Ha jót akarsz

Teszt: Renault Mégane R.S. - 2014

2014.06.03. 06:17 Módosítva: 2014.06.03. 08:02

Adatlap Renault Mégane RS - 2014

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 265 LE @ 5500 rpm
  • 360 Nm @ 3000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.0 másodperc
  • Végsebesség:
    254 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • 7 990 000 Ft

Egy-egy modellfrissítés alkalmával tudjuk meg, jó úton jártunk-e, amikor rámutattunk az alapmodell bizonyos hibáira, hiányosságaira. Vajon tényleg létezik-e a visszacsatolás a gyártó felé az újságírók és a vásárlók részéről?

Vagy csak egyszerűen tudják már akkor, amikor piacra dobják az autót, hol vannak a gyenge pontjai? Igen, egyfajta önigazolási kényszer is dolgozik bennünk ilyenkor, ennek ellenére volt már rá példa, hogy minden ígéret ellenére a modellfrissítés után is megmaradtak a problémás pontok. Még akkor is, ha alkalomadtán még a gyártásban is csak filléres tételként lecsapódó apróságokról van szó.

Szerencsére ez nem jellemző, a gyártók tudják, hová kell nyúlni és min kell javítani, a védelmükre legyen mondva, hogy többnyire meg is teszik. Saját jól felfogott érdekük is ezt diktálja, és a ráncfelvarrt változatok az esetek 95 százalékában tényleg jobbak, tartósabbak, minőségibbek. Kivéve a Mégane RS-t.

Mert az rohadt jó volt akkor is, és ma is az. Pont, vége, köszönjük, hogy velünk tartottak.

Na jó, szemétség lenne ennyivel letudni, hiszen itt olyan dolgot sikerült teremteni pontosan tíz évvel ezelőtt, amelyre már akkor mindenki elismerően csettintett, és ami a leginkább dicséretes: még ma, 2014-ben is megnyaljuk a szánk szélét, amikor zsebre vágjuk a kulcsát. Vagyis az indítókártyát. Volt róla szóló teszt, összeengedtük az akkori hot-hatch felhozatal színe-javával, nagyjából a földbe is döngölt minden elsőkerekes élményautót. Pontos, mint a Type R, gyors, mint a Focus RS, és vidám, mint Hakapeszi Maki két tábla Boci csoki után. Nagyjából ez lett a végeredménye a hasonló teszteknek szerte a világon.

Nincs ebben semmi titok, csak pár megrögzött autóbolond mérnök, akik pontosan tudták, mi kell a jó hot hatch-hez. A Renault erős kisautóiban mindig volt spiritusz, igazán nem lehetett felróni nekik a vezetési élmény hiányát. Nem lehet ma sem, legyen szó pöttöm Twingo RS-ről vagy Clióról, egyedül az automata váltó és a matricává deklasszált Gordini-márkanév fáj, szerencsére a Mégane RS-hez egyik sem köthető.

A legjobb mégis az, hogy fikarcnyit sem puhult el, vagy lett civilizáltabb, mint volt. És hogy ezt honnan tudjuk? Hoztunk mellé egyet az első RenaultSport Mégane-ok közül.

Ne hasonlítgass, csak tipord!

A történelembe kacsaseggűként bevonuló Mégane névadó testrésze mindig is rajongást váltott ki belőlem. Annyira karakteres, annyira magasról tesz a kétezres évek eleji sablondizájnra, hogy már az elemi erejű megbotránkoztatás miatt is imádni kéne, ráadásul bitang jól néz ki. Amikor Miklós felajánlotta frissen vásárolt fekete RS-ét használttesztre, minden porcikám bizseregni kezdett, de a kitörést késleltetni kellett, amíg meg nem érkezett a vattaúj, felfrissített tesztautó. Tíz év van közöttük, így egybevetve köteteket tud mesélni a Renault hozzáállásáról a két Mégane.

Kételkedés nélkül leszögezhetjük, a RenaultSport a rögösebb utat választotta. Ha átülünk a 2004-es RS-ből a 2014-esbe, azonnal világos, itt nincs lappangás, az új minden ízében élesebb, kigyúrtabb, vörösebben izzik. Míg a Peugeot elment a langyos felé, elóvatoskodva a 208 GTI-t, a Renault-nál a 2014-ben nehezebben marketingelhető keményvonalas irányba fordultak. Jó látni, hogy nem puhult el teljesen a hotheccsizmus, az új RS-ért őszintén, hevesen lehet rajongani.

Pont úgy, ahogy annak idején a Mégane második generációjából épített első RS-ért. 225 turbós lóerejével laposra döngölte annak idején a félgőzzel támadó ellenfeleit, de még az egy-két kategóriával feljebb páváskodó nagyfiúknak is oda-odaszúrt. Ez a tízéves, 140 ezret futott példány még mindig olyan vehemensen csap oda, hogy megszédülünk tőle.

Miklós pár hónappal ezelőtt vette, de még mindig – érthető módon – fülig ér a szája, amikor benne ül. Egy alig százezret futott Volvo V50-est cserélt le az RS-re, és nagyon nem bánta meg. A Volvóval végigszívott mindent, amit modern dízellel lehet, EGR-szeleptől részecskeszűrőig, ami után a Renault igazi felüdülés. Megfordult a világ? Nem egészen.

