Ha azt mondják, tessék, ez az új egyhatosos Swift, azt mondom, piszok jó. Kényelmes, csinos, pazarul fel van extrázva és még szemtelenül keveset is fogyaszt. De mi ez a sportülés? Piros varrás a bőrkormányon? Ja, hogy ez lenne a Swift Sport?
Hiába rángatom a kéziféket a körforgalomban, próbálom lengetni, leugrok a gázról – nem lehet kihozni a sodrából. Persze, persze, nem gondoltam, hogy körbe tudom vele karottázni a körfogalmat, de ha már kikapcsoltam az ESP-t, legalább lendítse meg annyira a fenekét, hogy egy kicsit ellenkormányozni kelljen. Feladom. Ráhúzom a kijáratra, csontozom a kettest, gyorsan tolom neki a hármast, és már kezdődik is a szerpentin a Barcelona feletti hegyoldalban.
Vállamba hasít a biztonsági öv - ejha, de határozott ez a fék. Alig mutatom meg neki az ívet, már be is támaszt, rettentő precízen lehet vele keresgélni az ideális íveket, ahogy kígyózik az út a sziklás hegycsúcs felé. Kicsit az orra után megy, nagyon hülyebiztosra van hangolva, állapítom meg - és ha egy pillanatra nem figyelek oda, megint túl korán váltanék fel hármasba, mert már annyira sajnálatra méltóan búg a motor, pedig még csak hatezernél járunk. Tiltásig kell forgatni, ezt már megtanultam, még ha vigyort nem is csal arcunkra a könyörgő hangon, muszájból pörgő tizenhat szelepes, a következő fokozatban még erőtlenebbnek fogom érezni.
Pedig nem az: simára vasalt nyomatékgörbéje a megengedett maximumnál, hétezernél sem konyul le, biztosan megvan az a 135 lóerő, különben nem koppannék két szűk kanyar közt is a fordulatszám-korlátozóba. Csak éppen nem üvölti a fülünkbe, hogy én vagyok a legkeményebb szamuráj, elnézést, Swift, hanem vajpuha csillapítással, minden dráma, pattogás és bizonytalanság nélkül befordul a következő hajtűkanyarba, és unott faarccal még csak fel sem villantja a beavatkozó menetstabilizátor lámpáját, hanem szépen kigyorsít és beletörődve várja, hogy megint különös kegyetlenséggel leforgassák.
Miközben magamban méltatom a szemüveges japánok lenyűgöző tudását és megtanulom értékelni a kissé sótlan kis gombóc ügyességét, rájövök, hogy kevesen fogják ezt így használni. Ez egy divatos kisautó, jól megpakolva xenontól digitklímáig minden földi jóval, egy Suzukihoz képest pofás belsővel és majdhogynem audis minőségérzettel. Nem is nagyon lenne ma fizetőképes kereslet egy vesekőkirázó, veszettül vonyító, vécédeszkaplasztik-belsejű spártai fémdobozra, bármilyen jól is menne. Hol van már az első Swift GTI?
A harcias Swiftek családfája
Kevesen emlékeznek már a kocka-Swiftre. Persze, ez még nem a mi autónk volt, annak idején leginkább használtan hozták be a 84-től gyártott modellt. De ebből is volt már GTI, sőt, sokak szerint ez volt a legjobb. Önsúlya alig 750 kiló volt, 1,3-as, akkoriban nagy szónak számító 16 szelepes motorja kerek száz lóerőt tudott, de milyen száz lóerőt. Senki nem panaszkodott annál a motornál a nyamvadt hangra, sőt, még az arcátlan tuningolók kísérletezését is jól viselte.
Annyira jól sikerült a G13B kódú motor, hogy a következő generációnál is megtartották. Ez a nálunk csak régi Swift néven futó modell, amelyet már Esztergomban is gyártottak. Sokan állítólag csak azért vették meg belőle a GTI-t, mert azt japánból hozták, és ez a minőségi különbség megérte a felárat. A száz lóerő pedig még a kilencvenes évek végén is elég volt, hogy meglepetést okozzon a kis, könnyű kasztniban.
A 2005-ös váltással a Swiftek legsportosabbikát átkeresztelték Sportra és a tüzes egyhármas helyett egy 125 lóerős egyhatost kapott. Ebből 2011-ig 23 ezret sikerült eladni Európában, ami az összes Swift egy huszadát teszi ki. A nyolcvanas években még valódi sporteszköznek számító GTI-ből egy kevésbé izgalmas rétegmodell lett: a konkurensekkel teljesítményben nem, csak árban tudott versenyre kelni.
Nem csoda, hogy felcsillant a Swift-rajongók szeme, amikor az idei Genfi Autószalonon bemutatták az S Conceptet. A szélesített sárvédők, a vad hátsó szárny, a kagylóülések és 150 lóerő ígérete azt sejtették, az ős-GTI-hez hasonló csintalanságot követnek el a japánok az új Sporttal. Ehhez képest kissé csalódás a szolidan pimpelt szériamodell, bár lehet, hogy így jobban el lehet majd adni.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
