Hibátlanul illeszkedik a Q4 e-tron Sportback az Audi méret szerint számozott szabadidő-autós tornasorába. Pedig a többitől eltérően ez már a kezdetektől az elektromos autóknak kitalált MEB platformra épül, mely könnyen elmossa a különbségeket az alacsonyabb polcon lakó modellek és a bársonypárnán tálalt Audi között.
Lemezei között nem olyan párhuzamosak az illesztési hézagok, mint egy A8-as vagy akár csak egy A3-as esetében, de első ránézésre és szerintem leltár szerint sem hiányzik róla egyetlen modern audis vonás sem. Hűvös tekintete van a LED-es fényszóróknak, melyekben a menetfény váratlanul míves alumínium bordák közül világít, ennek a mintázata állítható. Ez egy ötletes megoldás, nekem a kockás zászlóra emlékeztető jött be a legjobban. Szüksége nincsen rá, de még a single frame hűtőmaszk is rajta van, az ezüstre fényezett, bordázott műanyag elem egyfajta utalás arra, hogy a belsőégésű motorok kezét még nehéz elengedni.
Lehet Q4-est kapni bakancs formával is, de a Sportback inkább amolyan vekni sziluettű autó, mintha az aranyos Audi A2-est idézné meg kelesztés után. A kerekeknél domborodó sárvédők, sík lemezfelületei és az osztott hátsó ablak is közös vonások. Ahogyan az A2-es gépháztetejéből is egy kis szervizablakot csináltak, úgy a Q4-nél sem igazán kell gyönyörködni a gépezetben. Hiába villanyautó ez, az elejében nincs töltőkábeleket elnyelő, praktikus műanyag csomagtartó, hanem a hajtás nehéz és drága kiszolgálóegységeit tornyozzák egymásra. Ahhoz, hogy itt hely keletkezzen, sokkal messzebbről kell indítani a beszállítói lánc és a fejlesztés kapcsolatát.
Kellemetlenül néz ki az is, hogy már az ablakmosó feltöltése alatt szétnézve is feltűnő a két nyúlványba gyömöszkölt, Volkswagen logós zacskóba csomagolt szivacs. Bármire is szolgáljon, ez a cikkszámozott alkatrész szerintem messze méltatlan, és távolról sem mérnöki tökélyt sugalló elem egy Audiban. Jól mutatja, hogy mennyire szabadon variálható az MEB platform, hogy nem csak a Volkswagen ID.3 épül erre, hanem a Q4-essel hasonló méretűnek tűnő Škoda Enyaq (2790 mm) és a Volkswagen ID.4 (2771 mm) is, ugyanakkor mindkettőnek nagyobb a tengelytávja az Audi 2764 milliméterénél.
Általában mesterien sakkozik az egész Volkswagen csoport azzal, hogy melyik márkának mit enged meg. Ezért nagyon furcsa, hogy az Audi Q4-es nem csak a Volkswagen ID.4-nél, de a Škoda Enyaqnál is messze alacsonyabb színvonalú terméknek érződik a beltérben. Utóbbi nem csak formatervileg hat frissebbnek és értettebbnek, hanem az Enyaq utastere használhatóbb, otthonosabb és kényelmesebb is, mint a 30 millió forintot alulról karcoló Q4-esé.
Ajtókárpitjai szövetbetéttel feldobott, nagyrészt sivár plasztikok, melyeken látszik az enyhe színbeli eltérés a műszerfal antracitjához képest és szinte azonnal szemet szúr a ledugózatlan, kivillanó csavarfej a könyöklője alatt. Hátsó ülései 60:40 arányban dönthetőek ugyan (a háromrészes dönthetőség feláras), de a második sorban utazóknak így sem jutott lehajtható könyöklő. Legalább a vezető keze alá jutott négy ablakemelő kapcsoló, ezekben az időkben ezt is meg kell becsülni.
Még ebben a Q4 e-tron Sportback 50 quattro-ban is kézzel állítható, szövetkárpitos ülések vannak, és a könyöklő előtt egy feleslegesen elpazarolt zongoralakk sziget, amin az irányválasztó tologatható, zongoralakk téglája ül. Ha a Multivanhoz hasonlóan ezt az érintőképernyő mellé rakják, akkor jobb helye volna itt a pohártartóknak és a telefonnak is, amiért egyébként egészen le kell nyújtózkodni a földszintre. Nevelő célzattal a vezetéknélküli töltő ráadásul lehetetlenné teszi a rápillantást.
