Muszáj volt piacra dobni. Muszáj volt jól megépíteni. Muszáj volt nem annyira jól megépíteni. Muszáj volt olcsóbbnak lennie. Muszáj a sikeres bátyjának árnyékában élnie. Muszáj ezért máshogy bizonyítania.
Muszáj túllépni végre a szerencsétlenkedő Formanon. Muszáj elfelejteni a maga nemében végül is jó Feliciát. Muszáj végre elfogadni, hogy a Skoda már nem a külső sávban kullogó 120-as faros. Muszáj ezeken az előítéleteken túllépni. Muszáj belátni végre, a Skoda már más. Muszáj elfogadni: a Skoda végre megérkezett.
Muszáj a szerzőnek muszájt muszájra halmoznia? Muszáj harmadik személyben írnia? Muszáj, mert megfeszül a kétségbeeséstől. Muszáj ugyanis belátnia neki is, a fent leírtak igazak. Muszáj kitörölnie magából, ha a harmadik Octaviáról van szó, a sokakkal osztozó, nosztalgiával átitatott szeretetét a régmúlt Skodái iránt. Muszáj helyette hűvös tisztelettel tekintenie az Octaciára. Muszáj kalapot emelnie, hogy az elmúlt százhúsz év nemhogy nem múlt el nyomtalanul a Skoda történetében, de talán mostanra érett be igazán.
Muszáj mégis álmatlan éjszakákon felnyögnie: miért? Muszáj, még akkor is ha tudja, az Octavia már nem csak ’ahhoz képest’ jó, hanem önmagában is. Muszáj mégis belekötni. Még akkor is muszáj, ha várható volt egy két kanyar levágása a tervezésnél. Muszáj volt egyes esetekben az olcsóbb alkatrészt levenni a polcról. Muszáj kicsit a külsejéről említést tenni.
Nem volt muszáj barátságosnak lennie, arra ott a Citigo. Muszáj volt szebbre, jobbra rajzolni, mint az elsőt, ami igazából nem volt nehéz. Az első Octaviának valahogy muszáj volt kinéznie, ami végülis elfogadható volt, de látszott rajta. De muszáj volt a második Octaviának úgy kinéznie? Muszáj volt gombócnak lennie? Nem, nem volt muszáj, de gombóc lett. Ezért hát muszáj volt jót, markánsat, de nem kirívót rajzolni, és a harmadik Octavia esetében sikerült. A kombi potrohába nem muszáj belelátni az Audi Q7-esét, de a szerzőnek sikerült, elég könnyen.
Muszáj viszont a leendő vevőnek megrendelnie a króm díszléceket az ablakok köré, mert egészen más lesz az összkép: elegáns(abb). De muszáj a díszlécekért 77470 forintot kérni? Muszáj az eleganciának drágának lennie? Nem muszáj persze megrendelni, hisz ebből az összegből lehet rendelni inkább ülésfűtést 58420 forintért, ami ha nem is mercedesi viszonylatban, de igen jó. Muszáj persze rendelni még hálórendszert a csomagtérbe 16510 forintért, ami kell is, mert az alapból 590 literes hátsó fertályon egy rezesbanda is össze-vissza röpködne.
De mindezen nem muszáj rágódni, mert ebben az autóban megvan mindhárom extra, sok más mellett. Muszáj rajongani a multimédia rendszer kedves ökörségén, ahogy megjelennek a gombok az érintőképernyőn, még mielőtt a sofőr ujjai azt elérnék. A használati útmutatót sem kell nagyon böngészni, mert igen könnyű kezelni. Legfeljebb azért muszáj átfutni a kiskönyvet, mert ha egyszer a sofőr beír egy címet a navigációba, akkor az óracsoport közepén az aktuális sebesség helyét egy iránytű veszi át, és leginkább úgy is marad. Viszont muszáj volt egy Monkey Island-szerű point-and-click-klasszikus felbontását és tipóját használni?
Bent muszáj egy picit fészkelődni, de sokkal inkább elismerésből, mint kényelmetlenségből: az ülések nagyon komfortosak. A hátul ülők lábait sem muszáj feltétlen levágni, sőt, rakják nyugodtan keresztbe, annyi a hely. A Golf padlólemezéhez nem volt muszáj hozzáadni két centit, de megérte, ahogy minden más, apró kis megoldás, hogy a végeredmény mindenütt ugyanaz legyen: temérdek hely. Viszont muszáj ezzel a világos kárpittal rendelni, mert feketében még egy sátánista kripta Halottak Napján is könnyeben felvidítja a bent ülőket.
