Az igazi élményautó

Teszt: VW California Balaton edition - 2019.

2019.06.08. 06:12

Adatlap Volkswagen Transporter California Balaton Edition - 2019

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 3500 rpm
  • 340 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 18 401 410 Ft

Mivel igen erőteljesen tolom a cégénél a lakóautós vonalat, így érdeklődéssel hallottam a VW California magyarországi megjelenéséről szóló híreket. Aztán úgy alakult, hogy végre hozzánk is megérkezett, így persze, hogy lecsaptam rá.

Ami a Mercedesnél a Marco Polo, a VW-nél a California: lakóautóvá alakítható kisbusz. Alapkiépítése jobbára kimerül egy tetősátorszerűen felemelhető ágyban. A Californiát négyféle variációban lehet rendelni, a Beach az alap, ebben “csak” felhajtható tető és kempingbútorok vannak.

A következő szint lett Magyarországon a Balaton Edition, itt már előtető (omnistor), kárpitozás, Multivan műszerek, parkolóradar és a Woodstock művésznévre hallgató alufelni is széria. Sajnálattal láttam, hogy a tesztautóban nem volt konyha- és szekrénymodul, de mint a konfigurátorból kiderült, csak a Balaton feletti Coast és Ocean modellekhez rendelhető. Ez kissé fura, de a konfigurátorok már csak ilyen furák.

Pedig a Camping felszereltséggel olyan dolgok jönnek, mint a PB gázról működő kétállásos főzőlap, a szivattyús mosogató, fiókok és tárolók, és a 230 voltos inverter. Mert bár akad egy 230 V-os csatlakozó a Balatonban, bizony az csak akkor működött, ha a külső betápot rádugtam, vagyis valójában csak egy szépen beépített hosszabbító. Cserébe legalább tölti az aksit is, az adatlap szerint.

Az alap a hétszemélyes kisbusz, ez nálunk több okból is szerencsés. Egyfelől a D1 kategóriás autópályadíj, másfelől a jobban eleresztett nagycsaládosok (az autó alapára 17 millió forint) most még kedvezményt is kaphatnak, ha szemfülesek. Ebben a modellben külsőleg a Balaton feliraton felül csak a tetőn körbefutó csík, ahol a felnyitható elem csatlakozik az autóhoz, mutatja, valami más, elsőre belül se különbözik egy alap Multivantól.

Elől a szokásos műszerfal fogad, most épp kék színben, amit értékeltem; végre eltér valami a fekete zongoralakktól. A középkonzol feletti tetőn a programozható állófűtés kezelőpanelje van. Ez a megszokott dízel rendszer, a leírás szerint maximum 120 percig hajlandó működni folyamatosan (meleg volt, így nem tudtuk kipróbálni), szóval igazán hideg időben bentlakásra korlátozottan jó.  Persze, mint a mellékelt videó is mutatja, igazából simán lehet télen vadkempingezni, megfelelően felkészülve.

A rendes ágy a tető felnyitható részében van. Egy tetőablakszerű nyíláson tudunk feljutni, alapból az első üléseket használva létrának. Nem olyan egyszerű, szóval igen jól tudott jönni a tetőre csavarozott kapaszkodó, hosszú távon érdemes beszerezni egy létrát, tele vele a net, nem véletlenül. A tetőt rögzítő biztonsági csatokat oldva könnyen fel lehetett amúgy nyomni, a lecsukás se okoz gondot egy átlagos embernek. A bezáró rendszer, akár a Hymercarban, úgy lett összerakva, hogy ne tudja becsípni a ponyvát, így csak a záróelemek meg a belső redőny környékén kell záráskor kicsit igazgatni.

A tetősátorban a hagyományosnak mondható kétoldali, szúnyoghálóval is védett ablak adja a fényt és a szellőzést. Ha bezárnánk, akkor se tudjuk teljesen leszeparálni a külvilágtól, két kis kényszerszellőző biztosítja, hogy ne fulladjon meg senki. Este három kis ledsorral tudunk hangulatvilágítást varázsolni, de olvasni már nem nagyon fogunk a fényénél. Sajnos ide fel csak egy 12V-os aljzat jutott, pedig talán praktikusabb lett volna ide is felhozni a 230V-os kábelt.  A jelenlegi felszereltségnél annyira nem számított, de ha konyhamodul is van, akkor lényeges, hogy az ágyrészt is fel tudjuk bent hajtani, így már kényelmesen fel lehetett állni a Californiában főzőcskézni.

