Könyörtelen torpedónaszád, nagycsaládosoknak

Teszt: Audi SQ7 Quattro – 2023.

2023.08.16. 18:11

Van benne valami távolságtartó és rideg. Minden milliméterpontos, kiszámolt: precíz mérnöki kezek tervezték, ez nem is lehet kérdés. Karakteres és domináns, mégse mered soká bámulni, mert félsz, hogy észreveszi, és kénytelen leszel bocsánatot kérni gyarló viselkedésedért. Az SQ7 szinte már zavaróan tökéletes, lézervágott kőtömb, aminek a jelenléte messziről is agyonnyom. Aztán kibújnak belőle váratlan kvalitások is, ha kell, csak hát ezt baromi nehéz elképzelni róla elsőre.

A prémium trió tagjai közül egyértelműen az Audinál hisznek leginkább a technokrata hangulatban. A BMW kitart a sportosság mellett, miközben az utóbbi években következetesen egyre őrültebb és megosztóbb autókat gyárt, míg a Mercedes dobta a klasszikus elegancia egy részét, és a felütötte az autóit egy rakás színpadiassággal. Az Audinál a hűvös high-tech és a nyers brutalitás a két fő szervezőelv, az SQ7 pedig nyomatékosan aláhúzza ezt.

Audi Q7 eddig

Bármilyen hihetetlen, a Q7 jelenlegi generációja még csak a második: az első 2005-ben érkezett – jóval a konkurencia autói után –, míg a második, tehát jelenlegi már 2015 óta velünk van. Az elődből nem volt S-betűs változat, viszont akadt helyette teljesen elmebeteg, 500 lóerős V12 TDI. A jelenlegi Q7-ből már jóval korábban is volt SQ7-alfaj, ami egy négyliteres, V8-as dízelt hordott az orrában. A második generációs Q7 2020-ban kapott egy faceliftet, ekkor változott meg az SQ7 is, hiszen a V8-as TDI mellé egy V8-as benzines is felkerült a palettára.

Ha a Q7-esekre egy ikerpárként nézünk, akkor a sima Q7 olyan ember lenne, aki egy jónevű egyetemen szerzett diplomával mászta volna meg fokozatosan a ranglétrát egy komoly cégnél, míg az SQ7 az a csávó, aki már fiatalon belevágott az építőiparba, és temérdek kockázatvállalás után ma a saját, magasra törő vállalkozását egyengeti üzletemberként. Egy helyről érkeztek, hunyorítva hasonlóak, mégis teljesen eltérő karakterűek.

Elölnézetből például kell hozzá egy megdöbbentő méretű, fekete single frame, mellette néhány gigantikus légbeömlő és egy pár, szigorú szemet formázó fényszóró. Máris kész az arc, ami elől pánikszerűen menekülnek a pici, barátságos autók az belső sávből. Ha lenne szeme és tudná forgatni, felsőbbrendűen át is sandítana a többi a közlekedőre, amiért szánalmas 130-as ténfergésükkel megzavarták az útját a belsőben.

A sziluettje se emlékeztet egy gazelláéra, a kőszürke színű test felületei busznyi méretűek, pengeéllel szabdaltak. Ha Erebor törpjei autót készítettek volna, az pontosan így nézne ki. A hatalmas, élesre CNC-zet, pengéket formázó 22 colos felnik és mögöttük látszó, óriási fékek teszik fel az i-re a pontot. Nevezhetjük sportosnak is, hiszen nyilván ez volt a cél, de inkább a marcona vagy a brutális a megfelelő szó rá.

A belsőről se egy meleg atmoszférájú nappali jutott eszembe. Zavarba ejtően tökéletesre feszített, helyenként steppelt fekete bőrök, végtelen mennyiségű karbon és hideg fémek látványa fogad, amit a sötétszürke Alcantara se finomít, még úgy sem, hogy annak legalább a tapintása puha. A dizájnt már láttuk sok helyen: éles, visszafogott, technokrata. A belső olyan, mint ahogy a sci-fikben szokás elképzelni a kijelzők uralta jövőt.

Az MMI belőlem még mindig ambivalens érzéseket vált ki: a haptikus visszajelzésekkel operáló rendszer tényleg nem rossz, hiszen a sima tapicskoláshoz képest kapunk némi pluszt, ugyanakkor a fizikai gombokat ez sem helyettesíti. Különösen a teljesen digitális klímapanelt nyomkodva érződik fájónak a gombok hiánya. A menürendszer dizájnja visszafogott, de már egy kicsit idejétmúlt. Szerencsére a tempója remek, és aránylag logikusnak is tűnik. Legalábbis én könnyedén megtaláltam benne mindent, amit kerestem, nem kellett órákig kutakodnom, hogy ráleljek egy funkcióra.

