Balta-e? Éles-e?

Bemutató: Volvo V60 (2010)

2010.09.23. 06:32

Hogyan lett a legkevesebb angol szót ismerő osztrák testépítőből Kalifornia kormányzója? Aranyos néger kisgyerekből csúnya fehér néni? A világ legszebben virágzó autóipari központjából kihalt, életveszélyes nyomortelep? A stabilnak hitt dolgok is sokszor radikálisan megváltoznak körülöttünk, csak hogy újabb stabil állapotot vegyenek fel. Szerencsére van, ami jó irányba megy el.

Itt a Volvo például. Volt a buci-tartós korszaka, aztán a tartós-szögletes, aztán a szögletes-biztonságos, aztán a biztonságos-sportos. Most az organikus-sportosnál tartunk, és úgy tűnik, kiakaszthatjuk ide a helységnévtáblát, mert nem időszakos megállóról van szó, hanem igazi állomásról.

Pedig a buci-szögletes-organikus vonalat, tehát a külsőségeket leszámítva a Volvo mindig nagyjából ugyanolyan autókat gyártott. A biztonság az első párnázott műszerfalak, süllyesztett közepű kormányok, kezdetleges biztonsági övek óta velük van, pedig az ötvenes-hatvanas évek fordulójáról beszélünk. A sportosság is fontos tétel volt, ne feledjük, hogy az első PV-kkel úgy tudott a cég betörni Amerikába, hogy mindenféle rali- és pályaversenyeket megnyertek az autói. És utána is megmaradt a dinamikus vonal, gondoljunk csak a 142-es raliautókra, a 240-es turbóra, a 850-es brutális verzióira. Hogy éppen a tartósságot, a biztonságot vagy a sportosságot látták-e bele a svéd cég autóiba, az erősen függött a kor elvárásaitól, az adott piacon bevetett marketingtől.

Mostanában egyértelműen a sportosságon, a dinamikus formán van a hangsúly, a biztonság pedig afféle kötelező tételként szerepel a marketingben. Tudják, külföldi japán étteremben muszáj lennie sushinak az étlapon, holott Japánban erre inkább külön kajáldák vannak.

A Volvo V60 szentesíti a legújabb trendet. Megpillantására a vonalzót szorongató kéz ernyedten lóg a test mellett, a digigép keresőjében sehol nem találjuk azt a derékszöget, amihez trükkösen hozzá tudnánk igazítani a képkeretet, sehol egy felület az autón, ahová kényelmesen letehetnénk a viszkis poharat. Ez a Volvo már nem az a Volvo, tényleg.

Régebben a sportosság kapcsán mindig arról beszéltek a Volvónál, hogy milyen erős a turbómotor, meg mekkora a nyomatéka, de futóművekről, kormányzásról, súlyelosztásról kevés szó esett. Talán jobb is volt az úgy.

Most viszont minden erről szólt a sajtótájékoztatón. Keményebb rugók. Feszesebb csillapítás, ami aktív is. Masszívabb keresztstabilizátor. Tömörebb gumipogácsák a segédkeret és a karosszéria között. Közvetlenebb (10 százalékkal) a kormány, a tengelye is vastagabb az eddigieknél, hogy jobb legyen az információáramlás a vezető keze és az út között. Persze onnan idefelé, a másik irányban inkább csak nyers erőről van szó.

A V60 kombit egyébként kétféle futómű-beállítással készítik, túra-, illetve dinamikus kivitelben, Amerikában előbbi, Európában utóbbi az alap. Aktív lengéscsillapító volt már régebben is Volvókban, de azoknál a beállítások között inkább csak rossz, még rosszabb és legrosszabb opciók voltak. Ez a mostani, a V60-ban ügyesebben variálja a csillapítást, és alapvetően szinte mindig összeszedett vele az autó, bár igazán komfortos, puha gördülést csak sima úton tud bemutatni. Mi lesz vele Budapesten?

A kanyarodási élvezetbe besegít a Corner Traction Control, ami a közhiedelemmel szemben nem a sarkos régi Citroenekhez járó távirányítót jelenti, hanem hogy kanyarban a kocsi az ívbelső kerekét enyhén fékezgeti, hogy az ívkülső erősebben tekerjen. Ez – nyilvánvalóan – segíti a sima, könnyed, selymes kanyarodást.

Különben meg… bár a kerekdedebb formák miatt szűkebbnek gondolja az ember, a V60 egyáltalán nem kicsi belül, azaz, mint szinte minden presztízs-középkategóriás, inkább olyan kellemesen passzentos. Elöl-hátul van benne hely, a fejeknek is, széltében végképp, igaz, a csomagtartó vicces, legfeljebb kompakt ferdehátú mércével tágas. Hiszen – hihi – 430 literes.

Cserébe van benne mindenféle gedzsit, például a teret kettéosztó, a kisebb bevásárlások utáni szatyorröpködést korlátozó, felhajtható fal. Meg elő lehet venni belőle egy rekesszel lejjebbről két térelválasztó hálót is. Van persze 12 voltos csati. Az üléstámla három részben dönthető, természetesen egy mozdulattal, mert a reteszelő gomb felhúzására előrebillennek a fejtámlák. És még a jobb első ülés háttámlája is előrelapul, igaz, ez már kicsit nehézkesebben, mert két kallantyút is oldani kell a lábtérben. Két kézzel, egyszerre, természetesen, hogy az élet ne legyen mindig habostorta.

Prémiumgyártónak kötelező mindenféle vadiúj trükköt elővezetnie egy bemutató alkalmával, ilyenek akadnak a V60-nál is. Például a távolságtartós tempomatot kiegészítő, radaros gyalogosvédelmi rendszer, ami automatikusan lefékezi az autót, ha egy puhatestű óvatlanul eléje lép. A tolatókamera is elég korrekt – a faros fotók elkészítésekor például ennek segítségével sikerült úgy leparkolnom a kocsit egy árnyékos sávval párhuzamosan, hogy teljesen fényben legyen mindene. Próbálják meg ezt a Kia Soul púdertükör méretű kis kémlelőnyílásával a belső tükörben.

Na meg még egy tétel, amit persze már láttunk Toyotán is, BMW-n is: a kereszteződésbe jobbra-balra benéző kamera. Lassan tényleg már a fekete doboz fog hiányozni ezekből a Volvókból. Meg talán egy svéd titkárnő, hogy titkos vágyainknak is teret adjunk.

Az oldalról ajánljuk

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

6 órája
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36