Beültünk az új Priusba, hogy kiderítsük a titkait

Bemutató: Toyota Prius Plug-in Hybrid – 2023.

2022.12.13. 06:03

Vérmérsékletétől függően eltérő módon, de szinte mindenki egyöntetűen a lelkesedésének adott hangot a Toyota Prius legújabb generációja láttán. A mérsékeltebbek elismerően bólintottak, a hevesebbek csettintettek, a felindulásra hajlamosabbak pedig egyenesen hangos ovációban törtek ki. Teljes joggal, mert az előző generáció már-már emészthetetlenül meghökkentő külseje után az új éppen az ellenpontja. Elegáns, európai szemmel is vonzó, sőt mi több, már-már sportos megjelenésű, így akár az is felvetődik, hogy talán úgy is megy?

A tény, hogy az új Priust sokkal többen látják vonzónak, mint az elődjét, jelentős részben az ügyesen megválasztott, és Európában is elfogadható formai jegyeknek tulajdonítható. Például a rafináltan kettéválasztott hűtőmaszknak, a más – egyébként európai formatervezésű – Toyota típusokon is látható vágott, fekvő U alakú fényszóróknak, hátul pedig a Prius egyik oldalától a másikig végigérő csíkszerű hátsó lámpának. Azért viszont, hogy egyúttal sportosnak is tűnik, a megváltozott arányok a felelősek. Leginkább a magasság legyalulása, ami az előző generáció amúgy sem égbenyúló 147 centijét csökkentette 5 centivel 142-re. Bár hibrid autó lévén a légellenállás csökkentése lényeges szempont, aminek része a homlokfelület lefaragása is, hétköznapi használatú autóhoz mérten mégiscsak merésznek tűnik egy ilyen mértékű vágás.

A sportos arányokhoz azonban nemcsak a kis magasság, hanem a tengelytáv nyúlása is hozzájárul, ami 5 centis hosszabbítással 275 centire nőtt. Különösen úgy erős ez az optikai hatás, hogy közben a teljes hossz 46 mm-t csökkent – legalábbis az előző plug-in, azaz konnektorról tölthető Priushoz képest. A sima teljes hibridhez képest ellenben 6 centit nőtt a hossza. Még egy adata gyarapodott, ami bizonyos szempontból rá is fért, a szélessége. A korábbi generáció ugyanis kifejezetten keskeny volt a maga 176 centijével, és a mai új típusok között még az új sem számít különösebben megtermettnek azzal, hogy 22 mm-t magára szedett. Úgy látszik, a Toyotánál semmiképpen nem akarják, hogy a Prius arca, azaz a homlokfelület túl nagyra nőjön.

Pedig lehet, hogy nőhetne, amennyiben nagyot javult az alaktényezője. Ennek nagyságát azonban hiába kérdeztük a Toyota közepes és nagy típusainak fejlesztéséért felelős igazgatótól, Harold Patontól. Egyelőre nem volt hajlandó elárulni, azt mondta, még nem értek véget a műszaki engedélyeztetési eljárások. Annak ismeretében azonban, hogy a nem túl szép előző Priusé 0,24 volt, valamint elnézve az új Prius formáját, kialakítását és illesztéseit, meglepő volna, ha ezen nem javítottak volna legalább két századot - de a 0,21-en sem lepődnénk meg nagyon.

Az új Priusnak azonban nemcsak a vonalai áramvonalasak és sportosak. Hanem, és ez homlokegyenest szembe megy korábbi hajlamaival, hajtásláncának teljesítőképessége és a menetteljesítményei is (legalábbis, amit ismerünk belőle). Csak emlékeztetőül, a korábbi Prius benzinmotorjának teljesítménye 98 LE, az elektromotorjáé 72 LE volt, amiből 122 lóerős rendszerteljesítmény adódott. Az új Priusé ennél azonban több mint 100 lóerővel nagyobb, egészen pontosan 223 LE. Ezzel meg is lódul rendesen, a 0-100 km/h közötti gyorsulási ideje alig 6,7 másodperc. Ez jobb, mint például akár a BMW 320i (7,4 s) vagy 320d (6,9 s) ideje! Igaz, azok kicsit gyengébbek, de nem is hibridek. A végsebességet sajnos megint csak nem árulták el, de valószínűleg leginkább attól függ, mekkorára korlátozzák. A várható érték a 180 km/h, de lehet, hogy 200 km/óráig is elengedik.

Ha nem lenne korlátozás, a Prius végsebességét a benzinmotor teljesítménye határozná meg. Az előző generációból a sima, azaz nem plug-in hibrid a 98 lóerős benzinmotorjával 180 km/órára volt képes, az új Priusban azonban már nem a régi 1,8 literes négyhengeres dolgozik. Hanem a négy éve, a Corolla Hybridben bemutatkozott kétliteres, de szintén Atkinson-ciklusban dolgozó benzinmotor 152 lóerős kivitele (+54 LE). Az új Priusnak csak erre támaszkodva is simán meg kellene futnia a 220 km/órát, vagy talán egy picivel többet is. Csak észszerűségi okokból valószínűleg nem hagyják majd neki! Még sport üzemmódban sem, ami mellett normált és takarékosat lehet választani a fokozatválasztó kar mögötti billenőkapcsolóval.

