Ritkán van olyan nemzetközi autóbemutató, amelynek nincs az égvilágon semmi apropója. A 4x4-es Skodákat egy ilyen rendezvényen sározhattam össze, nem is kicsit.
Elnézést, de ha már összkerék, kicsit Yeti-centrikusra vettem a figurát, és nem bántam meg. Igaz, a Superb 4x4 hátsó ülésén nem volt utolsó a technikás pálya. Pláne ebéd után.
De ne szaladjunk ennyire előre, először is nézzük a helyszínt.
Barcelona. Ha van város, ahol február elején nem remélhet havat az ember, akkor ez az. Nem is értettem a dolgot. Gondoltam, hogy pár letakarítatlan, meredek budai utcán is izgalmasabb 4x4-es bemutatót lehetne szervezni, de tény, hogy amióta globálisan melegszünk, ezzel nem lehet fixen tervezni. Kiderült, hogy a skodások egy Can Pedró nevű gyakorlópályára visznek minket.
A program végtelenül egyszerű volt. A reptérről már 4x4-es Skodákkal mentünk a terepre, mindössze kis kerülővel útba ejtettük a gyönyörű Monserrat-hegy kanyargós útjait. A környéken zajló tesztutak rendszerint erre jönnek, itt tényleg annyi a kanyar, hogy néha még a sofőr gyomra is felkavarodik.
Hozzáteszem, azért volt új infó a számomra. Először egy Skoda Octavia Combival jöttünk, és spéci nem tudtam, hogy már az új 1,6-os, common rail TDI-vel is kérhető összkerékhajtás. A motor amúgy tisztességesen helytállt, bár itt nem sok pozitívuma volt annak, hogy összkerekes az autó. Mondjuk negatívuma sem, és ez egy 1,6-os dízel esetében óriási dicséretnek tekinthető.
Hogyan műxik?
A világ legeseménytelenebb összkerékhajtási rendszerét használja a VW-csoport a keresztmotoros autóiban (egyébként a Volvo, a Saab és a Ford is). Most épp a negyedik generációt nyűvik a Haldex-kuplungból. A rendszer egyszerű, de hatékony. Szokás szerint az alap a fronthajtás, aztán, ha kell, egy lamellás tengelykapcsoló zár, és innentől már hátulra is jut nyomaték. Az automata rendszerek persze mind így működnek, a zárás módja az eltérő.
A korábbi Haldexek (az első három generáció) alapvetően hidraulikus működésűek voltak: két szivattyúelem egymás ellen dolgozik, az egyik az első, a másik a hátsó tengellyel forog együtt. Ha az eleje kezdene elpörögni, az első szivattyúelem többet nyom, és hipp-hopp, villámgyorsan zárja a tengelykapcsolót. Ezért nem kell az első keréknek kaparnia, mint egy jégre tévedt hiénának, szemben mondjuk a viszkokuplungos 4x4-ekkel.
Azonban a Haldex cég váltott, és a negyedik generációban már tisztán az elektronika szabályozza a zárást, de a kuplunglemezeket változatlanul hidraulika préseli össze. Bónuszként az autó elektronikája szélesebb határok között bele tud kalimpálni a dolgok menetébe, ezért az ESP és más elektronikus segédletek működésével összhangba hozható. De erről majd később.
És mi a Haldex hátránya? Igazából ugyanaz, mint az előnye. Észrevétlen. Nincs gombtekergetés, üzemmódváltás meg más misztikum, egyszerűen csak ott van, és dolgozik. Csendben. Nem igazán lehet vele ökörködni, mint egy Subaruval, mert az elektronikus uralom arra törekszik, hogy az autó arra menjen, amerre a kormányt tekerik. És még véletlenül sem a kilincs irányába.
A próbapályán az összes 4x4-es Skodát ki lehetett próbálni, azaz a Yetit, az Octavia Combit és Scoutot, továbbá a Superbet is, terepen és aszfalton. Én ez utóbbiakat inkább hanyagoltam, bár az elején kicsit várni kellett, így inkább kipróbáltam egy 1.8 TSI motoros Yetit a környékbeli utakon. A fene egye meg, ez a motor még mindig átkozottul jó. Ja, és valamennyi Skoda közül ez volt az egyetlen, amely könnyen abszolválta a környék brutális fekvőrendőreit.
Visszatérve már indult a Yeti tereptúra. Hogyan kell a sárban tempomatozni? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
