Oszt vezetni ki fog?

Audi A3 Sportback 2013 bemutató

2012.11.27. 05:49 Módosítva: 2012.11.27. 07:32

Van abban valami zavarba ejtő, mikor egy friss modell bemutatóján szinte egy szó sem esik magáról az autóról. A tesztautók birtokbavétele előtt tartott rövid tájékoztatón az előadók háta mögött három, mozivászon méretű lapostévén láthattuk a fontos információkat, de a középső képernyőn kizárólag az A3 Sportback fedélzeti navigációjának képe volt látható.

Az autóról tőmondatokban, címszavakban beszéltek: négy kereke van, öt ajtaja, sok kilót lefaragtak róla, van quattro-hajtással is, meg lesz földgázüzemű és hibrid verzió. Oké, igazságtalan vagyok, mert szó volt az opcionális LED-fényszórókról, meg a raktér variálhatóságáról is. De igazából az volt az érzésem, az autó csak azért van, hogy legyen mibe beépíteni a sok elektronikai biszbaszt.

A legjobban felszerelt A3 Sportbackbe épített rendszerek folyamatosan figyelik a sofőrt és a kocsit, segítenek holtteret ellenőrizni, sávot el nem hagyni, nem bealudni a volánnál (60 és 200 km/óra sebesség közt folyamatosan követi a sofőr reakcióit, és ha észreveszi, lassul az ember, a gép szól: lazíts, igyál egy kávét). Ha úgy érzi a gép, hogy baj van, vagy mindjárt baj lesz, ránk húzza az övet, becsukja az ablakokat, tolótetőt. Városi totyogáskor annyira figyel a rendszer, hogy harmincas tempó alatt akár állóra lefékezi az autót helyettünk. Természetesen a sebességtartó automatika szemmel tartja a forgalmat, tartja a távolságot, a kocsi felismeri a táblákat, de akár parkolóhelyet is talál. Ha elég nagy a két autó közti rés, szól, hogy ide beférünk, sőt akár be is kormányozza magát.

A prezentációs színpadon egyetlen csavar, futómű-, motor-, vagy váltóalkatrész nem volt kiállítva. Csupán egy überigényesen kialakított emelvényre installált MMI-kezelőszerv származott az autóból. Ennek segítségével mutatták be, mit tud a fedélzeti multimédiás rendszer. Igazuk is van, ki a francot érdekel a kocsi, mikor lehet zenét hallgatni, filmeket nézni, Google Earth alapon navigálni, facebookozni, twitterezni, SMS-ezni... Természetesen nem kell a szűk baráti körünkre hagyatkozni, ha valamivel el akarjuk vonni a figyelmünket a vezetéstől, folyamatosan érkezhetnek az előre beállított forrásoktól a legfrissebb hírek a nagyvilágból, a tőzsdéről, de az állandóan frissülő adatbázisból kiválasztja a legközelebbi és legolcsóbb benzinkutat.

A telefonunkat bluetooth segítségével csatlakoztathatjuk a kocsi rendszereihez, így gond nélkül SMS-ezhetünk vezetés közben. A kezünk közben hozzá sem kell, hogy érjen a telefonhoz, nem kell gombokkal, betűrajzolgatással bajlódni, hangfelismeréssel egész egyszerűen bediktáljuk, amit szöveges üzenetként el akarunk küldeni. Ha mégis manuálisan szeretnénk bevinni a szöveget, keresgélni a menüben, a „Touchwheel” fantázianevű tekerőgomb tetején kiképzett tapipadra írogatva is megtehetjük, felismeri az ákombákom betűket.