A benzinmotor mellett az elektromotor is combos. Teljesítménye immár 120 kW, 67-tel több, mint a régié volt. Lóerőben kifejezve 91 LE a gyarapodás, a számláló 72-ről 163-ra ugrik. A vadonatúj fejlesztésű elektromotor bevetése természetesen nem véletlen, ezzel sokat javulnak a Prius menetteljesítményei akkor, amikor tisztán elektromos üzemmódban működik. Az új Priusnak pedig erre várhatóan sok alkalma nyílik majd, hiszen Európában kizárólag konnektorról feltölthető kivitelben kerül forgalomba 2023 nyarától.

Az elektromotort a korábbi 8,8 kWh-snál jóval nagyobb tárolóképességű, 13,6 kWh-s akkumulátor táplálja árammal, így a hatótávolsága is sokkal hosszabb lehet. A Toyota mérései szerint elérheti a 69 kilométert. A táv elérését segítheti, hogy az utastér fűtését az elektromos fűtőszálnál jóval takarékosabb hőszivattyúra bízták. Az akkumulátort természetesen utántölthetjük az otthoni 230 voltos hálózatról, azonban az új Prius kínál erre egy további lehetőséget is. Mégpedig egy napelemet a tetőn, így semmi dolgunk nincs, mint lehetőség szerint jól megvilágított helyre parkolni. Ha így teszünk, naponta akár 8,7 kilométer megtételére elegendő áramot tölthet a nagyfeszültségű akkumulátorba, vagyis körülbelül egy hét leforgása alatt a teljesen lemerült akkumulátor teljesen feltöltődhet.

Formáján, teljesítményén és gyorsulóképességén túl is találni sportosba hajló részleteket és tulajdonságokat az új Priusban, bár ezek némelyike nem egyértelműen pozitív. A jobbak közé tartozik a hátsó ajtók rejtett kilincse, ám ahová bejuthatunk a meghúzásával, az már nem mindenkinek fog tetszeni. A magasság csökkenése és a tető lejtése miatt a második sorban nem kimondottan nagy a belmagasság, a 180 felettiek annak ellenére beszorítva érezhetik magukat, hogy a tengelytáv növelése miatt a lábuknak elegendő hely jut. Nem túl nagy a csomagtartó sem, s bár számadatot egyelőre még kérdezésre sem kötöttek az orrunkra, meglepő lenne, ha tágasabb lenne 400 liternél. Az is legfeljebb úgy, ha az alatta levő hungarocell betét üregeit is hozzászámoljuk.

Az első sorban azonban nincs gond sem a helykínálattal, sem az üléssel, bár az utóbbi a próba alapján inkább tűnt kényelmes utazóülésnek, mint a sportos vezetés kellékének. A műszerfal és a kezelőegységek is inkább modern megoldásaikkal hívják fel magukra a figyelmet, semmint sportos kialakításukkal. Ennek leglátványosabb jele talán a digitális tükör, amely egy hátranéző kamera képét jeleníti meg, így a képéből nem takarnak ki részleteket hátsó tetőoszlopok. Vagy említhetnénk a teljesen új egységként érkezett 7 col (18 cm) átlójú digitális műszeregységet, amelyen az alapkijelzés mellett még számos további is megjeleníthető. Természetesen azért középen ott trónol egy 30 cm átlójú érintőképernyő is, amely Apple CarPlay és AndroidAuto csatlakozást is nyújt, és aki szereti, annak még a Waze is elfut rajta. További előny, hogy a klímát nem rajta kell kezelni, annak gombjai külön kijelzőt és panelt kaptak, rajta az ülésfűtés és az ülésszellőztetés gombjaival. (Csak ezért tehát nem kell beletúrni a menürendszer bugyraiba, mint számos más márka típusainál.)

Ahogy körbepillantunk magunk körül az utastérben, elnézve a minőséget és a különböző szolgáltatásokat, nem feltétlenül egy sportautó jut az eszünkbe. Annak ellenére jó a minőségérzet, hogy viszonylag sok a kemény műanyag, azok viszont igényes felületűek és kivitelűek. Puha műanyagot az ajtó könyöklőjén és annak környékén sikerült tapintani. Mindehhez jönnek az olyan szolgáltatások, mint a fűthető kormány, a fűthető szélvédő, és a csomagtér ajtajának motoros nyitása-zárása, amelyek már inkább prémiumautót juttatnak eszünkbe, semmint sportautót.

A sportautós felvetést a fejlesztési igazgató, Harold Paton is kerek-perec visszautasította. Határozottan közölte, hogy az új Priustól hajtásláncának jóval nagyobb teljesítménye és az előző generációknál nagyságrenddel jobb gyorsulóképessége (11,1 s helyett 6,7 s) ellenére se várjunk el sportos vezethetőséget. Ezt bizonyos szinten alátámasztja, hogy a gyári abroncsok 195/50 R19-esek, vagyis nem túl szélesek. Ilyen méretű gumikat inkább hétköznapi használatra szánt autókon látni, lehetnek akár tömegtermékek, akár prémiumok. Mintha az új Priusszal a Toyota is inkább az utóbbi felé kacsintgatna, ami várhatóan az árán is meglátszik majd. Erről természetesen szintén nem nyilatkoztak, de van egy olyan tippünk, hogy az árcédulán nyolcjegyű szám díszeleg majd, ráadásul olyan, ami nem is egyessel kezdődik.

Szpojler: Hamarosan újabb bemutatót tart a Toyota, ahol várhatóan többet elárul majd az új Priusról. A magam részéről már várom!

Az oldalról ajánljuk

Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16