Egy bazi drága Opel. Volt

Opel Monza 2.5 GS/E – 1985.

2014.05.14. 14:58 Módosítva: 2014.05.14. 14:58

Nagy. Fekete. Éppen csak nem fenyegető, de azért morog rendesen. Ha innen nézem, a Senator limuzin kupéváltozata, ha onnan, egy letűnt kor utolsó rúgása. Amikor még a tömeggyártók is komolyan gondolták – van keresnivalójuk a luxusszférában.

Volt idő, amikor ezek a Monzák csak bosszantásból hevertek az utcán. A többségük a kilencvenes évek eleji, fillérekért megvehető és szabadon behozható nyugati autók dömpingjéből származott. Megvenni olcsó volt mindet, s akkor még körülvette őket hajdanvolt eleganciájuk halványan remegő délibábja. De az új közegbe érve tulajdonosaik lukas pénztárcájának alján már nem maradt elég della, amiből etetni lehetett ezeket az éhes Opel-masztodonokat. Általában állni láttuk őket emiatt, ha pedig mégis közlekedtek, olyanok voltak, mint ma a filléres tuning autók – mindig jóval a forgalom tempója alatt haladtak, egyfajta mozgó barikádként.

Bár a mechanikájuk – szinte kivétel nélkül soros hathengeres motorokról, hátsókerékhajtásról van szó – legendásan tartós volt, a sok állás nem tett nekik jót, a szabad ég alatt hamar söpörni való törmelékké váltak az út szélén. Jó nagy, kerülgetendő kupacokká. Kinek kellett akkor egy ilyen falánk, értéktelen, origami-divatú tank, amikor már vágyni lehetett a rövidesen használt autóvá érő méregerős Astra GSI-kre, az összkerekes Calibrákra?

El is tűntek, sebbel-lobbal. Annyira, hogy amikor egy ilyet megpillantunk a forgalomban, azt hisszük, jól hókon csaptak egy baseball-ütővel, s a szemünk káprázik. Annyira így van ez, hogy a Monza látványa még akkor is valószerűtlen, amikor egyébként sokkal régebbi Opelek között ácsorog a Totalcar Parkoló Parádéján. Holott közel 44 ezer első és második szériás Monzát gyártottak 1978 és 1986 között, ami közel sem kis széria.

Megint irány az Opel-nap!

Idén is lesz Opel-nap a Hungaroringen, amely már a negyedik. A Legendák Találkozása teljesen ingyenes, mindössze regisztrálni kell a www.legendak.com oldalon. A május 17-i rendezvényen garantáltan nem fog unatkozni a család egyik tagja sem, a gyerekeket és a hölgyeket is számos, kifejezetten nekik szervezett program várja. Itt lesz az Opel Frankfurtban bemutatott, vadonatúj kupéja, a Monza is, az Opel-tulajdonosok pedig bemutathatják az autóikat. A programot koncertek is színesítik (Irigy Hónaljmirigy, Danics Dóra, Tankcsapda). Részletes program: www.legendak.com

A képeken látható Monza azonban nem az első roncshullámmal került mostani tulajdonosához, a Magyar Veterán Opel Klub oszlopos tagjához. Horváth Attila 2002-ben látta meg a kocsit Pécsett, és azonnal beleszeretett, mert szinte hibátlannak tűnt, s nem mellesleg 'eladó' cetli fehérlett az ablakában. Nem egy- és nem kétnapnyi huzavona következett, mire a 650 ezres árból sikerült valami elfogadhatót fabrikálni.

Sok volt érte vajon a bő félmillió? Nyilván lesznek ezren, akik felhördülnek, hogy egy ilyen roncsért miért kell bármennyi pénzt is adni, mások pedig, akik a Monza mai értékét figyelemmel kísérik, úgy gondolják, a dupláját is megadták volna érte. Pláne, hogy Attila valójában a dupláját is kapta ezért: az ár tartalmazott kvázi még egy autónyi autót, igaz, bontandó, illetve bontott állapotban.

