Új Škodát a népnek!

Bemutató: Škoda Octavia 2013

2012.12.14. 08:28 Módosítva: 2012.12.14. 09:11

Sikeres, közkedvelt autó az Octavia, 15 év alatt durván három és fél milliót gyártottak belőle világszerte. Nyolc ország kilenc gyára ontja magából őket, tavaly az év minden napjára több mint ezer darab vadiúj Octavia jutott. A Škoda most legfontosabb modelljét újította meg, a nagyszabású nemzetközi bemutatón mégis csak kiskanállal mérték az információt. A legfontosabbakat azért már tudhatjuk.

Az Octavia igazi világpolgár, otthon van Csehországban, Szlovákiában, Oroszországban, Indiában, Kínában, Angolában, Ukrajnában és Kazahsztánban – ezekben az országokban gyártják a jelenlegi, második szériát. Tavaly 380 000 darabnál is több készült belőle, a világ sok piacán kedvelt típus. Nálunk talán nincs is olyan funkció, amire ne használták volna. Családi autó, taxi, rendőrautó, tűzoltóautó, céges és minisztériumi futkározós – és persze ne feledjük a versenyautóvá átalakított darabokat sem.

A múltjához és a neki szánt jövőhöz méltó bemutatót szerveztek Mlada Boleslavba a škodások. A frissen felújított Škoda Múzeumba csődítették a nemzetközi sajtót, ami nagy bátorságra vall. A világ egyik legrégebbi gyártójának történelmét felidéző kiállítás könnyen ellophatta volna a show-t az új jövevény elől, de mindenki időben abba tudta hagyni a csodálatos veteránok vizslatását. Hogy a kedves olvasók figyelmét ne tereljük el a fontos újdonságról, a múzeumi ínyencségeket később szervírozzuk.

Utólag visszagondolva válik világossá, mennyire škodásra csinálták az egész bemutatót. Látványos volt, de visszafogott: szuperlatívuszokban beszéltek a legújabb, legszebb, legjobb, legkönnyebb Octaviáról. Ugyanakkor egyszer sem hangzott el a szó, amit az utóbbi időkben szinte minden bemutatón hallhattunk, sőt, a nagyon visszafogott sajtóanyagban sem írták le: prémium. Mint ha ezzel is a škodás visszafogottságot, parasztvakítás-mentességet akarnák hangsúlyozni. Ráadásul egzotikus táncosok helyett egy csapatnyi, Škoda-gyári melós ruhába bújtatott Václav, Bohumil és František dobolt ütemesen a színpadon, ezzel is kifejezve, szívük együtt dobban a gyárral. Mögöttük a kivetítőn láthattuk, ahogy a szalagon elkészülnek az első Octaviák.

Miután begurult az első Octavia, megtudhattuk, miben különbözik a régitől. A kocsi eleje ismét az első és második generációs, még nem csepplámpás elődöt idézi, a hátulját a Škoda-védjegynek számító hátsó lámpák és a Rapid formáit másoló hátfal határozza meg. A Rapid és az Octavia rokonságát letagadni is nehéz lenne, nagyon hasonlítanak egymásra. Oldalnézetből a leghangsúlyosabb különbség a hátsó ajtó és az ablakkeret találkozásánál látható, az Octavia ajtólemeze ügyesen felível a c-oszlophoz. Ha valaki még ezt látva is bizonytalan lenne, melyik modellt is látja, menjen a kocsi elejéhez: a hűtőmaszkok, a lámpák már egészen könnyen megkülönböztethetővé teszik a testvéreket. Az Octavia hűtőrácsa nem ér ki a fényszórókig, a ködlámpák sem krómosan csillognak, inkább feketék. Innen szemből látszik csak igazán, hogy a Rapidnál szélesebb az Octavia. Méghozzá nem is kicsit. Közel negyven centivel terebélyesebb, de a saját elődjénél is bő négy és fél centivel több helyet foglal el egy sávban.

A nyers számokba nem akarom belefullasztani a kedves olvasókat, meg aztán nem is menne ez olyan könnyen. Konkrét méreteket nem nagyon tartalmazott a Skodától kapott információs anyag, úgy gondolták, elég, ha annyit tudunk, az elődnél hosszabb kilenc centivel, szélesebb négy és féllel, a magassága is nőtt, majdnem tizenegy centit. Miért titok, hogy a kocsi 4659 mm hosszú, 1814 mm széles, 1570 mm magas és tengelytávja 2686 mm, nem tudom.  Arra mindenesetre büszkék lehetnek, hogy a csomagtartó 590 literes, mert ez konkrétan szerepelt a szövegben. A legelső Octavia 528 literjére sem nagyon panaszkodtak, így gyanítható, most sem fognak a csomagtér mérete miatt utcára vonulni az elégedetlen vásárlók.

