Muszáj Golfhoz hasonlítani?

Škoda Octavia kombi 1.4 TSi - 2013.

2013.11.02. 06:46 Módosítva: 2013.11.02. 08:24

Adatlap Skoda Octavia Elegance 1.4 TSi - 2013

  • 1395 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 140 LE @ 4500 rpm
  • 250 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    212 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 6 063 210 Ft

Muszáj volt piacra dobni. Muszáj volt jól megépíteni. Muszáj volt nem annyira jól megépíteni. Muszáj volt olcsóbbnak lennie. Muszáj a sikeres bátyjának árnyékában élnie. Muszáj ezért máshogy bizonyítania.

Muszáj túllépni végre a szerencsétlenkedő Formanon. Muszáj elfelejteni a maga nemében végül is jó Feliciát. Muszáj végre elfogadni, hogy a Skoda már nem a külső sávban kullogó 120-as faros. Muszáj ezeken az előítéleteken túllépni. Muszáj belátni végre, a Skoda már más. Muszáj elfogadni: a Skoda végre megérkezett.

Muszáj a szerzőnek muszájt muszájra halmoznia? Muszáj harmadik személyben írnia? Muszáj, mert megfeszül a kétségbeeséstől. Muszáj ugyanis belátnia neki is, a fent leírtak igazak. Muszáj kitörölnie magából, ha a harmadik Octaviáról van szó, a sokakkal osztozó, nosztalgiával átitatott szeretetét a régmúlt Skodái iránt. Muszáj helyette hűvös tisztelettel tekintenie az Octaciára. Muszáj kalapot emelnie, hogy az elmúlt százhúsz év nemhogy nem múlt el nyomtalanul a Skoda történetében, de talán mostanra érett be igazán.

Muszáj mégis álmatlan éjszakákon felnyögnie: miért? Muszáj, még akkor is ha tudja, az Octavia már nem csak ’ahhoz képest’ jó, hanem önmagában is.  Muszáj mégis belekötni. Még akkor is muszáj, ha várható volt egy két kanyar levágása a tervezésnél. Muszáj volt egyes esetekben az olcsóbb alkatrészt levenni a polcról. Muszáj kicsit a külsejéről említést tenni.

Nem volt muszáj barátságosnak lennie, arra ott a Citigo. Muszáj volt szebbre, jobbra rajzolni, mint az elsőt, ami igazából nem volt nehéz. Az első Octaviának valahogy muszáj volt kinéznie, ami végülis elfogadható volt, de látszott rajta. De muszáj volt a második Octaviának úgy kinéznie? Muszáj volt gombócnak lennie? Nem, nem volt muszáj, de gombóc lett. Ezért hát muszáj volt jót, markánsat, de nem kirívót rajzolni, és a harmadik Octavia esetében sikerült. A kombi potrohába nem muszáj belelátni az Audi Q7-esét, de a szerzőnek sikerült, elég könnyen.

Muszáj viszont a leendő vevőnek megrendelnie a króm díszléceket az ablakok köré, mert egészen más lesz az összkép: elegáns(abb). De muszáj a díszlécekért 77470 forintot kérni? Muszáj az eleganciának drágának lennie? Nem muszáj persze megrendelni, hisz ebből az összegből lehet rendelni inkább ülésfűtést 58420 forintért, ami ha nem is mercedesi viszonylatban, de igen jó. Muszáj persze rendelni még hálórendszert a csomagtérbe 16510 forintért, ami kell is, mert az alapból 590 literes hátsó fertályon egy rezesbanda is össze-vissza röpködne.

De mindezen nem muszáj rágódni, mert ebben az autóban megvan mindhárom extra, sok más mellett. Muszáj rajongani a multimédia rendszer kedves ökörségén, ahogy megjelennek a gombok az érintőképernyőn, még mielőtt a sofőr ujjai azt elérnék. A használati útmutatót sem kell nagyon böngészni, mert igen könnyű kezelni. Legfeljebb azért muszáj átfutni a kiskönyvet, mert ha egyszer a sofőr beír egy címet a navigációba, akkor az óracsoport közepén az aktuális sebesség helyét egy iránytű veszi át, és leginkább úgy is marad. Viszont muszáj volt egy Monkey Island-szerű point-and-click-klasszikus felbontását és tipóját használni?

Bent muszáj egy picit fészkelődni, de sokkal inkább elismerésből, mint kényelmetlenségből: az ülések nagyon komfortosak. A hátul ülők lábait sem muszáj feltétlen levágni, sőt, rakják nyugodtan keresztbe, annyi a hely. A Golf padlólemezéhez nem volt muszáj hozzáadni két centit, de megérte, ahogy minden más, apró kis megoldás, hogy a végeredmény mindenütt ugyanaz legyen: temérdek hely. Viszont muszáj ezzel a világos kárpittal rendelni, mert feketében még egy sátánista kripta Halottak Napján is könnyeben felvidítja a bent ülőket.