Persze, érdemes kicsit tovább színeznünk ezt az ár-tematikájú kifestőkönyvet – akkoriban a még fellelhető Monzákat tipikusan 200-400 ezer forint között mérték, s ez az autó sem volt hibátlan, hiszen a taposóját, a jobb első futóműtornyát lakatolni kellett, miként a belseje is törődést kívánt. Attila áthúzatta a műszerfalat – egész szépen sikerült, az ember gyárinak nézné, csak egy helyen hólyagosodott fel azóta, az árnyékoló sarkánál, de már van másik is, otthon. Feltett egy kicsit morcosabb hátsó dobot – szinte hallani nem lehetett a hangját addig –, egy direktszűrőt, egy BMW motorvezérlő elektronikát (állítólag szépen hoz teljesítményben, igaz, fogyasztásban meg visz), jött egy garnitúra új féktárcsa és fékbetét és készen állt az autó.

Aztán, ahogyan az ilyenkor általában megesik minden szépen rendbe tett, csillogó-villogó öreg járművel, szinte azonnal megtalálta egy konzervatív értékek védelemére kevésbé fogékony, ám annál sietősebb autóstárs. Oldalról, így, puff. Lehetett újra lakatolni a bal első ajtót, megint fényezni, s hiába volt azonos a festék, a fényezőműhely és a mester, azóta árnyalatnyi eltérés zavarlik az elemek között.

Sebaj. Attila ezt követően tizenegy éven át használta, ki se szállt belőle, ez volt éveken át a napi járós verda. Csak három éve vált hobbikocsivá, 26 évesen – ahhoz képest, hogy a pajtikái már rég elporladtak, elég soká húzta az igát, nem? Persze van másik Monza is mellette, szám szerint öt, ezek közül a kedvenc egy kék, 1983-as, illetve hosszú távú projektnek a csőrendszerben figyel egy korai, első szériás, vékony króm lökhárítós 1978-as példány. A maradék hármon nincs címke, azok vannak.

Meglepő, hogy ez a fekete mennyire egyben van. Persze a kellemesebb használat érdekében (no meg hogy az eredeti, a tapogatástól általában péppé kopó alkatrészek megmaradjanak), a kormány, a váltógomb nem a kocsi sajátja. De az ülések feszesek, nincsenek kiülve, az ajtókárpitokon egészséges az alcantara, s ezekre felkerültek a Senator krómozott kilincs- és zárpajzsai.

Hogy miért éppen a Senatoré? Nos, a háromajtós Monza – kombi-kupé, ahogy az az eredeti Opel-brosúrákban szerepel – és a négyajtós Senator limuzin ugyanaz az autó. Az Opel természetesen nem végzett félmunkát: a szögazonos mechanikához a kupé tengelytávját másfél centivel megrövidítette, ezért a Monza látványra is, agilitásra is sportosabb.

A műszaki tartalom mondjuk, nem volt rossz. A Senator/Monza széria motorjai a vezérműtengelyüket a hengerfej oldalában hordták, szelepeik hézagát hidrotőkék állították be – ez az úgynevezett CIH-széria problémamentes, tartós motorokból állt, nem véletlen, hogy vagy húsz éven át ezek a blokkok voltak minden nagyobb Opelben. Hagyjuk most a négyhengereseket (a Senator/Monza 1982-ben kétliteressel is kapható volt), ez az itt szereplő autó a második Monza-széria belépő hathengerese volt.

Két és fél liter, 136 lóerő, modern, Bosch L-Jetronic elektronikus befecskendező, négy tárcsafék és a legnagyobb truváj, ami szakítást jelentett az addigi Opel-hagyományokkal: ferde háromszög lengőkaros, független hátsó futómű. Ebben a kiszerelésben a Monza megfutotta a 195 km/h-s sebességet, ami a sebességmérők csalását is figyelembe véve lazán büszke pírt csalt a 200-as osztáson túli testi örömökre vágyó tulajdonosok arcára. Persze az ilyen dekadens viselkedésnek megvolt a büntetése: a gyárilag is 14 l/100 km-es fogyasztásra specifikált tepsi hajszolt üzemben már tényleg pillanatok alatt ki tudta hörpinteni a 70 literes tankot.

