Fapados francia esete az örök élettel
Használtteszt: Peugeot 208 1.2 PureTech 82 Active - 2018.
Kisautóban mindig nagy játékosok voltak a franciák, aminek a Peugeot-nál különösen nagy hagyománya van, hiszen megannyi remek autó akad már a 208-as vérvonalában is. Még csak a Lascaux-i barlagrajzokig sem kell visszamenni, hogy felbukkanjon a történelemkönyv vonatkozó cikkelyében a 205 GTi vagy éppen egy zöld Roland Garros 206-os. De ez itt most egy 105 ezer kilométert futott, teljesen fapados 208-as.
Matt szürke, halvány rózsaszín metál és a jellegzetes csillogó piros színben is remekül nézett ki a 208-as Peugeot, melynek lemezein annyi él és domborítás van, hogy könnyen izgalmas táncot jár rajta a fény, de az egyszerű fehér autóról mintha az összeset leradírozták volna. Pedig az Active felszereltségű belépőmodellről ezek nem tűntek el, csak a króm ablakkeret, az izgalmas mintázatú hűtőmaszk és a csinos alufelnik. Helyettük van feketével kihúzott hullámzó kontúr, mosolygó arc és ballonos gumik, dísztárcsával, tehát maga az utcán járó és eszközként használt valóság.
Érdekel? Látod benne a fantáziát? Kérdezd le az autót a TotálKár kártörténeti lekérdezővel!
Mindkét végén hangsúlyos Peugeot felirat díszeleg rajta, kedvesen néznek rajta halogén fényszórók, hátul pedig rendesen belekarmol az oroszlánmancs alakú hátsó lámpa. Duzzadó lökhárítója felett magasan kezdődik a csomagtér pereme és a formaterv alapvetően szűkíti a pakolhatóság lehetőségeit.
Már a modellfrissített változat ez a 2018-as évjáratú 208-as, amit leginkább az átrajzolt lökhárítóiról lehet felismerni. Évente több mint 26 ezer kilométert tekertek bele és kívülről ennek semmilyen látható jele nincsen, kifejezetten bizalomgerjesztő kiállású 3,9 méteres kisautó a 208-as. Elődjéhez (207) képest ugyan összement, de a rövid túlnyúlások és az okosabb térkihasználás miatt mégis több hely van az utasterében.
Nem csak az utastérben válik világossá, hogy alapfelszereltségű 208-assal van dolgunk, hanem a tankolásnál is, hiszen itt nincs központizáras fedél az 50 literes tankhoz, hanem kulccsal oldható a sapka mögötti kupak. A spritmonitoros spórolómesterek között ez a 82 lóerős változat gyakran tud 6 liter körüli fogyasztást, de van 4,9 és 9 liter/100 km fölötti átlagú is.
1,2 literes, háromhengeres, kiegyensúlyozótengelyes szívómotorjának hengerfejét egybeöntötték a szívósorral és a motortartó bakkal, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlése van és a Peugeot szerint élettartam garanciás, olajban futó vezérműszíja. Éppen utóbbi miatt ez a motor elég érzékeny az olaj minőségére és a csereperiódusra, de a szíjat is érdemes cserélni 150-200 ezer kilométer környékén. Előfordul, hogy a katalizátor törik el rajta, és kifúj, ilyenkor a hegesztés vagy a csere a megoldás.
Alkatrész megnevezése | Márka | Ár |
Féktárcsa (első pár) | TRW | 15900 |
Első fékbetét szett | Delphi | 7840 |
Lengéscsillapító (első pár) | Daco | 32200 |
Vezérműszíj készlet vízpumpával | Febi Bilstein | 15000 |
Olajszűrő | Valeo | 1830 |
Légszűrő | Valeo | 3100 |
Pollenszűrő | Clean Filters | 4200 |
Üzemanyagszűrő | Mahle | 3615 |
Purrog alapjáraton az 1,2-es PureTech, kicsit az ülésre és a váltóra is átjönnek a vibrációi, de már ezzel a 82 lóerővel is szépen szalad a Peugeot 208-as, mely ebben a formában kevesebb mint 1 tonna, és ez nagyon meghatározó benne. A könnyű kisautót ugyanis még a kis ménes is viszi, ugyan nem gyorsan, de kellő lelkesedéssel. Ezeknek a háromhengeres motoroknak sokszor jó karaktere van és ez a 208-asnál sincs másképpen, csak indokolatlanul kiforgatva jön ki a varrógép hangja mögül az erőtlenség. Általános kisautós recept szerint elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóműve van, ami ezekkel a 15 colos kerekekkel már egész jól tűri a hitványabb utakat.
Hihetnénk, ha egy ilyen kisautóba ennyire pörögtek a kilométerek, akkor biztosan valami kulcsos autó vagy más kegyetlenséget sejtető felhasználás van mögötte, de a 208-as beltere a zongoralakk betétektől eltekintve jó állapotban van. Az ülések szövete, a kőkemény műanyagok mindenütt éppen olyanok, mint évekkel ezelőtt. Tényleg csak a fényes fekete dekorbetéteken látszik, hogy a hangerőállító gomb körül és a kapaszkodóknál csúnyán karcolódtak.
Gazdagon felszerelve - esetleg GTi változatban - vidám hely tud lenni a 208-as Peugeot utastere, de az Active alapváltozatban amerre a szem ellát, sivár plasztikok vannak az antracit különböző árnyalataiban, de a formák azért üdítően modernek, ahogy hullámzik a műszerfal. A feltolt műszercsoport és a lenyomott kis kormány nekem annak ellenére nagyon szimpatikus, hogy a skála alját pont kitakarja a karima. Műanyag váltógombját sem igazán jó markolászni, de a szintén műanyag kormány sokkal kegyetlenebb módon tudatja velem, hogy kevés pénzből kellett gazdálkodni. Hangerőt állítani viszont lehet róla, alatta pedig ott a szokványos PSA buci a tempomatnak.
Manuális klímája felett ott az érintőképernyős fedélzeti rendszer, ami ebben a verzióban tényleg csak az alap feladatokat tudja, tehát kihangosít, zenél és pár autóval kapcsolatos beállítás található meg benne. Hátul tekerősek az ablakai, de a 285 literes csomagtartó legalább bővíthető (1076 literre) a 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámlákkal.
Lehet, hogy távol esik a Renault Safrane foteleitől vagy a hidrós Citroën C5-ös lebegős suhanásától, de a 2018-as évjáratú, 3,3 milliós, alapmotoros és alapfelszereltségű Peugeot 208-as valójában egy nagyszerű használati tárgy, amivel méreténél fogva könnyű parkolni, de szükség esetén elférnek benne négyen, közben pedig ezzel a szívó háromhengeres motorral, jó minőségű és időben cserélt olajjal vastagon benne van a gondtalanság.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.