A kevéssé családcentrikus hangulat ellenére az SQ7 pont családi autónak lehet praktikus. Elöl és hátul is hatalmas a hely, amiben tevőleges szerepe van a 4 milliméter híján 3 méteres tengelytávnak is. A fejtér is kiváló, hiszen a kaszni nem kupésított, így bátran beülhetnek cilinderes urak, vagy harci fejdíszt viselő indiánok is.

Nagycsaládosoknak is jár egy jó hír: az SQ7 hétszemélyes. A harmadik sorban egyértelműen csak gyerekeknek vagy nagyon kicsi felnőtteknek van hely. Az ülések döntögetését motorok végzik mindkét irányba, és ügyes megoldás, hogy a hátsó ajtónál, illetve a csomagtérben is akadnak ehhez gombok. Motoros a vonóhorog is, sőt, ha nyerni szeretnénk pár centit a cuccolásnál, gombnyomásra leguggol a nagy test, hogy alacsonyabbra kerüljön a padló. Mostanában inkább arra szoktam panaszkodni, hogy magasan van a perem, de itt egyáltalán nincs ilyen, sőt, a csomagtérajtó is óriási, tehát a pakolás váratlanul egyszerű. Mivel az SQ7 hatalmas, 5,07 méter hosszú, még úgy is bőven marad csomagtér, ha kinyitjuk a harmadik üléssort. Hétszemélyesre bővítve is marad 235 liter, de ha csak a második üléssor van a helyén, akkor megdöbbentő 805 literes csomagtér adódik.

Direkt a végére tartogattam a vezetési élményt, ami sarkalatos pont, tekintve, hogy ez a valaha készült legerősebb Q7. A tűzerőt a többi Audiból jól ismert, négyliteres V8-as szolgáltatja, amit szokás szerint két turbóval fújtak meg, a motorhoz a szintén örökzöldnek számító, nyolcsebességes ZF automatát párosították. Amikor tűzerőről beszélek, abban nincs semmi túlzás: a padlóig tolt gázpedálra 507 lóerő és 770 Nm reagál.

Kapcsolódó
Ehhez fegyvertartási engedély kéne

Ehhez fegyvertartási engedély kéne

Zseniális mérnöki túlkapás, ami kibiztosítva könyörtelenül pusztító. De nem túlzás ez erre a világra?

Mondjon bárki bármit, ezt lehetetlen megunni. Nem lehet, kész. Ahogy a bő 500 lőerő meglódítja ezt 2,3 tonnás tömböt, az minden alkalommal ördögi élmény. A dörgő V8-as felfújja magát, az SQ7 orra hajókat megszégyenítően égnek mered, a szegény, bent ülő testek pedig beszorult levegővel próbálják feldolgozni a lehetetlennek tűnő élményt. Elképesztően komikus, hogy ez a cucc 4,1 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Nincs kérdés: ezek a túltenyésztett, pimasz, modern SUV-k nyilvánosan köpik arcon a fizikát, és rohadtul élvezik.

Egy pár százalékkal kevésbé nyers és faragatlan, mint az RS Q8, ami még ennél is egy fokkal nagyobb terror, de azért így se evilági élmény. Az SQ7-et érezhetően finomabbra, némileg kevésbé tahóra hangolták, de ez nem jelenti azt, hogy abszolútértékben is az lenne, csupán annyit, hogy van a palettán még ennél a szörnynél is túlzóbb. Kanyarokban is ez a helyzet: a legsportosabbra állítva sem olyan kemény, mint az RS-előtagot viselő rokon.

A szerpentinen tempózgatva is arcon üti a fizikát: olyan váratlan könnyedséggel és természetességgel fordul, mintha ez normális lenne. De igazából nem az. A könnyedséget magához képest kell érteni, hiszen minden pillanatban érezni az irtózatos tömeget, amit precízen tervezett vezetéstámogató rendszerek hada és az összkerékkormányzás tart kordában, másképp ilyet nem lehet. A klasszikus értelemben vett sportosság nem ilyen. Értem, hogy meg tudja csinálni, értem azt is, hogy ez így, ebben a formában mérnöki bravúr, csak épp nem kellemes, mert az emberi agy érzi, hogy valami furán irreális dolog történik épp. A fék csak aláhúzza mindezt: a felninyi tárcsákba harapó nagy fékbetétek úgy állítják meg a böhöm SUV-t, mintha az egy jó tonnával könnyebb lenne. Eszméletlen és egyben félelmetes.

