Adatlap Saab 9-5 Aero 2.0T XWD - 2010
A Saab letett a repülőgépes formák kényszeres felidézéséről. Ez már másik évezred, egy új korszak és talán a szebb jövő – ennek jegyében űrhajósra vették a figurát. Ha a Galaktikus Konföderáció Mennyei Angyalai ilyennel parkolnának a Mars mögött, hiteles lenne a belépőjük – a svédek azt fogják észrevenni, hogy kedvenc szektahősünk, Asthar Sheran, a Nagy Kozmikus Hadjárat parancsnoka csészealj helyett az új 9-5 Aeróra vált, hogy ilyen eszközökkel harcoljon a világot megcsippelő Pokol Gyíkjai ellen.
A fejlődés és annak iránya érthető: akik évtizedekig repülőgépben gondolkodtak, előbb-utóbb továbblépnek. Mi jöhet a légkör után? A légüres tér – igen, egy darabig ebben lebegett a Saab a General Motors-korszak után, majd jött az orosz pénzzel gömbölyített holland Spyker. Az orosz bankot a saját kölcsönével kivásárolták a buliból; olyan tiszta lett az üzlet, mint a trollhättani hó.
Persze a 9-5-ben még ott a múlt, nem is tagadják, az autó alapja a kiváló Opel Insignia. Természetesen nem vették át szolgai módon, több ponton jelentősen módosítottak a terven. Szembetűnő különbség a méret – tíz centit toldottak be a tengelytávba, aminek köszönhetően akkora az utastér, hogy hosszabb intergalaktikus kalandozásokkor sem alakulhatnak ki klausztrofóbiás tünetek.
Az aránylag decens opeles formaterv helyett elővették a nagy sikerű Aero-X tanulmányautó skicceit, majd némi pauszpapírral megrajzolták ezt a tipikusan scandinavian future kontúrt. Simon Padian dizájner szerint persze tetten érhető az aeronautika, de szerintem inkább múltidézés ez, hisz a végeredmény túlmutat az eddigi saabos stílusjegyeken. Jan Åke Jonsson ügyvezető igazgató is az új korszak bizonyítékaként hozta fel a 9-5-öt – vajon az ötcsillagos külső alatt hasonlóan minőségi a technika is?
Az biztos, hogy a műszaki és kényelmi okosságokkal nem spóroltak. A kétliteres turbómotor passzol az összképbe, amit olyan apróságok tesznek csillogóbbá, mint a parkolási segédlet, a szabályozható futómű, a szélvédőre vetíthető adatok (HUD) vagy éppen a Haldex által fejlesztett összkerékhajtás és eLSD, vagyis elektromos, önzáró differenciálmű.
A nyugati országrészt beborította a hó, a bulvárra kihegyezett napilapok katasztrófahelyzetet sugalltak – jobb tesztterepet nem is találhattam volna a fagyos, havas Zala megyénél. A rossz utakon bizonytalankodó autók között hiperbiztonságos kapszulának tűnik, és ez nem csak álnok sugallat: a 4x4, a blokkolás- és kipörgésgátló tökéletesnek bizonyult a hóhordásban.
Előttem buszok, teher- és személyautók kacsáztak, mi azonban nyugodtan, normális íveket rajzolva haladtunk előre. A közúti pánikra hajlamos feleségem is érthetetlen módon békés volt, teljes anyai erejével a pulyára koncentrálhatott. A fel-felbőgő jánykát bájosan hamis gyermekdalokkal szórakoztatta. Elöl, a fűtött ülésre terített pokrócáról megtört tekintettel nézett fel rám Potyer Dönci, a kutya.
Kétezres motor kétszázhúsz lóval – van még valakinek a menetdinamikát érintő kérdése? Akkor csak nekik elárulom, hogy az alumíniumból készült négyhengeresnek egyébként bioetanolra optimalizált változata is elérhető, amely üzemeltethető benzin és E85-ös tetszőleges arányú keverékével is. A hatfokozatú váltó jól kapcsolható, ám bevallom (milyen rossz még leírni is), hogy a 350 Nm-es nyomatékhoz kivételesen elfogadtam volna az automata váltót – a 9-5 karakteréhez nem passzol a kézi fokozatkeresés.
A változó szelepvezérlés és a közvetlen benzinbefecskendezés együttese elvileg nyolc-kilenc literes fogyasztást adhatna, de az istennek sem jött ki a katalógusadat. 14,8 literes átlaggal kaptam meg a kocsit, és a hó miatti óvatos autózással sem tudtam 12,2 alá vinni – pedig a hivatalos források majd' négy literrel kevesebbet jósoltak.
Konkurenciát jelenthet a Mercedesnek, a BMW-nek és az Audinak? Lapozzanak, kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