Muszáj megemlíteni az apró-cseprő hasznos kedvességeket az utastérben. Ezentúl nem muszáj az ablakon át szemetelni, mert az ajtózsebbe lehet rendelni egy apró kukát. Ahogy arra sem muszáj már magát emlékeztetnie a sofőrnek, hogy kiszállásnál ne hagyja a telefont az autóban (ami a szerzőnek komoly hobbija), mert az Octavia szól. Nem muszáj a négyküllős bőrkormányt sem megrendelni, de érdemes, mert mind fogásra, mind tapintásra jó. De muszáj volt azt a furcsán csavarodó, a beltérhez egyátalán nem illő, csíkos, ezüst betétet az ajtóra tenni? Muszáj ezzel elrontani korunk egyik legjobb fogású kilincsét?

Nem muszáj csak családapáknak ilyen Octaviát venni, de más nagyon úgysem fogja. Nem muszáj nekik sem padlógázzal közlekedniük, de úgyis elég gyakran fognak így tenni. Nem muszáj egy 140 lóerős motorral megrendelni, talán még felesleges is. Nem muszáj olyan családi kombit venni, ami 8,4 másodperc alatt éri el a százat. Nem muszáj vele 215-tel menni. De ha a vásárló mégis úgy érzi, ennyi erő fölött akar parancsolni, akkor muszáj picit odafigyelnie.

Sima gyorsulásnál nem, de már egy egyszerű sávváltásnál is muszáj kapaszkodni. Az Octavia teljes terhelésnél nagyon megemeli az orrát, és úgy dülöngél, mintha muszáj volna. Az ESP-t is muszáj mindig bekapcsolva tartani, mert különben már nehézkes biztonságban az úton tartrani. Muszáj volna az alapesetben egész kényelmes futóművén még egy picit csiszolni. Ahogy az útegyenetlenségeket is muszáj kerülni, mert bizony nagy zajt csap a futómű, amit bent igen jól hallani. De valahogy muszáj lemaradni a Golf mögött, nem?

Muszáj megdícsérni a váltót, mert nagyon előzékenyen és pontosan esik be a megfelelő fokozatba. Muszáj picit elidőzni a a Start-stop rendszernél, mert sajnos erre az is hajlamos. Muszáj éberebbnek lenni a lámpánál, mert ha a sofőr elbambul egy picit, ha hirtelen akar elindulni, akkor könnyen le tud fulladni. Muszáj volna hangolni rajta még egy keveset, mert pont annyival korábban állítja le a motort, pont annyival később indítja újra, hogy az bizonyos esetekben már zavaró tud lenni.

Muszáj viszont elismerni áldásos tevékenységét. Muszáj megdícsérni a motort, és a gyűlölt down-sizing azon ritka áldozatát, aminél ténylegesen látszik az erőfeszítés a fogyasztáson. Ha már muszáj tankolni, akkor is csak 6,7 litert,  száz kevésbé kíméletes városi kilométer után. Nem muszáj ezt az értéket lejjeb vinni, de nem is lehetetlen. A közlekedőtársaknak sem lesz muszáj dudálnia, mert még ha a fogyasztásra is koncentrál a sofőr, akkor sem fogja feltartani a forgalmat.

Mindezek után tényleg muszáj a Golfhoz mérni? Muszáj kiadni minimum félmillióval többet azért, hogy Volkswagen-embléma csillogjon az orrán? Muszáj azt nézni, miben kevesebb egy Golfnál, ahelyett, hogy miben több? Muszáj mindig a KGST kis pénz-kis foci farosaihoz mérni, csak mert a kettes Golfban olyan gondtalannak tűntek a nyugatnémet turisták? Muszáj a hangos futóművet felhozni, vagy a kissé olcsóbb, hézagosabb belteret, ahelyett, hogy a megmaradt pénz és a nagyobb helykínálat számítana?

Nem, cseppet sem muszáj. Muszáj elismerni az Octavia erényeit. Muszáj beismerni a gyengeségeit...és mindezt muszáj mérlegelni a kasszához lépve.

Totalcar értékelés - Skoda Octavia Elegance 1.4 TSi - 2013

8
TC

Praktikus, kényelmes, erős, takarékos, tágas. A vélt vagy valós presztízshátrányt jó árral, és még annál is jobb apró megoldásokkal kompenzálja.

Népítélet - Skoda Octavia

8,0
Nép
7.7
7.9
7.8
7.9
8.5

Az oldalról ajánljuk

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

6 órája
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36