Végeláthatatlan műanyagsivatag van a műszerfal tetején, de az utasok előtt csak a szokásos berendezés, tehát információáradttal vagy térképet mutató digitális műszeregyég, középen pedig érintőképernyős fedélzeti rendszer néhány olyan furcsa menüponttal, mint az alapjárat vagy a régi hagyom. szer. agyzsibb. röv., mert bizonyára kevés a 10,25 colos képátló. Szerencsére a vezetéknélküli Apple CarPlay üzembiztosan működik, így ezekkel csak ritkán kell foglalkozni. Szinte ünnepeltem, amikor megláttam a hagyományos gombokkal működő klímapanelt, aminek visszatérése élteti bennem a reményt, hogy egyszer újra lesznek olyan Audi utasterek, mint a C7-es Audi A6-ban.
525 literes a Q4 Sportback csomagtartója, ami így az Audi mérése szerint 15 literrel tágasabb a szokványosabban kinéző modellnél (ledöntött ülésekkel 1460 liter). Ha nincs telepakolva motyókkal, akkor a padló alatti üregből hamar előhorgászható a töltőkábel. A lecsapott tetővonallal ugyan kevésbé praktikus a Q4 e-tron, cserébe jobb a légellenállása.
Túl a csodálatos V10-essel üvöltő R8-ason a Q4 e-tron is alapból hátsókerék-hajtású autó, akárcsak a testvérei. Ez azonban itt az 50 quattro, a 300 lóerős, kétmotoros - tehát mechanikus kapcsolat nélküli - összkerékhajtással. Hátsó tengelynél lévő állandó mágneses szinkronmotorja 204 lóerős, az első hajtást viszont egy hatékonyan visszatermelő aszinkron motor adja (109 lóerő). 76,6 kWh nettó kapacitású akkumulátora (82 kWh bruttó kapacitás) váltakozó áramról (AC) 11 vagy 22 kW-tal tölthető, de például Ionity töltőn akár 125 kW-tal is szívhatja magába az áramot a Q4-es, így 10 perc alatt közel 100 kilométer hatótávot lehet beletölteni.
Döntően ideális, városi közlekedésben 21,2 kWh/100 kilométeres fogyasztás jött ki a Q4-essel, mert hiába volt a talpam alatt a 300 lóerő és az azonnali 460 Nm nyomaték, valahogy az Audi inkább a nyugodt és csendes közlekedésre alkalmas. A Q4 50 quattro 6,2 másodperc alatt villan 100-ra, de az általános sterilsége miatt nem jönnek el a maradandó pillanatok a vezetése közben. Közvetlenül utána viszont valódi néma élménybomba volt a BMW i4 eDrive40. Nem csak a hátsókerék-hajtás és az alacsony üléspozíció, de a 2,2 tonnás Audi sprőden rugózó, néha dübögő futóműve után az i4-es megengedően csillapító sportossága egy másik univerzum. Meg olyan örömmel rajzoltam vele kilinccsel előre két csíkot a friss aszfaltra, hogy hirtelen a trombitáló sorhat aláfestő zenéje sem hiányzott. Utólag azért igen.
Kihasználva a Q4-es távolról sem lelkes dinamizmusát még mindig több mint 300 kilométeres hatótávot tud, de kis odafigyeléssel, a takarékos vezetéshez elengedhetetlen kigurulásokkal könnyen kilátásba kerül a 400 kilométer is egy töltéssel. Élhető és használható elektromos autó az Audi Q4 e-tron, de közel 30 millióért is alapmodellnek érződik, amit nem csak az Enyaq hozhat kellemetlen helyzetbe, hanem egy szépre extrázott BMW iX3-as vagy akár egy Tesla Model Y Long Range (26,1 millió) is. A Model Y-nal kapcsolatban még lehetnek összeszerelési fenntartások, hajmeresztő szállítási idők, de Tesla kormánya mögül a Q4 már az első pillanattól csak egy ügyes próbálkozásnak tűnik.