A karosszéria formái abszolút sallangmentesek, Jozef Kaban, a Škoda vezető dizájnere kihangsúlyozta: nem akartak divatos autót tervezni. Talán nem ez a helyes kifejezés, hiszen divatirányzatból sem csak egy van, de az biztos, hogy a lehető legegyszerűbb módon igyekeztek felöltöztetni az új MQB platformra épített kocsit. A formai visszafogottsággal akarják elérni, hogy a dizájn ne avuljon el túl gyorsan, és még évek múlva is frissnek hasson az autó kinézete. A sziluett octaviás, mindenhol pengeéles törések futnak a kasztnin, az illesztések hajszálpontosak. A fény-árnyék határvonalak határozottan különítik el az elemek világosabb és sötétebb részeit. Egy kis formai játékot azért megengedtek maguknak a tervezők: a fényszórók burája alatt visszaköszönnek a hűtőmaszk szilái.

A csomagolás csinos, de milyen a beltartalom? A technikára már mondhatnánk nyugodtan: divatos. Hiszen a trendeknek megfelelően könnyebb lett a karosszéria. A megfelelő anyagok felhasználásával elérték, hogy nem csak a legnagyobb, de minden idők legkönnyebb Octaviájával állhassanak a vásárlók elé. Az elődhöz képest akár több mint száz kilóval is kevesebbet kell mozgatni. A motorok is trendik, 1,4-es és 1,8-as TSI benzinmotorokkal (122-től 180 lóerőig), illetve 1,6-os és 2 literes dízelekkel (105-től 185 lóerőig) indítják a forgalmazást – később lesz Octavia RS, az ígéretek szerint erősebb, gyorsabb minden eddiginél. Érdekes módon az egyliteres motorról nem beszéltek, ennek az oka lehet a már korábban sokat emlegetett Rapid, amely a gyengébb, alacsonyabban felszerelt Octaviára vágyóknak is alternatívát nyújt. A gazdaságos és környezetbarát üzemeltetés természetesen fontos: ha hinni lehet a gyári adatoknak, az 1,6-os dízelmotor a Green Line verzióban csak 89 gramm széndioxidot pufog ki kilométerenként, és 3,4 litert fogyaszt. Hogy ezeket az értékeket ki veszi komolyan, az már más kérdés.

Az utastérben kellemes, jó minőségű anyagokat találunk, nem is vártunk nagyon mást, a prospektusfotót elnézegetve egy ilyen beltér pár éve simán elment volna jóval magasabb kategóriában is. Helyhiányra senki nem fog panaszkodni, a kasztni méretnövekedésének kimondottan a beltér nagyobbá tétele volt a célja. A gombok, kezelőszervek minden bizonnyal nem csak érzésre, de valójában is finoman működnek, a statikus bemutatón kevés funkciót lehetett kipróbálni. Mindenesetre volt, aki olyan mániákusan nyomkodta a gombokat, tapperolta az érintőképernyőt, mint ha ennek segítségével olyan információkhoz jutna, mint mások több heti teszteléssel.

Lesz rendelhető új fejlesztésű multimédia, CANTON hifi, és egy rakás „Simply Clever” truváj. Ilyen „Egyszerűen Nagyszerű” kiegészítő a Rapidból ismerős jégkaparó, amit most már zárható tankfedélbe rejtettek, így nem kell félni, hogy bárki a mi kaparónkkal jégmentesíti a saját kocsiját. Van tépőzáras csomagcsúszkálás-gátló, egyik oldalán kárpitozott, másik oldalán gumis csomagtérszőnyeg, ajtókárpitba integrált szemetes, pohártóba dugható telefon/MP3 lejátszó tartó, meg még sokan mások.

Egy modern családi autóból nem maradhatnak ki a biztonságra figyelő, kényelmet növelő felszerelések sem. Kilenc légzsák, vészfékasszisztens, sávfigyelő, a vezető éberségét figyelő rendszerek, gyalogost védelmező motorháztető, hogy csak párat említsünk a testi épségünket szériában vagy felárért óvó eszközök közül. Az octaviások kényelmét adaptív sebességtartó automata, intelligens fényszóró, parkolást segítő berendezés, közlekedési tábla felismerő, kulcsnélküli indítás, ping-pong asztal méretű, nyitható panorámatető hivatott szolgálni, csak győzzék pénzzel megfizetni a komfortot.

Sajnos sem a pontos technikai adatokat, sem a lehetséges felszereltségi szinteket nem kötötték az orrunkra, hiába nyomtatták ki több nyelven is a prospektust, kaptuk meg a szövegeket elektronikus formában is, csak címszavakban írták körül az új Octaviát. Összesen négy darab fényképet mellékeltek a sajtóanyaghoz. Egy ennyire fontos autónál mindez nem lehet pusztán a véletlen műve, kellett, hogy maradjon muníció a menetpróbákkal egybekötött bemutatókra is. Hogy valójában milyen autó az Octavia, még pár hétig titok marad, de a mostani bemutató, mint egy finom előétel, felkeltette az étvágyunkat: kíváncsian várjuk az első métereket, jöhet a knédli csülökkel!

Az oldalról ajánljuk

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

6 órája
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36