Hatvannal suhanunk a Szentendrei úton, tempomattal, a villanymotor a csomagtartóból szívja az áramot. Jön a felüljáró, az emelkedőn pár másodpercre besegít a benzines, aztán megint kikapcsol. Harminc-negyven kilométert tehetünk meg így az átépített Priusszal, ha ügyesen vezetünk, mindezt egy száz-százötven forintos villanytankolással.
Lényegében olyan, mint egy elektromos autó, csak annak minden hátránya nélkül – magyarázza Zoltán, aki három hónapja építette át Priusát. Szerintem annál több: két autó egyben, hiszen feleslegessé teszi a manapság erőltetett villanyautókat, amelyek kis túlzással alig mennek messzebb, mint ameddig a zsinór elér. Ezzel szemben, amikor a plugin Prius pótakksija teljesen lemerül, átalakul egy hagyományos Priusszá, és takarékos full hibridként folytatja útját.
Rántsuk le a leplet, nem másról van itt szó, mint egy amerikai Enginer szettről, egészen pontosan egy 4 kWh névleges kapacitású lítium-ion pótakkumulátorról, és a hozzá tartozó elektromos kütyükről. A bőrőndnyi pakk befér a Prius pótkerekének helyére, a csomagtartó alsó deklije alá, mindössze egy billenőkapcsoló, két LED és egy tájékoztató kijelző árulkodik a turpisságról. Kívülről nem látszik semmi, legfeljebb az tűnhet fel, hogy a szokásosnál kicsit jobban ül a Toyota segge a kilencven kiló ballaszt miatt.
Zoltán már pár éve priusozik, szemmel láthatóan belenördült a témába. Saját bevallása szerint régóta nézegeti az Amerikában népszerű átépítő készleteket, de csak most szánta rá magát, hogy beszerezzen magának egyet. És mivel egy márkafüggetlen autószervizben dolgozik, maga építette be a cuccot, majd azzal a lendülettel át is funkcionálta a családi szekeret demóautóvá, mert érez némi üzleti potenciált a pluginosításban: nemhogy Magyarországon, de a környező országokban sem kínál senki ilyen átépítést – lehet, hogy piaci rést tárt fel magánakciójával.
Nem gondoltam volna, hogy egyszer így fogok lelkesedni egy villanyautóért. De az alapból okos Priust tovább okosítani egyáltalán nem buta gondolat. A gyárihoz kapcsolt harminckét li-ion cellát úgy értelmezi a vezérlőelektronika, mintha folyamatosan csurig lenne a gyári akksi, és boldogan szipkázza az elektronokat az ő dimenziójában szinte kifogyhatatlan tárolóból. Így, ha csak simán bekapcsoljuk a kiegészítő rendszert, 54 km/h-ig hajlandó tisztán elektromosan menni, de van benne egy trükköző kapcsoló, ami letiltja a benzinmotort. Ezzel nagyobb tempónál is lehet villannyal pedálozni, de igazából nem érdemes.
A 4 kWh akkukapacitással ugyanis akkor járunk a legjobban, ha álló helyzetből óvatosan, benzinmotor nélkül indítunk, majd a városi utazósebesség eléréséhez használjuk a benzinest is, de elektromosan tartjuk a tempót. Vagyis a (lokális) nullemissziós közlekedés perverzeknek ugyan lehetséges, de nem életszerű. Zoltán úgy fogalmazott, a sarki boltba el lehet vele ugrani naponta többször is, anélkül, hogy egyetlen szénhidrogén molekulát elégetnénk, de ha nem akarunk forgalmi akadályt képezni, nem szabad sajnálni azt a pár deci benzint.
Városi forgalomban 20-40 kilométeren segít hatékonyan a konnektorból tankolt energia – a lítium-ion cellákat fizikai okok miatt sem teljesen feltölteni, sem nullára kisütni nem szabad, így nagyjából 3 kWh-t lehet belőlük kinyerni. Az ideális használati mód a tipikus munkába járós ingázás 15-20 kilométerről, városi forgalomban, lehetőleg napközbeni utántöltéssel. Ilyenkor lehet a legjobban kihasználni az olcsó, környezetbarát energiát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
