Fapados francia esete az örök élettel

Használtteszt: Peugeot 208 1.2 PureTech 82 Active - 2018.

2022.03.11. 06:09

Kisautóban mindig nagy játékosok voltak a franciák, aminek a Peugeot-nál különösen nagy hagyománya van, hiszen megannyi remek autó akad már a 208-as vérvonalában is. Még csak a Lascaux-i barlagrajzokig sem kell visszamenni, hogy felbukkanjon a történelemkönyv vonatkozó cikkelyében a 205 GTi vagy éppen egy zöld Roland Garros 206-os. De ez itt most egy 105 ezer kilométert futott, teljesen fapados 208-as.

Matt szürke, halvány rózsaszín metál és a jellegzetes csillogó piros színben is remekül nézett ki a 208-as Peugeot, melynek lemezein annyi él és domborítás van, hogy könnyen izgalmas táncot jár rajta a fény, de az egyszerű fehér autóról mintha az összeset leradírozták volna. Pedig az Active felszereltségű belépőmodellről ezek nem tűntek el, csak a króm ablakkeret, az izgalmas mintázatú hűtőmaszk és a csinos alufelnik. Helyettük van feketével kihúzott hullámzó kontúr, mosolygó arc és ballonos gumik, dísztárcsával, tehát maga az utcán járó és eszközként használt valóság.

Érdekel? Látod benne a fantáziát? Kérdezd le az autót a TotálKár kártörténeti lekérdezővel!

Mindkét végén hangsúlyos Peugeot felirat díszeleg rajta, kedvesen néznek rajta halogén fényszórók, hátul pedig rendesen belekarmol az oroszlánmancs alakú hátsó lámpa. Duzzadó lökhárítója felett magasan kezdődik a csomagtér pereme és a formaterv alapvetően szűkíti a pakolhatóság lehetőségeit.

Már a modellfrissített változat ez a 2018-as évjáratú 208-as, amit leginkább az átrajzolt lökhárítóiról lehet felismerni. Évente több mint 26 ezer kilométert tekertek bele és kívülről ennek semmilyen látható jele nincsen, kifejezetten bizalomgerjesztő kiállású 3,9 méteres kisautó a 208-as. Elődjéhez (207) képest ugyan összement, de a rövid túlnyúlások és az okosabb térkihasználás miatt mégis több hely van az utasterében.

Nem csak az utastérben válik világossá, hogy alapfelszereltségű 208-assal van dolgunk, hanem a tankolásnál is, hiszen itt nincs központizáras fedél az 50 literes tankhoz, hanem kulccsal oldható a sapka mögötti kupak. A spritmonitoros spórolómesterek között ez a 82 lóerős változat gyakran tud 6 liter körüli fogyasztást, de van 4,9 és 9 liter/100 km fölötti átlagú is.

1,2 literes, háromhengeres, kiegyensúlyozótengelyes szívómotorjának hengerfejét egybeöntötték a szívósorral és a motortartó bakkal, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlése van és a Peugeot szerint élettartam garanciás, olajban futó vezérműszíja. Éppen utóbbi miatt ez a motor elég érzékeny az olaj minőségére és a csereperiódusra, de a szíjat is érdemes cserélni 150-200 ezer kilométer környékén. Előfordul, hogy a katalizátor törik el rajta, és kifúj, ilyenkor a hegesztés vagy a csere a megoldás.

Alkatrész megnevezése Márka Ár
Féktárcsa (első pár) TRW 15900
Első fékbetét szett Delphi 7840
Lengéscsillapító (első pár) Daco 32200
Vezérműszíj készlet vízpumpával Febi Bilstein 15000
Olajszűrő Valeo 1830
Légszűrő Valeo 3100
Pollenszűrő Clean Filters 4200
Üzemanyagszűrő Mahle 3615

Purrog alapjáraton az 1,2-es PureTech, kicsit az ülésre és a váltóra is átjönnek a vibrációi, de már ezzel a 82 lóerővel is szépen szalad a Peugeot 208-as, mely ebben a formában kevesebb mint 1 tonna, és ez nagyon meghatározó benne. A könnyű kisautót ugyanis még a kis ménes is viszi, ugyan nem gyorsan, de kellő lelkesedéssel. Ezeknek a háromhengeres motoroknak sokszor jó karaktere van és ez a 208-asnál sincs másképpen, csak indokolatlanul kiforgatva jön ki a varrógép hangja mögül az erőtlenség. Általános kisautós recept szerint elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóműve van, ami ezekkel a 15 colos kerekekkel már egész jól tűri a hitványabb utakat.

Hihetnénk, ha egy ilyen kisautóba ennyire pörögtek a kilométerek, akkor biztosan valami kulcsos autó vagy más kegyetlenséget sejtető felhasználás van mögötte, de a 208-as beltere a zongoralakk betétektől eltekintve jó állapotban van. Az ülések szövete, a kőkemény műanyagok mindenütt éppen olyanok, mint évekkel ezelőtt. Tényleg csak a fényes fekete dekorbetéteken látszik, hogy a hangerőállító gomb körül és a kapaszkodóknál csúnyán karcolódtak.

Gazdagon felszerelve - esetleg GTi változatban - vidám hely tud lenni a 208-as Peugeot utastere, de az Active alapváltozatban amerre a szem ellát, sivár plasztikok vannak az antracit különböző árnyalataiban, de a formák azért üdítően modernek, ahogy hullámzik a műszerfal. A feltolt műszercsoport és a lenyomott kis kormány nekem annak ellenére nagyon szimpatikus, hogy a skála alját pont kitakarja a karima. Műanyag váltógombját sem igazán jó markolászni, de a szintén műanyag kormány sokkal kegyetlenebb módon tudatja velem, hogy kevés pénzből kellett gazdálkodni. Hangerőt állítani viszont lehet róla, alatta pedig ott a szokványos PSA buci a tempomatnak.

Manuális klímája felett ott az érintőképernyős fedélzeti rendszer, ami ebben a verzióban tényleg csak az alap feladatokat tudja, tehát kihangosít, zenél és pár autóval kapcsolatos beállítás található meg benne. Hátul tekerősek az ablakai, de a 285 literes csomagtartó legalább bővíthető (1076 literre) a 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámlákkal.

Lehet, hogy távol esik a Renault Safrane foteleitől vagy a hidrós Citroën C5-ös lebegős suhanásától, de a 2018-as évjáratú, 3,3 milliós, alapmotoros és alapfelszereltségű Peugeot 208-as valójában egy nagyszerű használati tárgy, amivel méreténél fogva könnyű parkolni, de szükség esetén elférnek benne négyen, közben pedig ezzel a szívó háromhengeres motorral, jó minőségű és időben cserélt olajjal vastagon benne van a gondtalanság.

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.