A Mercedes sajtóeseményén csak ötöt mutatott meg a tizenhét létező SUV modellje közül, de nagyjából így is átfogták a palettát: sportos, hétüléses családi, részben elektromos és sima Coupé. Nem titok, a show-t a két AMG kivitel vitte el, a kevésbé fejletépőset vezettük.

A SUV-ok továbbra is jelentős részét teszik ki az autópiacnak, a kereslet egyre csak nő. Ez a Mercedesnél sincs másképp, tavaly világszinten közel 790 ezer SUV modellt adtak el, ezzel minden harmadik értékesített személyautójuk a kategóriába tartozik. Itthon is hasonló a helyzet, tavaly 1530 darab SUV-Merci fogyott Magyarországon, ami az eladott autóik 34 százaléka. Még durvább, hogy az arány csak nőtt az elmúlt félévben, az új modelleket sem viccből dobják piacra.

A sort egy AMG GLA35 nyitja, amit az erősebb AMG GLA45S követ, utána egy GLB áll, végül pedig két GLE, amik közül az utolsó konnektoros hibrid. Brutálisan jól mutatnak egymás mellett, még akkor is, ha önmagában nem mindegyik tartozik az utánanézős kategóriába.
A bemutatón az új modellek közül a hangsúly egyértelműen az AMG változatokon volt, de mielőtt rátérnénk a teljesítményorientált technikákra, a 150 lóerős családbarátabb verzióról is érdemes pár szór ejteni. A GLB a legtágasabb, akár harmadik üléssorral is bővíthető. Hátul 168 centiméterig lehet elférni, valószínűleg már akkor sem túl kényelmesen, de gyerekeket azért bátran oda lehet pakolni. Az extra utastér egyébként kívülről is látszik; 10 centivel hosszabb a GLB, mint a többi kompakt - érdekesség, hogy ugyanarra a platformra építették, mint a CLA-t, vagy a GLA-t. Utóbbival ellentétben csak 35-ös modell létezik, de hibridet sem terveznek belőle, mint például a GLE-ből.
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a GLE-k közül a hibrid változat az érdekesebb. A GLE 350de 4Matic Coupé az EQ Power család legnagyobb modellje, ami 31,2 kWh-s akkumulátorral büszkélkedik, ez papíron 100 kilométeres elektromos hatótávot biztosít. Azon sem kell meglepődni, hogy a 2,5 tonnás monstrum zöld rendszámot kapott, kategóriájában minden, hasonlóan batár hibridet megilletik ezzel, akármennyire véleményes, vagy felháborító. Egyébként elképesztő számokat tud az autó, az elektromotor és a 2 literes sornégyes dízel összteljesítménye 320 lóerő, 700 Nm a csúcsnyomaték. A sorhatos változat - ami 400d néven fut, és csak dízelmotor van benne - ugyanilyen számokra képes, csak tízzel több lóerő van benne, és gyorsabban van százon: 5,7 másodperc alatt, míg a konnektoros hibrid 6,9 alatt.

A második generációs GLA a SUV-család legfrissebb tagja, az első verzióhoz képest több helyen is belenyúltak. A legnagyobb változtatás fura módon az autó méreteiben történt, ami a GLA-nak határozottan jót tett: suvosabb alakot öltött a modell, tíz centivel magasabb és 1,4 centivel rövidebb lett.

A bemutatóra két AMG kivitelt hoztak, egy GLA 35 4Matic-ot, és egy GLA 45S 4Matic+-t. Utóbbi tudja a félelmetesebb számokat, kétliteres, négyhengeres turbómotorja 421 lóerőres, 500 Nm nyomatékkal - 4,3 másodperc alatt van százon. A teljesítmény is erősen sugallja, de el is mondták, hogy ez az AMG-motor a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengerese. Sajnos ezt nem volt lehetőségem próbálni, a gyengébb AMG-t igen.
A gyengébb jelzőt ne vegyük teljesen komolyan. Tény és való, ez csak 306 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal büszkélkedik, de ez is jóval több mint elég. Persze, ha a többi AMG-hez - nem csak SUV-okhoz, hanem minden típushoz - hasonlítjuk, számok alapján nem lenne a lista elén, de a Mercedes ezzel tökéletesen tisztában van: a csúcskategória világán belül amolyan belépőmodell. A kisebb teljesítménynek nagy előnye, hogy élhető használatot biztosít városban is - a 45S-nél ebben már annyira nem vagyok biztos. Nyilván az 5,2 másodperces százas sprint ezt az állítást erősen cáfolja, de lehetett észszerű keretek között is használni a gázpedált. Másik oldalról az a veszély nem áll fenn, hogy bárhol le fognak túrni az útról, hiszen megy, mint a golyó.
És ez a lényeg. A négyhengeres turbómotor ordít, a futómű szükség szerint keményíti magát, a sport, és sport+ módok nemcsak a motor hangját bátorítják, na meg persze a 21 colos kerekek sem feltétlen szokványos használatra lettek kitalálva - egyébként meglepő módon nem ráztak annyira.
Az utastér durván videójátékérzést kelt. Az AMG sportülések kemények, de mégsem kényelmetlenek, a szintúgy AMG kormánykerék jó fogású - nem utolsó sorban pontos is - illetve a rajta lévő tekerőgombok, és mögötte helyet foglaló flepnik is baromi jól mutatnak. Meg persze jól is jönnek, ha manuálisan szeretnénk kapcsolgatni a 8-fokozatú duplakuplungos automata váltót - padlógáznál különösen, automatán kissé lomhán váltogat az elektronika, mondjuk hozzá kell tenni, padlógáznál nem éppen ezzel foglalkozol. Az egybeolvadó, dupla, tízcolos kijelzők személyre szabhatók, és MBUX infotainment rendszer fut rajtuk, ezek is tovább erősítik a szimulátorélményt.
De összeségében az AMG GLA 35 nagyon távol áll egy játékautótól. Megvan benne az a kettőség, hogy ijesztően jól megy, de lehet vele korrektül is autózni, a szomszédok zargatása nélkül. Ehhez mondjuk nemcsak a kormányon lévő tekerőt kell comfort módba állítani, hanem kisebb-nagyobb erőfeszítések árán finoman kell kezelni a gázt is, de kétségkívül lehetséges, ahogy erre a tesztvezetés városi részén fény derült. Nyilván nem erre találták ki - meg ki a fene ne akarná nyomni egy AMG-nek, főleg ha 17,3 millió forintért megvette?


Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
