Kompromisszumok nélkül az igazi

Bemutató: Opel Ampera - 2012.

2011.07.29. 07:34

Jó autó jó időben – az Opel szerint ez lenne maga az Ampera. Nem rugaszkodtak messze a realitásoktól: ez valóban jó autó. Az időzítés több mint tökéletes, de mindez hiába, ha ennyiért nem lesz, aki megvegye.

Nagy szükség lenne a piacon olyan, kompromisszummentesen használható elektromos autókra, amelyekben nem kell vakarnunk a fejünket a hatótávolság miatt. Az Ampera ezt az igényt igyekszik kiszolgálni azzal az 1,4-es benzinmotorral, amely lehetővé teszi az elektromotor hosszútávú működését. Utóbbi egy pillanatra sem veszi ki részét közvetlen a hajtásból. Újító megoldás, ezért is vártuk a nemzetközi bemutatót. Akármennyire is érdekes és kellően körbeizgult téma az Ampera elektromos hajtása, az egész mítoszt lerombolná egy elfuserált külső. Jó hír azonban, hogy ezen a kényes fronton nem fog megdőlni senki reménye.

A hibridek esetében tapasztalhattuk, hogy a légellenállás-csökkentés tökéletesítése mennyire szélsőséges megjelenést eredményez. Érthető, hogy az elektromotor és az akkumulátor kőkemény fejlesztőmunkáját nem akarták beáldozni az Amperánál sem, ezért választották ezt a lapított, az aerodinamikai kihívásoknak szemre is megfelelni képes dizájnt – a kényszer azonban nem mindig szül rémeket. A bumeráng-ívbe rendezett fényszóró, a hűtőmaszk, a lökhárító és a motorháztető közös ív-vonal játéka az orrot határozottá teszi – talán ez lesz az, amiért sokan megszeretik. Oldalról valamelyest bezavar a kissé hátrébb nyújtott visszapillantó tükör, de nem is ezért, sokkal inkább a fara miatt válhat megosztóvá.

Belül már az első pillanatban találkozunk a méretes akkumulátor következményeivel. A kardánalagút helyére épített, T-alakban elhelyezett akksik miatt hátul csak két ülésnek jutott hely, nagyobb gondot okoz a középső könyöklő, ami emiatt került túl magasra, és kényelmetlen testhelyzethez vezet. A beltér kialakítására ettől függetlenül nem lehet panasz: jó minőségű, kellemes tapintású anyagokkal találkozunk. Vezetőként, valamint az utasoldali ülésen is rengeteg helyünk akad, így még a nagyra nőttek sem érezhetik magukat beszorítva; bőséges a lábtér. A hátsó üléseknél sem panaszkodhatunk helyhiányra. Itt egyedüli negatívumként az hozható fel, hogy a magasabbak a fejüket nem a tetőkárpitba, sokkal inkább a fej felett húzódó – túlméretezett, ezzel együtt sok fényt adó – hátsó szélvédőbe verik be egy huppanó vagy fekvőrendőr után. Utóbbiból pedig akadt bőven a bemutató helyszínén, Hága és Amszterdam útjain.

A csomagtartó mindössze 310 literes, és a könnyedén ledönthető hátsó ülések lehajtásával is csak 1005 literes teret kapunk. Ahogy azt már a Volt esetében is híresztelték: nincs kalaptartó, helyette egy négy ponton kifeszített, villámgyorsan ki-, vagy beakasztható takaróval találkoztunk. Ennek rugalmassága praktikus lehet a méretes csomagoknál, felülről azonban csak korlátozottan terhelhető.

Az újító

Az Amperával elsőként született olyan szériagyártásra szánt villanyautó a modern autógyártásban (Porsche ugyanis gyártott pont ilyen elven működő teherautót, óriási, öt darabos szériában a múlt század elején), amelyet kizárólag elektromotor hajt ugyan (bár ez az állítás a technikai felépítés alapos elemzése után minimum vitatható), de annak töltését belsőégésű motor segíti - generátorral. A 16 kWh-nyi energiát tárolni képes, T-alakba rendezett, 288 cellából álló, 360 volt feszültségű lítium-ion akkumulátor táplálja a 150 lóerős elektromotort, amely a kerekeket hajtja. Az elektromotor az akkumulátor lemerülése után sem adja át a hajtást a 86 lóerős, 1,4-es benzinesnek. Ekkor utóbbi egy generátort hajt, mely a megtermelt áramot az akkumulátornak jutatja, így a villanymotor üzemanyagfogytig működhet tovább.

A 180 kilogrammos akku teljes feltöltése otthoni hálózaton négy órát vesz igénybe. Azt nézve, hogy az európaiak jelentős része (felmérések szerint 80 százaléka) hatvan kilométert, vagy annál kevesebbet tesz meg naponta, a 40-80 kilométeres ígért hatótáv, valamit ez a töltési idő kielégíti a közlekedők jelentős hányadának igényeit. Az akkumulátorokra egyébiránt nyolc év/160 ezer kilométer garanciát vállal az Opel.