Ami viszont váratlanul ért, hogy mennyire kényelmes tud lenni az SQ7, amikor simán csak mindennapi autónak használtam. Ha elengedjük a sportos beállítást, a hosszú úton mozgó légrugók és a puhábbá váló lengéscsillapítók csodálatos komforttal ajándékoznak meg. Nem mér nagy ütéseket alulról a gerincre, nem rázza össze a gyomrunkban az épp elfogyasztott kaját, csak siklik. Gyönyörűen, egykedvűen, tökéletesen. Eközben finoman gurgulázik a V8, a stabilitás és a magabiztosság egy pillanatra se szűnik meg, és egyfajta zsigeri nyugalom köszönt ránk, bármilyen hülyén is hangzik ez egy 507 lóerős autó kormánya mögül. Az más kérdés, hogy ehhez elég egy sokkal kevésbé túlzó, gyengébb változat is.

A kiváló orgánumú, pokoli erős V8 azonban nemcsak ad, hanem el is vesz: a tesztet 20,5 literes átlagfogyasztással zártam. Volt autópálya, város és vidéki főút is, mentem vele vadul és nyugodtan is. Az ilyen fogyasztás kellően meghágja a családi kasszát, de abból a nézőpontból mégse tűnik elfogadhatatlannak, hogy sok fele ekkora, kétliteres turbós is megkajálja ennek a kétharmadát manapság, méghozzá könnyedén.

Az SQ7 alapára jelenleg 38,4 millió forint, azonban egy, a tesztautóhoz hasonló, magasabban felszerelt darabért nagyjából 50 milliót kell leszurkolni. Alapáron például nem járnak a 22 colos felnik, a panorámatető, a karbon kiegészítők, a menőbb ülések, illetve a harmadik üléssor sem. Ezen felül is van egy rakás apróság, ami miatt egy jól felszerelt kompakt árát még lazán beleextrázhatjuk egy SQ7-be az egyébként is szemmel jól látható alapáron felül.

Konkurenciát nem nehéz találni: ott van a Mercedes GLE 580 4Matic vagy épp a BMW X5 M60i xDrive. Az 5,07 méteres, 3 méteres tengelytávú Audi SQ7-nél mindkét autó rövidebb, hiszen a BMW és Merci is gyárt ennél nagyobb SUV-t – X7 és GLS –, ám azok már lényegesen hosszabbak, mint a Q7. A GLE 4,92 méter hosszú, a tengelytávja 5 milliméter híján 3 méter, míg az X5 4,94 méter hosszú, a tengelytávja pedig 2,98 méter. Tehát a három autó hossza jócskán eltér, a tengelytávjuk azonban nagyon hasonló.

A GLE 580 hasonlít leginkább az SQ7-re a teljesítményét és a motorját tekintve: szintén egy négyliteres, turbós V8-as hajtja, ami 517 lóerőt tud, amit további 22 lóerővel egészít ki egy enyhe hibrid hajtás. Az Audinál nagyjából 200 kilóval nehezebb GLE fél másodperccel lassabban éri a 100-as tempót, bár tegyük hozzá, hogy a 4,6 másodperces érték is durvának tűnik. Mindez 46,2 milliós alapáron indul, tehát közel 8 millióval drágábban, mint az Audi.

Az X5 M60i-ben egy 4,4 literes, turbós V8 van, ami 530 lóerőt tud. A BMW 4,3 másodperc alatt gyorsul százra, és a 2,42 tonnás tömegével szintén nehezebb, mint az Audi. Az ára 41,2 millióról indul, tehát közel 3 millióval magasabban, mint az Audié. Ebből a szemszögből nézve az SQ7 alapára jónak mondható, azzal kapcsolatban pedig senkinek ne legyen illúziója, hogy ez azért van, mert a másik két típusba ne lehetne még súlyos milliókért extrákat konfigurálni.

Az általános közvélemény alapján nagyon kéne utálnom az SQ7-et, hiszen megöli a Földet, semmi értelme, meg amúgy is egy SUV, tehát csak szar lehet. De nem tudom utálni, mert erre az autóra igen sok dolgot lehet mondani, de a rossz nincs köztük. Irreális képességű, végtelenül minőségi, de sajnos csak mérsékelten kívánatos tárgy. Sokszor széles mosolyt is kanyarít az arcra, közben viszont elfelejt közelebb kerülni a vezetőjéhez. Végül furcsa félmosollyal, ismerősi és baráti viszony között lebegve váltunk el. Végig látszott, hogy szeretné leküzdeni a jeges távolságtartását, de annak ellenére, hogy nagyon szerettem volna, hogy végül tényleg így legyen, és jó haverok legyünk, az SQ7 végül nem tudta teljesen levetkőzni a gátlásait.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

4 órája
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38