Muszáj megemlíteni az apró-cseprő hasznos kedvességeket az utastérben. Ezentúl nem muszáj az ablakon át szemetelni, mert az ajtózsebbe lehet rendelni egy apró kukát. Ahogy arra sem muszáj már magát emlékeztetnie a sofőrnek, hogy kiszállásnál ne hagyja a telefont az autóban (ami a szerzőnek komoly hobbija), mert az Octavia szól. Nem muszáj a négyküllős bőrkormányt sem megrendelni, de érdemes, mert mind fogásra, mind tapintásra jó. De muszáj volt azt a furcsán csavarodó, a beltérhez egyátalán nem illő, csíkos, ezüst betétet az ajtóra tenni? Muszáj ezzel elrontani korunk egyik legjobb fogású kilincsét?
Nem muszáj csak családapáknak ilyen Octaviát venni, de más nagyon úgysem fogja. Nem muszáj nekik sem padlógázzal közlekedniük, de úgyis elég gyakran fognak így tenni. Nem muszáj egy 140 lóerős motorral megrendelni, talán még felesleges is. Nem muszáj olyan családi kombit venni, ami 8,4 másodperc alatt éri el a százat. Nem muszáj vele 215-tel menni. De ha a vásárló mégis úgy érzi, ennyi erő fölött akar parancsolni, akkor muszáj picit odafigyelnie.
Sima gyorsulásnál nem, de már egy egyszerű sávváltásnál is muszáj kapaszkodni. Az Octavia teljes terhelésnél nagyon megemeli az orrát, és úgy dülöngél, mintha muszáj volna. Az ESP-t is muszáj mindig bekapcsolva tartani, mert különben már nehézkes biztonságban az úton tartrani. Muszáj volna az alapesetben egész kényelmes futóművén még egy picit csiszolni. Ahogy az útegyenetlenségeket is muszáj kerülni, mert bizony nagy zajt csap a futómű, amit bent igen jól hallani. De valahogy muszáj lemaradni a Golf mögött, nem?
Muszáj megdícsérni a váltót, mert nagyon előzékenyen és pontosan esik be a megfelelő fokozatba. Muszáj picit elidőzni a a Start-stop rendszernél, mert sajnos erre az is hajlamos. Muszáj éberebbnek lenni a lámpánál, mert ha a sofőr elbambul egy picit, ha hirtelen akar elindulni, akkor könnyen le tud fulladni. Muszáj volna hangolni rajta még egy keveset, mert pont annyival korábban állítja le a motort, pont annyival később indítja újra, hogy az bizonyos esetekben már zavaró tud lenni.
Muszáj viszont elismerni áldásos tevékenységét. Muszáj megdícsérni a motort, és a gyűlölt down-sizing azon ritka áldozatát, aminél ténylegesen látszik az erőfeszítés a fogyasztáson. Ha már muszáj tankolni, akkor is csak 6,7 litert, száz kevésbé kíméletes városi kilométer után. Nem muszáj ezt az értéket lejjeb vinni, de nem is lehetetlen. A közlekedőtársaknak sem lesz muszáj dudálnia, mert még ha a fogyasztásra is koncentrál a sofőr, akkor sem fogja feltartani a forgalmat.
Mindezek után tényleg muszáj a Golfhoz mérni? Muszáj kiadni minimum félmillióval többet azért, hogy Volkswagen-embléma csillogjon az orrán? Muszáj azt nézni, miben kevesebb egy Golfnál, ahelyett, hogy miben több? Muszáj mindig a KGST kis pénz-kis foci farosaihoz mérni, csak mert a kettes Golfban olyan gondtalannak tűntek a nyugatnémet turisták? Muszáj a hangos futóművet felhozni, vagy a kissé olcsóbb, hézagosabb belteret, ahelyett, hogy a megmaradt pénz és a nagyobb helykínálat számítana?
Nem, cseppet sem muszáj. Muszáj elismerni az Octavia erényeit. Muszáj beismerni a gyengeségeit...és mindezt muszáj mérlegelni a kasszához lépve.