A bemutató során alkalmunk volt csak elektromos, illetve a fedélzeti generátoros üzemmódban is próbára tenni az Amperát. Az út tetemes részét főúton, míg egy rövidebb távot városban és szűk mellékutakon tettünk meg. Az első menet egy könnyed negyvenperces út volt autópályán, amelyen kizárólag a már feltöltött akkumulátorok segítségével haladtunk. Elsőre talán az a legmeglepőbb, hogy váltó hiányában is mennyire dinamikus: 70-80 kilométer/órás sebességről még nagyon jól húz.

Na de mennyiért és mennyit autózunk?

A formatervezés valóban jól sikerült, hisz a menetszél hangja még nagyobb tempónál sem zavaró. Volt azonban egy állandóan hallható gördülési zaj, amiről nehéz eldönteni, a durva holland aszfalt, vagy más tényező miatt lehetett, mindenesetre becsületére legyen mondva, semmiféle szerkezeti zörej nem társult a játékba.

A vezető előtti kijelzőn minden információt jól érthetően kapunk meg. Az akkumulátor töltöttsége, valamint a benzinmennyiség könnyen követhető, egy gyorsulásmérő forgó gömb segíti a takarékos vezetést, és a helyes útirány miatt sem kell feltétlen a navit néznünk; erről ugyanis elegendő információhoz jutunk itt is. Nagyobb gondot okoz a központi kijelző.

Ennek kezeléséhez felváltva kell az érintőképernyőhöz, a gombokhoz, valamint a forgótárcsákhoz nyúlkálnunk, ami meglehetősen zavaró, további gond vele, hogy a csoportosításban látszólag nincs logika, ezért kezdetben kiadós keresgéléssel jár egy-egy funkció használata. Az animációk ellenben jól érthetőek és praktikusak, a Bose hangrendszer kiváló, már-már tökéletes hangzást ad, a 60 GB-os beépített merevlemez és a DVD-olvasó pedig sokat dob a használhatóságon. Szeptemberben érkeznek az Apple Ampera Apps alkalmazásai is, amelyek egy közönséges iPhone készülék segítségével több hasznos információhoz jutatják majd az autó tulajdonosát.

Az akkumulátor töltöttsége egyre csökken, már csak két kilométer van hátra a teljes lemerülésig, mi pedig lélegzetvisszafojtva várjuk, hogy bekapcsoljon végre a benzinmotor. Körülbelül 100-as tempóval haladunk, amikor egyszer csak beindul az 1,4-es. Nem mondanám, hogy észrevehetetlen – itt megint csak a Voltra hivatkoznék, amelyről azt híresztelték, hogy hangzásban nem feltűnő a két mód közti különbség – mindenesetre elismerésre méltóan halk; bekapcsolt rádiónál észre sem vennénk az átállást. Ekkorra már tudjuk, hogy pontos információ volt a gyár részéről a tisztán elektromos mód 40-80 kilométeres hatótávja. Nekünk 73 kilométert sikerült megtenni a benzinmotor bekapcsolásáig, és noha volt olyan kolléga, aki 95-ig is eljutott, mi nem nélkülöztük a lámpa, valamint a szellőztetés luxusát, és nem is az optimális, 60 kilométer/órás küszöb alatt autóztunk.

A nap folyamán sikerült – a gyár által ajánlott útvonalról letérve – rázósabb, kanyarokkal teletűzdelt szakaszon is próbára tenni az úttartást, ahol a futómű határozottan jól vizsgázott. A kormányzása is megfelelő, és jó pont, hogy a szervó sem lett túl puha. Az erős lábakon álló A oszlop kissé zavaró, de még a tűréshatáron belül van.

De térjünk még vissza a fogyasztásra. Egy mindennapi 60 kilométeres ingázás könnyedén kihozható vele benzinégetés nélkül. Ha a már említett felméréseket nézzük, ez legtöbbünk igényeit kielégíti. 16 kWh-nyi töltés – díjszámítástól függően – 400-500 forintba kerül, ami ekkora távon maximálisan elfogadható.

A belsőégésű motor bekapcsolása után sem kapunk nehezen emészthető adatokat. Ebben az üzemmódban 6 liter/100 kilométeres fogyasztást mondanak az Opelnél, ami reálisnak mondható, a mi próbautunk alatt például pontosan ez az érték született. A 30 literes benzintank így 500 kilométerrel növeli a hatótávolságot, ami egy kizárólag benzinmotorral üzemelő autóval szemben is tisztes helytállás.

Összességében remekül összerakott autó lett az Ampera, és valóban jó időben született. Nálunk csak jövő év júniusában kezdődhet meg az értékesítés, várhatóan 12,5 millió forintos áron kínálja majd az Opel. Az újságírók egybehangzó véleménye szerint állami támogatás hiányában reménytelen kilátások elé néz itthon, nemzetközi fronton azonban komoly céljai lehetnek.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Neked ajánlott