Ő ütött először
Használtteszt: Nissan Qashqai 1.5 dCi – 2010.
Ülsz a kedvenc kocsmádban, amikor belép egy fura külsejű idegen. Köszönés helyett belenéz a helyi kemény legény arcába, majd odaragaszt a képébe egy büdös nagy csicskalángost. Mindenki felugrik, egyszerre tömegbunyó kerekedik, ki egy korsót, ki egy széket kap fel. Ez a buli is úgy robbant be, hogy valaki visszaütött.
Esetünkben a furcsa ábrázatú idegent úgy hívják, hogy Nissan Qashqai. Amikor 2006-ban belépett az autóipar akkoriban még bőven benzin- és gázolajszagú csehójába, gyakorlatilag új kategóriát teremtett. Nem arról van szó, hogy előtte ne léteztek volna terepjáró-formájú, emelt hasmagasságú, de közben személyautósan vezethető autók. Voltak ilyenek korábban is, csak éppen sörhasat eresztettek, nagyobbak lettek, ekkorra már a Toyota RAV4 is 4,4 méter körül mozgott. A Nissan X-Trail éppen egy nagy ugrás előtt volt, hiszen a 2007-es generációváltással húsz centit nőtt.
A Nissan ezt a helyzetet ismerte fel mindenkinél gyorsabban, a pofon pedig a felénk kevésbé jelentős Tiida és az X-Trail, vagyis egy személyautó és egy SUV között csattant. Ez az új félméret lett a crossover, bár a szóhasználat már ingadozó, a két fogalom, a crossover és a SUV többnyire összefolyik. A Qashqai elképesztően nagy siker lett, és elérte azt a bravúrt is, hogy a modellciklus előrehaladtával nem visszaestek, hanem egyre növekedtek az eladások. Nem csoda, hogy ebbe a buliba mindenki be akart szállni, az indulatok azóta sem csillapodnak, mindenki szurkálódik, furakodik, néha-néha rendesen betalál egy jobbegyenes.
De hogy állja az ütéseket?
A Qashqai kifejezetten jól szerepelt az EuroNCAP töréstesztjén. A bent ülők védelmére megkapta a maximális öt csillagot, az oldalütközésre például maximális pontszám járt. Frontális karambolban az utas szinte teljes biztonságban érezhette magát, de a sofőrnek is csak a mellkasa volt kitéve enyhe sérülésveszélynek.
A gyerekek védelme négy csillagot ért az ötből. Magával a tényleges biztonsággal itt sem volt gond, pontlevonás csak azért járt, mert a különféle jelzések, figyelemfelhívások nem voltak elégségesek. A vezető nem kap megfelelő visszajelzést arról, hogy ki van-e kapcsolva az utasoldali légzsák, és az isofixet sem hirdették elég harsányan.
A gyalogosok lábára vigyáz a Qashqai, a fej problémásabb. A géptető első éle és a két széle a legveszélyesebb.
Pedig a Nissan crossovere nem egy hatalmas karakter, nincsenek parádés részletei, de talán éppen ez a siker kulcsa. Nézzük csak meg a Juke-ot: nincs ember, akinek ne lenne véleménye a formájáról. Van, aki imádja, másokat a hányinger kerülget tőle. Márpedig ha megosztó, akkor egészen biztosan lesznek olyanok, akik azért nem veszik, mert olyan, amilyen. A Qashqai nincs kitéve ennek a veszélynek: emelt hasmagasság, ebből kifolyólag könnyű ki- és beszállás, viszonylag jó rálátás a forgalomra, körbeműanyagozott, így robusztusnak tűnő test. Semmi különös, csak éppen mindenkinek ez kellett.
Nissan Qashqai 1,5 dCi – 2010. forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 35 100 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 49 400 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 31 éves vidéki férfi, 14 éves jogsival) | 35 164 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 17 940 Ft |
A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kapott tesztautó már fészliftes, a ráncfelvarrás 2010 elején volt, akkor az orrot és a farrészt is átdolgozták. Használtautó-vásárlásnál nyilván nem azon fogunk elmélkedni, hogy mennyivel lett más az első fényszóró vagy a hűtőmaszk, hanem inkább a korábbi sérülések nyomait, esetleges kókányolásokat vadásszuk. A tesztautó, úgy tűnik, megúszta ezeket, az élek szépen futnak, a hézagok normálisak, csak a bal hátsó lámpán van kis sérülés. Bármit is választunk, vétel előtt érdemes azért lefuttatni az alvázszámot valamilyen kártörténeti lekérdező oldalon, például a TotálKáron.
