Ha megnyomod a sportgombot, piros lesz a műszerfal

Megvolt: Opel Zafira Tourer 1.4 NET

2012.06.12. 06:07

Heten mentünk bulizni. A többiek jól berúgtak, én meg sofőrként gyakorlatilag dolgoztam, de nem baj, így legalább mind hely, mind motorerő tekintetében jó alaposan teszteltük a turbó Zafirát.

Az Ampera dizájnja jól sikerült, ebben nagyjából egyetért a szaksajtó, ahogy abban is, hogy az új Zafirának, pontosabban a Zafira Tourernek nagyon jól áll az amperás dizájn. Először Papp Tibi találkozott vele a bemutatón, később Göbi is kipróbált egy dízelt. Mindketten módfelett elégedettek voltak a dizájnnal.

Tényleg szép kis egyterűt csinált az Opel, meg kell hagyni. Főleg a bumeráng alakú fényszórók gondoskodnak arról, hogy az ember megismerje és meg is kívánja a Zafirát, de igazából az egész rendben van, amit egy ilyen kategóriájú kocsi kasztnijából ki lehetett hozni 2011-ben, azt az Opel tervezői kihozták.

Az utastér osztályon felüli, nagyon jó minőségű anyagok mindenhol, persze a minőségérzethez a keményen felextrázott tesztautó patent bőrülései is nagyban hozzájárultak, de akkor is, ha ilyen egy Opel, akkor a Mercedesnek lassan drágakövekkel kell majd díszítenie az autóit, hogy tényleg többet nyújtson.

Egy dolog szúrta csak a szememet, a piros fénycsík, ami a váltó és az elektronikus kézifék alatt fut végig. Ez nekem valahogy a hetvenes évek béna diszkófílingjét hozta vissza. Tudom, hogy mostanában jön vissza a divatba a retró, de ebben a modern és igényes környezetben nekem akkor sem tetszett.

Aki a részletekre kíváncsi, kattintson az első bekezdés linkjeire, a kollégák után ugyanis nem sok konc maradt a csontokon. Én inkább az 1,4 literes, 140 lóerős turbómotorral foglalkozom majd, meg elmesélem, milyen volt hét embernek a Zafira. Ja, és persze a Sport gombról is lesz szó, amit ha megnyomunk, piros lesz a műszerfal.

Piliscsabára voltunk hivatalosak szombat este egy kis baráti italozásra. Mivel pont heten voltunk, és történetesen mind a heten tudtuk, hogy éppen egy hétszemélyes tesztautó van nálam, nem is volt kérdés, ki áldozza fel magát, hogy a többiek kedvükre csúszhassanak-mászhassanak.

A Zafira középső sorát elég nagy úton lehet tologatni előre-hátra, ennek ellenére még el sem indultunk, máris azon ment a vita, ki üljön hátra visszafelé. Ahogy azt a kollégák is írták, a Zafira Tourer kényszer hétszemélyes. Nem jó hátra bemászni és még rosszabb ott utazni. A kibírhatatlantól persze azért messze van az élmény, de ha sokat, mondjuk több mint egy órát megyünk, akkor eltolódik ebbe az irányba.

Az is hamar kiderült, hogy középen sem jó hárman ülni, ez a méret két embernek tágas és kényelmes, háromnak azonban már majdnem olyan szűk, mint a két kis kínzószék a csomagtartóban. Nem volt könnyű eldönteni, hol rosszabb utazni, azt viszont igen, hol nagyon jó: elöl, természetesen. A sok savazás után azért jegyezzük meg, hogy a Zafira Tourer négy embernek osztályon felüli kényelmet, hatalmas helyet és mindehhez egy feneketlen csomagtartót kínál, vagyis tényleg nagyon praktikus családi autó, ha a család átlagos méretű.

Az 1,4-es turbómotornak sok pozitívuma van. 9,5 litert fogyasztott, ami ekkora tömeg és közepesen takarékos használat mellett főleg városban teljesen jó. A motor nagyon halk és kulturáltan jár, még akkor is, ha megforgatjuk, így a tesztautóban simán tudtam beszélgetni a leghátul utazókkal is.

A motorerő kielégítő, ekkora tömeg mellett a 140 lóerő épp csak arra elég, hogy a kocsit ne érezzük lomhának – a gyorsulása egyébként papíron 10,7 másodperc. Már alacsony fordulaton éled a turbó, ennek ellenére adódnak problémák indulásnál, pláne hét személlyel, amikor már bőven két tonna fölött volt a mozdítandó teher.

A sofőr választhat, hogy nagy gázzal indul, csúsztatja a kuplungot, kicsit siratja a gumikat, és akkor talán sikerül, vagy a klasszikus módszerrel újra meg újra végignézi, ahogy az aprócska motor bénázik egy sort, mielőtt magához tér valahol 1500-as fordulatszám után. A hatsebességes váltó se nem különlegesen jó, se nem rossz, nem akad, nem béna, de nem is az a finom utakon, alig pöccintve járó csoda, amit úgy szeretünk. A célnak megfelel.

Egy ilyen autó esetében az egyszeri újságíró nem ugrik azonnal rá a Sport gombra, hogy minél előbb megnézze, mennyire megy föl a pulzusa, ha kitapossa a kocsi lelkét. A Zafira, mint az összes többi egyterű, vezetési élmény szempontjából nem sok jóval kecsegtet, nem csoda, hogy napok teltek el, mire eljutottam addig, hogy cselekedjek.

Az első, amit mosolyogva észrevettem, hogy sokat sejtetően piros színűre vált a műszerfal. A motort ezután sem éreztem harapósabbnak, a fokozatok is hosszúak és a kocsi is nehéz, szóval sport üzemmódban sem volt tűzijáték. A kormányzás és a futómű azonban érezhetően pontosabb és közvetlenebb lett, a kissé kelletlen és bumfordi doboz elkezdett igazi autóként viselkedni. Fura, de manapság már ezeket a böszme kocsikat is képesek úgy megépíteni, hogy relatíve élvezetesen lehessen menni velük: jóval több örömet nyújtott a sport üzemmódban használt Zafira, mint a takarékos – Eco gomb és start-stop rendszer is van a kocsiban.

Zafira Tourert legolcsóbban hatmillióért lehet venni 115 lovas, 1,8-as benzinmotorral, a legdrágább 8,5 milla, ebbe már – a rengeteg extra mellett – a kétliteres, 160 lovas turbódízelt szerelik. Ha nem igazi hétszemélyes autót szeretnénk, csak egy hatalmas, kényelmes és igényes családi autót, melyet alapvetően négyen használunk, jó választás lehet, akár ezzel a kis turbómotorral, akár a kétliteres dízellel. Inkább a dízellel.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

6 perce
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Neked ajánlott