzt az Almerára, hanem számolva, sőt, fel is jegyezte a kiadásokat. Őszinte számok következnek. Persze, lehet olcsóbban csinálni, de nem sokkal. Íme a költéseket összegző mail:

„Szia,
Ha érdekel a költségvetés, akkor a 3,5 évig így néz ki:
Vételar 3,369 millió volt, de már helyben kapott pár dolgot (sárfogó, kerékőr, szőnyegek), + forgalombahelyezés költségei (rendszám, törzskönyv, átírás, stb) együtt majdnem 3,5 millió.
Összes eddig beszerelt extrák (állófűtés, ülésfűtés, riasztó, cd tár, tolatóradar, téli gumi + felni, meg minden egyéb csicsa, valamint az LPG is) együtt 500 ezer.
Kötelező biztosítás, casco, szerviz anyag (olcsón) + munkadíj, es minden hasonló az utolsó szelepsapkáig összesen: 400 ezer.
Tankolás : 4300 liter benzin es 340 liter LPG, mindez közel 1,25 millió Ft.
Ehhez kb. 1500 üzemóra társul.
Ennyit a fárasztó statisztikákról.
Üdv:
Tibor”

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Nissan Almera