A tizenöt éves, bő 230 ezer kilométert futott Nissanba beülve kellemes a meglepetés. Egyrészt jó anyagokból és igényesen rakták össze, mindössze a kormány és a váltógomb bőrözése kopottas. Kiszakadva nincsenek, de már nem a fényesedésnél tartunk. Az első és hátsó üléseken is akad egy-egy pici lyuk, de nem cigaretta égette, inkább beleakadhatott valami. Ezzel együtt ennyi kilométer után még a vezetőülés oldalpárnája sincs agyongyötörve, sokkal feszesebb, mint vártam. Talán inkább hosszú távokon ment bele a kilométer, nem gyötörte a folytonos ki- és beseggelés. A beltér egész tágas, elöl-hátul jól elférni, és marad mögöttünk 410 liter a csomagoknak. Akinek ez nem elég, veheti a Qashqai +2-t, a csomagtérpadlóból felhajtható pótülésekkel, 500 literes raktérrel.
Amit annak idején az angliai gyárban bepakoltak a csúcsfelszereltségű Qashqaiba, ma is működik, pedig van extra bőven. A digitklíma kétzónás, jó hideget fúj, pedig van dolga a hőségben – ha az eladó bármikor is azt állítja, csak egy töltés kell, legalább kételkedjünk benne. A központi kijelző itt még inkább egérmozi-méret, de megy rajta navigáció, és van tolatókameránk is, ami ebben a kategóriában nagyon hasznos tud lenni. A legtöbb crossoverből és SUV-ból nem valami panorámás a kilátás hátrafelé, de még ha így is lenne, a magasabb építésből adódóan nem hátrány, ha a képernyőn a talajhoz közelebbi történéseket is látjuk.
A kulcsot elfordítva egy kellemetlen rántás társaságában, kissé kulturálatlan működéssel kel élete az 1,5-ös dízelmotor, de ahogy bemelegszik, szépen kisimul. Miután ez megtörtént, egy jó karakterű dízellel van dolgunk, amely ezt az aránylag nagy testet is kellő dinamikával mozgatja, közben pedig a komputer szerint 6,8 liter az átlagfogyasztás. A német Spritmonitor adatai szerint amúgy hosszabb távokon, kényelmesen autózva simán el lehet lenni vele hat liter alatt is.
Mondjuk, ezekkel az 1,5-ös dCi-kkel nem is a fogyasztás vagy a dinamika terén szokott gond lenni – bár egy szervizben álló autó valóban nem túl fürge. A motor rossz hírét részben a gyárilag elbaltázott olajcsere-periódus alapozta meg, a harmincezrenkénti szerviz túlzottan optimistának bizonyult, ezt az elhanyagolást nem bírták a dCi-k. Amúgy ebből az ezerötösből sokféle változat került a Renault-Nissan csoport autóiba, gond leginkább a Delphi-féle befecskendező rendszerrel adódott. Itt az injektorok és a nagynyomású szivattyú számítanak fájdalmas javításnak.
A Qashqai esetében valamelyest szerencsénk van, hiszen a dízelmotor 103 lóerőnél erősebb változatai már Siemens-üzemanyagrendszert kaptak – márpedig a Qashqai 103, 106 és 110 lovas dCi-vel készült. Tesztautónkban ezek közül a középsőt találjuk. De nemcsak a befecskendezők okozhatnak bosszúságot ennél a motornál, hanem a hajtórúdcsapágyak is, márpedig ha azok elengedik magukat, nagy bajt tudnak csinálni. A kétliteres dízelnek a váltója adhatja fel a harcot.
