Skodákkal süllyedni a sárba

Skoda Yeti, Octavia, Superb 4x4-es modellek, nemzetközi bemutató

2011.02.07. 06:44

Elnézést, de ha már összkerék, kicsit Yeti-centrikusra vettem a figurát, és nem bántam meg. Igaz, a Superb 4x4 hátsó ülésén nem volt utolsó a technikás pálya. Pláne ebéd után.

De ne szaladjunk ennyire előre, először is nézzük a helyszínt.

Barcelona. Ha van város, ahol február elején nem remélhet havat az ember, akkor ez az. Nem is értettem a dolgot. Gondoltam, hogy pár letakarítatlan, meredek budai utcán is izgalmasabb 4x4-es bemutatót lehetne szervezni, de tény, hogy amióta globálisan melegszünk, ezzel nem lehet fixen tervezni. Kiderült, hogy a skodások egy Can Pedró nevű gyakorlópályára visznek minket.

A program végtelenül egyszerű volt. A reptérről már 4x4-es Skodákkal mentünk a terepre, mindössze kis kerülővel útba ejtettük a gyönyörű Monserrat-hegy kanyargós útjait. A környéken zajló tesztutak rendszerint erre jönnek, itt tényleg annyi a kanyar, hogy néha még a sofőr gyomra is felkavarodik.

Hozzáteszem, azért volt új infó a számomra. Először egy Skoda Octavia Combival jöttünk, és spéci nem tudtam, hogy már az új 1,6-os, common rail TDI-vel is kérhető összkerékhajtás. A motor amúgy tisztességesen helytállt, bár itt nem sok pozitívuma volt annak, hogy összkerekes az autó. Mondjuk negatívuma sem, és ez egy 1,6-os dízel esetében óriási dicséretnek tekinthető.

Hogyan műxik?

A világ legeseménytelenebb összkerékhajtási rendszerét használja a VW-csoport a keresztmotoros autóiban (egyébként a Volvo, a Saab és a Ford is). Most épp a negyedik generációt nyűvik a Haldex-kuplungból. A rendszer egyszerű, de hatékony. Szokás szerint az alap a fronthajtás, aztán, ha kell, egy lamellás tengelykapcsoló zár, és innentől már hátulra is jut nyomaték. Az automata rendszerek persze mind így működnek, a zárás módja az eltérő.

A korábbi Haldexek (az első három generáció) alapvetően hidraulikus működésűek voltak: két szivattyúelem egymás ellen dolgozik, az egyik az első, a másik a hátsó tengellyel forog együtt. Ha az eleje kezdene elpörögni, az első szivattyúelem többet nyom, és hipp-hopp, villámgyorsan zárja a tengelykapcsolót. Ezért nem kell az első keréknek kaparnia, mint egy jégre tévedt hiénának, szemben mondjuk a viszkokuplungos 4x4-ekkel.

Azonban a Haldex cég váltott, és a negyedik generációban már tisztán az elektronika szabályozza a zárást, de a kuplunglemezeket változatlanul hidraulika préseli össze. Bónuszként az autó elektronikája szélesebb határok között bele tud kalimpálni a dolgok menetébe, ezért az ESP és más elektronikus segédletek működésével összhangba hozható. De erről majd később.

És mi a Haldex hátránya? Igazából ugyanaz, mint az előnye. Észrevétlen. Nincs gombtekergetés, üzemmódváltás meg más misztikum, egyszerűen csak ott van, és dolgozik. Csendben. Nem igazán lehet vele ökörködni, mint egy Subaruval, mert az elektronikus uralom arra törekszik, hogy az autó arra menjen, amerre a kormányt tekerik. És még véletlenül sem a kilincs irányába.

A próbapályán az összes 4x4-es Skodát ki lehetett próbálni, azaz a Yetit, az Octavia Combit és Scoutot, továbbá a Superbet is, terepen és aszfalton. Én ez utóbbiakat inkább hanyagoltam, bár az elején kicsit várni kellett, így inkább kipróbáltam egy 1.8 TSI motoros Yetit a környékbeli utakon. A fene egye meg, ez a motor még mindig átkozottul jó. Ja, és valamennyi Skoda közül ez volt az egyetlen, amely könnyen abszolválta a környék brutális fekvőrendőreit.

Visszatérve már indult a Yeti tereptúra. Hogyan kell a sárban tempomatozni? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

1 órája
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22