Az autó folyamatos internetkapcsolattal rendelkezhet, így a Google Maps Street View segítségével navigálhatunk, online érkeznek a közlekedési információk. Megtudhatjuk, mikor indul a vonatunk, késik-e a partnerünket szállító járat, milyen időjárásra számíthatunk. Mindezt egy 7 collos, a műszerfalból automatikusan kiemelkedő LED-es háttérvilágítású monitoron, 800x480-as felbontásban. A zenéink, videóink hangját egy 705 Watt összteljesítményű, 15 csatornás erősítőn és 14 hangszórón keresztül hallgathatjuk a Bang and Olufsen csúcshifin. Közben egy mikrofon figyeli a háttérzajokat, hogy a lehető legjobb hangzású beállítást alkalmazza a rendszer, mikor az 5.1-es surround üvölt a kocsiban. Hogy a fehér világító kerettel körbevett hangszórók menők vagy cikik, mindenki döntse el maga, de a kivitelezése minden, csak nem bazári.

Ha ezek után valaki indulatosan nekünk esne, hogy Na de b+ milyen az autó? Ha folyton a telefont és az internetet buzeráljuk a kocsiban, mégis ki fog vezetni? – nyugi, ezekre is kerestük a választ. Mert azt nem sikerült letesztelni, mi mindent tud a fedélzeti szórakoztató rendszer – és erről nem a kétórás csúszás tehet, ami kissé felborította a programot. Ha alaposan ki akarnám ismerni a teljes hóbelevancot, szerintem egy komplett munkahét is kevés lenne rá.

A legerősebb, 184 lóerős 2.0 TDI Quattróval tehettük meg az utat Nizzából Monte Carloba. A zsúfolt parti úton folyamatosan a jogosítványomat kockáztattam, hogy a lehető legtöbbet megtudjak az autóról, így helyenként akár 60-65 kilométer per órás ámokfutásba csaptam. Egyszer, padlógázon gyorsulva harmadikig felkapcsolt az S-tronic váltó, így megtudhattam, 184 lóerő és 380 Nm rendesen meglódítja a kasztnit. Ezzel a motorral 7,1 másodperc alatt van meg a nulla-száz, ezt érzésre tudta is, a gyári fogyasztási adatot ugyanakkor csak picit elpirulva merem leírni: 5,1 liter/100 km – nem valószínű, hogy a rövid tesztúton is ezt az értéket produkálta, hiába csorogtunk a lassan mozgó forgalommal.

Az összkerekes futómű határait nehéz lett volna megtapasztalni, annyit érezhető volt, hogy feszes, kemény, fekvőrendőrökön, bordákon nagyot üt. Aki nem szeretne kompromisszumot kötni sportosság és komfort terén, a listából rendelhet állítható keménységű futóművet is. Érdekes, hogy bár az elsőkerekes és a Quattro modellek hajtáslánca teljesen más, hátsó futóműveik szoros rokonságban állnak. Mindkettő multilink rendszerű, igényesség hiányára nem lehet panasz – kivéve, ha a legkisebb benzinest, az 1,6-os dízelt vagy a jövőben piacra kerülő fölgázos TCNG-t választja valaki. Ezekhez ugyanis egy jóval egyszerűbb, csatolt lengőkaros hátsó futómű jár. Érdekes, hogy ezt valahogy nem verik nagy dobra.

Nem volt nehéz dolga a motornak, nem csak a négy hajtott keréknek köszönhető a vehemens gyorsulás, de a konzekvens fogyókúra is jó hatással van az autó menettulajdonságaira. Mindenhol a legmodernebb acél- és könnyűfémötvözeteket használják, még az MMI képernyőjének a kerete is magnéziumból van, hogy hiperkönnyű legyen. Azt sajnos nem tudtuk meg, milyen nehéz egy ilyen fullos, összkerekes Sportback, de az biztos, hogy a mindenre kiterjedő súlyfarigcsálásnak köszönhetően egyes kivitelek akár 90 kilogrammal is könnyebbek lehetnek az elődmodellhez képest. Winkler és Karotta tesztelte a régi Sportbacket, gonoszkodva megjegyezték, hogy az egy Audi Golf. Mivel az új A3 az MQB platformra épül, nyugodtan kijelenthetjük, nem csak a Golffal, de az Octaviával, Leonnal, sőt, szinte minden Volkswagen-csoportos autóval rokonságba kerül.

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53