A Mégane-nak vannak azért bajai, tipikus, valódi francia nyűgök. Villogtatja a légzsáklámpát, hibakódokkal üzenget, bizonytalan az ülésmechanika, de ezekkel együtt lehet élni. Amikor padlógázon elkezd nyüszíteni, és vicsorogva támad meg minden egyes kanyart, úgyis mindent elfelejt az ember. A fontos dolgokkal nincs baj, a motoron a lankadás első jeleit sem érezni, a futómű és a kormány friss, és talán még őszintébben próbálja kitekerni magát a markunkból, egyedül a fékpedál süllyed kicsit túl mélyre, de ez valószínűleg a rücskösre rohadt hátsó tárcsa miatt van.

Ugyanúgy kitombolhatja magát benne az ember, mint tíz évvel ezelőtt, csak a jogsivesztés kockázata lett azóta nagyobb. A Mégane kiszámítható: biztos, hogy lesznek vele elektronikai bukdácsolások, tutira be fogja nyelni a maga tíz-tizenkét literét, de cserébe ad is, nem keveset. Tízéves használtautóként nem mutat rossz formát. Bár a korszakra jellemzően mindenhol mállik a gumizott műanyag, ahol hozzáérünk, se kívül, se belül nincs szétesve. Gyanítom, hogy az első nehéz kilométereit nálunk elszenvedő 2014-es RS se lesz jobb bőrben, amikor 2024-et írunk.

Hiába nőtte túl az öreget az új, nem csalódunk az elődben, legfeljebb tényszerűen megállapítjuk, hogy a 265 lóerő több a 225-nél, a rafinált első futómű és a sperrdiffi tényleg hozzá tud adni az élményhez, a fék pedig olyan lett, amilyennek ma lennie kell. De ahonnan ez a vonal elindult, már az is tekintélyes szint, és ha nem kesergünk amiatt, hogy mindig van egy erősebb, rettentő jót tudunk autózni vele.

Mifelénk kevesek kiváltsága a nyolcmilliótól induló új RS, az előd a kétmillió alá becsúszó árával már inkább pálya. Ennyiért olyan adrenalintárat kapunk szépen kimért fecskendőkben, mint kevés másik autóval ebben az ársávban, és az RS fenntartása középtávon még éppen vállalhatónak tűnik, ellentétben az ennyiért kínált M3-asokkal, WRX STI-kkel. Egy féljózan választás, enyhe macskajajjal.

Önmagában a tudomány, hogy mitől jó egy ilyesfajta autó, kevés, meg is kell azt olyanra csinálni. Ez még az olyan nagy gyártónak sem megy, mint pl. a Volkswagen, hiszen a Golf V GTI-hez képest a Golf VII GTI egy force feedback-es szimulátor. Betonbiztos, nagyon erős, és nyakkendős.

Na, a Mégane RS nem az. Igaz, hogy a 265 lóerős, négyhengeres turbómotor hangja csak meglehetősen magas fordulaton jön meg, sőt, valójában ott sem nagyon (úgy látszik, rendes hangot a feltöltött négyhengeres motornak csak a BMW-nél tudnak csinálni), cserébe kárpótol minket a csodás szívóhang, és a kicsit régimódi, nyers karakter, a dolog melynek köszönhetően az öthengeres Focus ST is magasról lenéz megzavarodott utódjára. A Renault nem tévesztette el az irányt: ez itt a hot hatch-világ, nem a Hit Gyülekezete, itt nem magyarázzák bele a marketing-bullshitet.

Ha ön történetesen csak gyorsan szeretne valahová megérkezni egy Golffal vagy Focussal, akkor tessék, ki van szolgálva, fáradjon a kasszához. Ellenben ha gyorsan, de némiképp összegyűrve, ugyanakkor fültől-fülig vigyorogva, akkor (legalábbis az új Type R érkezéséig) nem marad sok választása: be kell ballagnia a Renault-szalonba és kifizetni a 7,99 milliót plusz a Cup futómű 480 ezres felárát. Mert ahhoz négydugattyús Brembo fék és önzáró sperrdifi is jár. Mindkettő azonnal jelentős életminőség-javulást okoz. Ahogy a modellfrissítés előtt is.

Hogy mi benne az új? Őszintén bevallom, össze kellett néznem a régi képét ezzel, hogy észrevegyem a különbségeket. Géptető, maszk, fényszórók és persze a gigantikus Renault-jel, nagyjából ennyi, ami látható.

Odabent a legnagyobb változást az érintőképernyős központi mindenes rendszer, és annak pöckölgetős kezelőpanelje adja. Ide is utat talált az RS Monitor fantázianevű funkció, ami nem más, mint a klasszikus OBD-csatlakozón keresztül kinyerhető mindenféle adat kijelzése egy, vagy részleteiben akár több képernyőre lebontva. A kipörgésgátló (illetve RS-gomb) gombját RS-módba állítva egy meglehetősen hosszú és gagyi animációval indít, amit el lehet ütni egy gombnyomással, de természetesen előhívhatóak az adatok normál módban is. Létezett ez a funkció eddig is, csak itt most könnyebben előhívható, és hát....izé...grafikusabban, a kornak megfelelően ábrázol mindent. És éjszaka piszkosul és kirstálytisztán leolvasható a szélvédőről még egyszer. Ez zavaró.