De az egésznek volt egy csodás, a két olajválságnak, a környezetszennyezés feletti aggodalmaknak, a politikai korrektségnek és az általános kispolgári szűkkeblűségnek merev ujjal belengető hedonizmusa. A csúcsverzióban, abban a 180 lóerős, háromliteres, 215-öt megfutó és 8,5 másodperc alatt százra sprintelő 3.0 E-ben talán még inkább istenkáromlás lehetett a gázpedál elsüllyesztése, de higgyék el, 2014-ben, egy néptelen kül-budapesti utcán ez a kettőfeles is adja azt a tüzesszekéren utazás érzést, ami kell.

Az okosságos hátsó dob szépen brummog, nem hangosan, de meggyőzően – a hangnak köze sincs ahhoz az ügyetlen üres vödörbe böfögéshez, amit a kehes négyhengeres ál-tuning autók alól hallani manapság. Finom, pontos a kormány, a váltó megvezetése meglehetősen nagyvonalú, viszont a fokozatok szépen megvannak, erő alig kell a kapcsoláshoz, a fék lassít és adagolható, a teljesen független (elöl is modern, MacPherson gólyalábakon áll az autó) futómű pedig sokkal simább, mint a többi hátsókerekes Opelé.

Tehát vonulsz abban a szép, sorhatos zajfelhőben, ami inkább simogat, mint vérlázít, lustán pakolgatod a fokozatokat (van itt nyomaték, nem kell kapkodni), finoman belemasszírozod a nagy teknőt a kanyarba, miközben a Recarók nagyon is un-régiautósan, barátságosan markolják a derekadat. Erre te arra gondolsz – ezt a fűszerezést teljesen elfelejtették mára Rüsselsheimben. Tegyük hozzá – hiányzik is.

Persze, látott már eleget ez az autó. A futóműben vagy a hajtásban valami morajlik, méghozzá elég hangosan, a kuplung kicsit dobál (minden öreg hátsókerekesé elkezdi ezt, ha keveset használják), de igazából, nincs ezzel az autóval baj, szinte ünnep, ahogy vonul.

Tény, a 136 lóerő és az 1,4 tonna kombinációja nem ad ki egy kezelhetetlen Scud-rakétát, de a valóságban erősebbnek érezni, mint amit a papír mutat, valahogy úgy – nagyon akar. Korántsem ügyetlen a használatban – a fordulóköre például fenomenális, 10,8 méter alatt van –, amikor megy, a hangulata szinte masszíroz, ha pedig áll, ma már büszkén nézhetünk rá vissza a kulcscsomót lóbálva, mert kevés másik hetvenes-nyolcvanas évekbeli autó akad, amelyiknek ennyire jót tett volna a sok elmúlt esztendő. A Monza sose volt olyan elegáns, mint ma, szigorúan vasalt élei, finom díszei, tekintélyes méretei hűvös és súlyos légkört árasztó ufóvá teszik a forgalomban. Talán az is vágyni kezd rá, aki azt se tudja, milyen autót lát.

Nagy fejtegetésekbe nem mennék bele, milyen egy Monzát fenntartani, mert a motor tartós, a többi meg nem számít, mert ilyen autó úgysincs elérhető közelségben, könnyebben vesz az ember háború előtti Tatrát, de még talán DeLorean DMC-12-est is, mint ilyet. Megnéztem, a használtautón egy darab sincs belőle, sőt, a keresési opciókban fel sem dobja az oldal a Monzát, mint típust, pedig ott olyanok is szerepelnek, mint az Ampera, vagy a Kapitän. A milliárdnyi eladó kocsit tartalmazó német mobilén sem sokkal jobb a helyzet, összesen 19 találatot dob fel Monzára, de abban a csomagban is van egy csomó rommá tuningolt, roncs, illetve kétszer feltett példány. Mondom, a Monza ma a mániákusoké. Lassanként pedig elkezdhetjük irigyelni őket.

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Neked ajánlott