A motoron kívül viszonylag gyakorinak számított a gyári lengéscsillapítók korai fáradása, ez használtan már nyilván nagyban függ attól is, milyen minőségű alkatrészeket építenek be, amikor cserélik. Hasonlóak a tapasztalatok a kerékcsapágyakkal is. Többen is panaszkodnak zörgő beltérre, bár én ezzel a problémával nem találkoztam. Ellenben a kuplung és a kettős tömegű lendkerék elég sokat elmegy. A 7,36-os Népítélet-átlag arra utal, hogy nagy tragédiákra nem kell számítani a típussal, de vannak azért megalapozottan negatív vélemények is.
Alkatrészárak | ||
Alkatrész megnevezése | Bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 24 389 Ft | Textar |
Első fékbetét (garn.) | 25 800 Ft | Textar |
Első lengéscsillapító (db) | 28 774 Ft | Kayaba |
Vezérműszíj készlet (szett) | 28 237 Ft | SKF |
Kuplungkészlet (szett) | 69 939 Ft | Renault |
Kettős tömegű lendkerék (db) | 219 880 Ft | Sachs |
Olajszűrő (db) | 2 998 Ft | Hengst |
Levegőszűrő (db) | 3 783 Ft | Alco |
Motorolaj (5 liter) | 19 625 Ft | Total-Elf (5W-30) |
Ha magamnak kéne Qashqait venni, bajban lennék, és nemcsak azért, mert nem kedvelem a crossovereket. A motorválasztás nem egyszerű, mert bár az 1,5 dCi ideális lenne az autóhoz, a lehetséges nyűgjei visszatartanának, különösen ha még azokat a tételeket is hozzáadjuk, amelyek általánosságban bármelyik dízelnél felmerülnek: turbó, kettős tömegű, EGR. A gyártás végéről már 1,6-os gázolajosba is futhatunk, vagy ott van a kétliteres. A legészszerűbb opciónak ugyanakkor az 1,6-os benzines tűnik, különösen ha komolyan vesszük a városi terepjáró szókapcsolatból a városi kitételt, és valóban ilyen körülmények között használnánk a kocsit. Titkos tipp a 140 lovas, kétliteres benzines, abból viszont aránylag sok az automata.
A hazai Qashqai-kínálat elég bőséges, közel 250 darabot számlál, a benzinesek vannak enyhe túlsúlyban, úgy 60-40 százalékos arányban. Többségük egyhatos, kétliteresből alig negyvenet hirdetnek. A dízelek zöme 1,5-ös, de ki lehet fogni a frissebb 1,6-ost és a 2,0-st is. Az érvényes magyar papíros autók másfél millió forintról indulnak, és néhány nagyon keveset futott, újszerűnek mondott példányt leszámítva 3,7-ig mennek. A tesztautó valahol középtájt helyezkedik el ezen a skálán a maga 2,4 milliós árával.
A használt crossoverekre ácsingózó tömegek hasonló árban, de ingadozó méretben megnézhetik még a Toyota RAV4-et, de a japánok 2,2-es dízelével nem árt vigyázni. Szintén nem sikersztori a Subaru Foresterben lévő kétliteres bokszerdízel. Van ennyi pénzért Opel Antara és közeli rokona, a Chevrolet Captiva. Jó választás lehet a Honda CR-V, én talán inkább azt venném. Felbukkannak Dacia Dusterek, Mazda CX-7-esek, Volkswagen Tiguanok, Ford Kugák. Mondom én, ebből a buliból senki nem akart kimaradni.
A tesztben szereplő autót a Szabó Suzukitól kaptuk kölcsön. További hasonló Nissan Qashqai crossoverekért böngészd a Jóautók kínálatát.
Nissan Qashqai 1.5 dCi - 2010. | |
Üzemanyag | dízel |
Lökettérfogat, cm3 | 1461 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 78 (106)/4000 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 240/2000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 6 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 174 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 12,2 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km | 5,4 |
CO2 kibocsátás, g/km | 145 |
Fordulókör átmérő, m | 10,6 |
Saját tömeg, kg | 1382 |
Hosszúság, mm | 4330 |
Szélesség, mm | 1783 |
Magasság, mm | 1606 |
Tengelytáv, mm | 2630 |
Csomagtartó, l | 410-1513 |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.