Itt megtalálja számítását mindenki, aki a számokkal szeret buzulni. Van itt szívóoldali hőmérséklettől kezdve féknyomáson át turbónyomáson keresztül oldalgyorsulás-mérőig minden, persze köridő- és egyéb dinamikai adatok mutatója mellett (utóbbi értelemszerűen GPS-es). Az adatokat a bedugott pendrive-re exportálhatjuk, esténként lázasan lapozgathatjuk a logot, és kereshetjük az elveszett tizedmásodperceket. Jó ötlet, de nem ettől marad még mindig a kategória királya a Mégane RS.

Hanem attól, ahogyan és amit csinál. Illetve enged nekünk. A motorja erős, és egyáltalán nem finomkodik, hiszen 3000-es fordulatig teljesen olyan, mint egy pörgős, kétliteres szívómotor. De ha kellően mélyre (azaz padlóig) nyomtuk a gázpedált, akkor ezt a határt elérve hirtelen - 2.5 baros csúcs-töltőnyomással - berúgja az ajtót a rohadt nagy turbó, a fordulatszámmérő mutatója pedig bolondul vágtatni kezd a skálán. Nyers, de mivel az egész autó nélkülözi a túlzott praktikumot, nem is várunk mást tőle. Ha már háromajtós, és a hátsó ülőpad csak poén, ha már lapos, és a 344 literes csomagtartó egy gödör, akkor már legyen legalább kőkemény és élvezhető. A mérleg egyik táljából elvett a Renault, de szerencsére átpakolta a másikba.

A 360 newtonméteres csúcsnyomatékot nem lehet csak úgy mellőzni, a hajtási befolyással kezdeni kell valamit, így itt is függőcsapszeges az első futómű, de a nagyon jól eltalált sperrdifivel együtt sem tudták teljesen megszüntetni a jelenséget. Nagyon ügyesen elmaszatolják, mégis ott marad egy határozott kormány-elhúzási hajlam, ami miatt nem ajánlatos egy kézzel vezetve májerkedni a sorok között.

Paradox módon még ez is az RS malmára hajtja a vizet. A turbómotor hirtelen ereje, a drabális meglódulás, az ehhez tartozó kraft, amit érzünk a kezünk alatt, valamint a (315 ezer) feláras Recaro-ülésekben felvett tökéletes, mély üléspozíció, a rövid úton járó váltó adják a remek alaphangot. Erre az egészre jön még a Cup futóműhöz járó fékrendszer (340-es tárcsákkal elöl), a sperr, ami behúzza az autót a kanyarba, és az 1350 kilós önsúly.

Vezetni maga a gyönyör. Pontos és gyors a kormány, teljesen kikapcsolt stabilitáskontrollal pedig csak apró fékrúgás kell, hogy a súlypontja azonnal kimozduljon, és a feneke kezdje előzni az orrát. Azt csinálunk vele, amit akarunk, a kanyarsebessége meglepően magas, a súlypontja alacsony, és még ezzel a futóművel sem ráz annyira, mint sok drágább, és sportosabbnak mondott autó, melyeket kacagva porba aláz. Mert kezelni tudja az erejét, mi pedig kezelni tudjuk, mert megtanít rá és mindent - ami a vezetés élményét adja –, jobban csinál, mint bármelyik konkurense. Persze, Renault-jel van az orrán, a beltér minősége fényévekkel a Golf mögött van, praktikumban elmarad a Focus ST-hez képest, de mint élményautó: utolérhetetlen.

Ebben a formában nem gyártják már sokáig, jó eséllyel lesz még egy utolsó, limitált kiadás, amellyel újra beállítják az elsőkerekes Nürburgring-Nordschleife-körrekordot (7:56 alá akarnak bemenni és visszaszerezni a VW-csoporttól az elsőséget, amit egy Leon Cuprával vettek el tőlük - 7:58,4-es idővel), és ennyi. Várjuk a következőt.

Hogy mennyit fogyaszt? Nem tudom. Nekem 12 litert, és nem bántam. Autópályán amúgy nyugodalmas, köszönhetően a hosszú hatodik fokozatnak, de oda is csak véletlenül tévedtem alig másfél órányira.

Elég kompromisszummentes típus, de ha csak egyetlen indokot keresnénk a maradiság mellett, a Mégane RS lenne az. Mert ugyanolyan kemény hot hatch, mint amilyen volt tíz évvel ezelőtt. És nem is akar másnak látszani.

Totalcar értékelés - Renault Mégane RS - 2014

10
TC

Megérdemli, mert keményvonalas hot hatch és nem is akar más lenni. Még ha koros, akkor is.

Népítélet - Renault Mégane

7,9
Nép
7.5
7.3
8
7.6
9

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36