Octavia nagyigényűeknek

Bemutató: Skoda Octavia Combi és Octavia Combi 4x4 - 2013.

2013.05.10. 05:34 Módosítva: 2013.05.10. 17:35

Van, aki szeret minden eshetőségre felkészülni, még ha nem is egy Rambo, csak a hétköznapok kalapos MacGyvere. Mindig van nála svájci bicska, összehajtogatható esernyő, toll, gyufa, meg készpénz. Na, az ilyeneknek tökéletes társuk lehet egy Octavia Combi 4x4.

Aki Octavia Combi 4x4-et vesz, nyugodtan hajthatja álomra a fejét, kevés olyan történhet vele, amiben ne lenne segítségére a kocsija. Ha meg kell jelenni valahol, az új Octavia vonalai miatt egyáltalán nem kell szégyenkezni, egyszerű, időtlen formái miatt valószínűleg évek múlva is jól fog mutatni. Ha szállítani kell valamit, ott a méretes csomagtartó, 610 literes űr van a kocsi hátuljában, még akkor is, ha a hátsó ülést nem hajtjuk le. A csomagtartó alapterülete több mint egy négyzetméter. A térfogata az Octavia limuzinénál 20 literrel nagyobb, ha ez a hodály sem elég, a hátsó ülések ledöntésével 1740 literesre növelhető a raktér (ez már nem is csomagtér). Hosszú tárgyak szállítása sem jelenthet gondot, közel háromméteres, de nem túl széles dolgok is beférnek, ha a jobb első ülés támláját is előreborítjuk.

A fentiekből világossá válhat, hogy nehéz sarokba szorítani egy Octavia Combi tulajt, mikor a nyaralás, vagy egy nagy bevásárlás cuccait kell bezsúfolni a kocsiba. Aki igazán rákészülős, az eleve a csak kombiként kapható összkerekes verziót veszi. A korábbi 4x4-es Octaviát az alpesi országokban, skandináviában, Oroszországban nagyon kedvelték, van, ahol az eladott kombik nagyobbik része összkerekes. Természetesen nem ezt ajánljuk expedíciós autónak, de az ötödik generációs Haldex-kuplung segítségével nagyon sok helyzetet meg lehet oldani. Jól jöhet csúszós úton, vontatáskor, laza talajú domboldalak megmászásakor. Vagy amikor kilő az ember a lámpától. Mert azt is lehet, ha nem is mindegyik motorral.

A Haldex-5 vajon mi?

Természetesen az előző, negyedik generációt leváltó rendszer. A korábbiakhoz hasonlóan alapvetően az első kerekeket hajtja a motor, de ha szükséges, bármikor bekapcsolhatja a rendszerbe a hátsó kerekeket. A legfontosabb, hogy nincs nyomástartály, így lényegesen gyorsabban, milliszekundumok alatt képes reagálni az érkező utasításokra. Egy elektromos pumpa által létrehozott olajnyomás szorítja egymásnak a többlamellás kuplungot, a rendszer egyszerre több paramétert figyel, többek közt a kormányszöget, a kerekek forgási sebességét. Összeköttetésben áll az EDL (elektronikus differenciálzár, gyakorlatilag a kerekek fékezgetésével igyekszik a kipörgésüket megakadályozni) rendszerrel is, így nem csak az első- és hátsó tengelyre, de az egyes kerekekre jutó forgatónyomatékot is tudja szabályozni. A mechanika az előző rendszerhez képest 1,4 kilóval könnyebb, ugyanakkor sokkal összetettebb, kifinomultabb működésre képes, szinte előre gondolkodik.

Ha valaki a nagyobb meglepetések ellen akarja felvértezni magát (meredek lejtő, súlyos rakomány, esetleg sürgős menekülés szorult helyzetből), természetesen választhat az igazán erős motorok közül. Az egyetlen benzines, amit a 4x4-hez választani lehet, az 1,8 TSI talán már sok is a jóból. Már-már sportautós a gyorsulása, az összkerékhajtással együtt elég tempós kanyarokat lehet vele venni. Bár ha az a cél, hogy a kölkök által szétkent csokifoltokat répa tartalmú tócsák fedjék, ideális választás.

4x4-es Octaviához a legkisebb motor a 105 lóerős 1,6-os TDI, ami a hatfokozatú kézi váltóval szépen mozgatta a kocsit. Az ötajtós Octaviában vezettem ugyanezt a motort, csak ötgangos váltóval, és nagyon nem tetszett, alacsony fordulaton nagyon kelletlen, nyúlós viselkedése kimondottan zavart. Pedig a 4x4 Combinál a hajtáslánc plusz súlya és súrlódási vesztesége is terhelte. A kétliteres TDI erőben és fogyasztásban is a benzines és az egyhatos TDI közt áll, így a döntésképteleneknek jó kompromisszumos megoldás.

A sima, elöl kaparós Octavia Combi alapmotorja a benzines, 1,2-es, 86 lóerős TSI, de sem ezt, sem a 105 lovas verziót nem volt módunk kipróbálni. Az 1,4-es TSI-vel viszont jártunk autópályán és hegyi szakaszon is. Van ereje, nem fogyaszt sokat, nem kell hozzá nagy megalkuvás, hogy valakinek megfeleljen. De tényleg, kinek nem elég 140 lóerő, 250 Nm, 8,5 másodperces nulla-száz, 212 km/órás végsebesség egy családi kombiban?

Természetesen a nem összkerekes kombihoz is rendelhető az 1,8-as TSI motor, de ezekkel a menetteljesítményekkel már nem éppen a józan, racionális döntéseket hozó flottakezelők és családapák elsőszámú választása. 7,5 másodperc sem kell hozzá, hogy a városban kétszeres sebességtúllépésen kapjon a rend lézeres sebességmérővel felszerelt őre. Az meg jóval többe fog fájni, mint az összes többinél magasabb fogyasztás.

Az oldalról ajánljuk

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

7 órája
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22