Az autó hétszemélyes, viszont aludni kényelmesen négy felnőtt tud, hiszen az ülésekből is ágyat tudunk építeni. Ehhez a csomagtérben összefuthatunk az asztalkaszerű “többfunkciós rugalmas felület” névre hallgató tárggyal, ami a fejhez kerül, amikor ággyá van alakítva az üléssor. Mivel ez a rövid tengelytávú verzió, így viszonylag kicsi a raktér, és az asztalka miatt az utolsó sorban takarásba kerül a pohártató.

Ággyá alakításnál apró kellemetlenség, hogy ehhez ki kell szedni a második sor két ülését, ami baromi nehéz, persze ilyenkor elmúlik a raktér nagy része. Külön furcsaság, hogy a California kézikönyve az ülések rendezésénél a Multivan kézikönyvére hivatkozik. Mibe került volna átemelni azt az egy bekezdést?

A Californiában nem csak a második, hanem a vezető és az utas széke is forgatható. Szerencse, hogy sínes rendszer van benne, mert elég sokat kell sakkozni, hogy kényelmesen elférjünk, plusz a vezető oldalnál a behúzott kézifék is akadályozhat. Ha nem hétszemélyesként használjuk, talán érdemesebb otthon hagyni a második sor üléseit.  Az autóban az oldal- és hátsó ablakoknál lehúzható hővisszaverő rolók biztosították a kukkolók elleni védelmet. Ezek pont olyanok, mint a saját lakókocsimban, aminek az a negatív tulajdonsága, hogy kicsit gyenge a visszahúzó rugó, így felhúzáskor hajlamos begyűrni az anyagot, ami könnyen elszakad.

A szélvédőre és az első ajtókra nem a megszokott redőny került, hanem egy egyszerűségében nagyszerű megoldás. Az ajtóknál egy formára vágott vásznat kell elsimítani az ablak széléhez, ahol a vászon szélébe varrt mágnesek fogják oda. A szélvédő vásznán fent két kis zsebbe kell bebújtatni a napellenzőt, és középen egy tépőzárral a tükörhöz rögzíteni és egyszerűen belökni az alját a szélvédő mögé. Mindkét megoldás kb. örök élet meg egy nap, nyitáskor két másodperc eltenni.

Az autóhoz két szék és egy asztalka is jár. A két szék nagyon praktikus megoldásként a felnyíló hátsó ajtóban lakik, így semmi helyet nem foglal, mégis pár pillanat alatt kapható  elő . Az asztal a tolóajtóba van becsúsztatva, ami kicsit macerássá teszi a kivételt, visszarakást, hiszen mindig be kell csukni, és a beltérben bénázgatni az asztallappal.

Az autón van kitekerhető előtető (omnistor), ami spontán táborozáskor elég jól tud jönni. Arra kell csak vigyázni, hogy elég magasra emeljük a lábakkal, mert különben beakadhat az első ajtó sarkába. Ha akad megfelelő méretű elősátrunk, azt se kell otthon hagyni, hiszen a kocsi bal oldalán egy sátorsín szalad végig. És persze tetőnek mindig ott van a hátsó felnyíló ajtó is, amihez szintén rengeteg kiegészítő ponyvát vehetünk a kempingshopokban. Ha hosszabb időre (mondjuk egy kempingben) megállunk, érdemes az omnistorhoz viharpántot beszerezni, akkor a nagyobb szelek se csomagolják össze.

Az autó, mint lakóautó egész használható, főleg, ha eggyel magasabb felszereltséget választunk, és megvesszük hozzá a konyhát is. Így se rossz, ha az ember hirtelen csavarogni akar, bárhol ottallhat kényelmesen és egy alap mobilfőzős kempingezős szettel azért ki lehet mozogni a hiányát.

A konkrét Balaton edition alapáron, 102 lóerős dízel motorral 17,5 millió forintba kerül. A nálam lévő modell az erőssebbik motorral volt, a 150 lóerő szépen mozgatta, szóval lehet, hogy érdemes azt az egymillió forintot még rááldozni, hogy később ne legyen panasz. Ha konyhát is akarunk, sajnos le kell mondanunk a Balaton feliratról, cserébe a konyhán felül kompresszoros hűtőboxot és elektromosan felnyíló tetőt is rendelhetünk, és persze itt már egy rendesen felszerelt Hymercar árát költjük a kis lakóra. Igaz, ezzel beférünk a mélygarázsok, parkolóházak többségébe, és hétközben sima hétszemélyes kisbuszként is megállja a helyét. Ha nincs benne a konyhamodul.

Így építenek lakóautót a VW T6-ból

Totalcar értékelés - Volkswagen Transporter California Balaton Edition - 2019

Egész jó kompromisszuma a kisbusznak és a lakóautónak.

Népítélet - Volkswagen Transporter