Anyámnak bármikor szívesen ajánlanám

Bemutató: BYD Atto 2

2025.02.07. 06:10

Ha csak a terméket nézed és félreteszed az előítéleteidet, ha befogadod az újat, ha nem baj, hogy nem ismered régóta a márkát, akkor az új BYD Atto 2 olyan tisztességes meló, amit mindenki mástól elvárnánk a kategóriában.

Hozzáállhatsz úgy, hogy a kínaiak nem tudnak autót gyártani, hogy gagyi, amit a piacra tolnak. Bezzeg az európaiak tudnak tisztességes autókat gyártani, és ez csak gyenge próbálkozás. Ezzel szemben viszont megint egy olyan termékkel jött a BYD, amiben keresheted a hibákat, de ez egyre nevetségesebb kapálózásnak tűnik csak. 

A legkisebb SUV

Madridban épp szolid nulla fok körüli reggelre ébredtünk, a mediterrán fagy pedig sokkal rosszabbul tud esni, mint a budapesti. Ide hozták a BYD Atto 2 visszafogott 35-40 autóból álló tesztflottáját, amit egy héten keresztül naponta 70-80 újságíró és tartalomgyártó próbálhatott ki. Ez offenzíva, csak a legnagyobbak szoktak ekkora volumennel dolgozni, ők is a legfontosabb modellekkel. Ez az autó pedig mindenképpen az a BYD számára.

Az Atto 2 a crossover kínálat legkisebb tagja; kinézetre még talán a nagyobb és régebbi testvéréhez, az Atto 3-hoz képest is biztonsági játékos. Bakancs formájú dobozautó lekerekített, forgalomba simuló dizájnnal, elöl a nagy limuzin, a Han orrára hasonlító fényszórókkal, hátul pedig a Möbius-szalagot idéző végtelenül csavarodó ledes lámpákkal. Sallangokból és ismert formákból építkező sokadik SUV, ami a parkolóból semmilyen irányban nem lóg ki. 

4,3 méter hosszú, és 2,6 méteres a tengelytávja, vagyis ez utóbbi kisebb, mint a Dolphiné. A BYD szerint nem alá-, inkább mellérendeltségről van szó, mert a Dolphint nem tekintik crossovernek, amiben igazuk is van. Az Atto 2 élőben valóban látványosan nagyobb, 1,67 méter magas, vagyis még éppen látom a tetőlemezt, ha mellette állok. Ledes lámpák, műanyag kerékívek, 18 colos felnik húsos, 215 széles gumikkal, és még sok-sok feltűnéstől mentes és józan részlet pislog róla.

Tapintható minőség

Ennek is ugyanolyan kiváló az ajtó nyitási és csukódási érzete, mint amitől Karotta elolvadt a Sealion 7 bemutatóján. És ez egy jóval alacsonyabb kategóriájú autó, a minőség mégis teljesen általános szintűnek nevezhető a modellpaletta teljes szélességén. Puha műanyagokkal teli, különböző textúrákkal fedett kárpitelemek közé huppanok be. Tapogatózom, de messze nem találok olyat, amitől kirázna a hideg, vagy csak legalább fintorognék egy rendeset. 

A szaga pár percig csavargatja az orromat, sajnos ezt még nem nőtték ki. Nehéz megmondani, miből jöhet, de az a féle olcsó műanyag és gumi szaga ez, ami az első lélegzetvételre betölti a légjárataidat és megtapad még a szájüregeden is. Aztán egy idő után eltűnik, de ettől a rövid élménytől azért megszabadíthatnák az autóikat. Hátha valamilyen kínai gyártástechnológia mellékhatása, amit a szegedi gyárban nem használnak majd. Persze csak filozofálok, erre senkinek nincs hivatalos válasza.

Furcsa kettősség ez, mert tapintásra minden rettentő korrekt, és úgy kattan, ahogy kattannia kell. Ridegebb borítást csak a hátsó ajtókárpitokon találok, de ott meg a helykínálat lenyűgöző. 180 centis magamra kényelmesen beállított vezetőüléssel bő ökölnyi hely marad még a térdeim előtt. Még csak magasan sincsenek a lábaim, mert a padló alacsony az új akkumulátor beépítés-technológia miatt. Tágas és világos az alapáras üvegtető miatt, amire teljes sötétítő roló húzható. Vannak USB-C csatik, fej-, váll- és lábtér, egyedül kérdésem nincs.

Magas fokú digitális ellátás

12,8 colos a központi kijelző, ami már emberi szóra is elforgatható - tudom, hasznos -, ennél talán fontosabb, hogy még a Sealion 7-hez képest is újabb rendszer fut rajta. Az elrendezés hasonló, csakhogy szinte teljesen személyre szabható. Az alsó sorban változtathatóak az ikonok, áthelyezhetőek, eltüntethetőek, fontosabb funkciók lehetnek a szellőzés sávon legalul, ami éppen neked tetszik. Ugyanígy a fentről két ujjal lehúzható gyorsmenü is átszabható. 

Újítás, hogy a szellőzés erősségét lehet állítani a kijelző bármilyen módjában három ujjal vízszintesen húzkodva, a hőmérsékletet ugyanígy függőlegesen. Furcsán hangzik, de amikor külön menübe rejtik a klímapanelt, akkor ez hasznos funkció. Kiváló a rendszer reakcióideje, jó használni, a logikáját és az összetettségét kell csak tanulni, de ha túl vagy rajta, karaokézhatsz is az autóban. Komolyan.

360 fokos kamerarendszerének képe nem tökéletes, de bármilyen Stellantis csoportos termékhez képest ez itt megváltás és főként alapáras. Holttérfigyelő kamerát is tud, irányjelzéskor bekapcsolja az adott oldal képét, de ha lehetséges, mindenki inkább az adott oldalra nézzen a manőver közben, ne a központi kijelzőre.

Padlóakksi újragondolva

Feltűnően normálisan ülök az Atto 2-ben, vagyis alacsonyan, mert az akkumulátor nem vesz el helyet. Egyelőre csak 45,1 kWh-s, vagyis nem túl nagy, de ellentétben a korábbi BYD-kkal, ebben nem külön elemként szerepel az akkumulátorcsomag: a Blade akksi deszkákból álló celláit egyenesen a padlólemezbe rögzítik. Vagyis a csomag kerete és felső takaró lapja a karosszéria része, ettől látványosan több hely marad az utastérben, mint például a Dolphinban. 

Lítium-vasfoszfát kémiájú katód elemeket használnak a Blade akksiban, így nincs benne se nikkel, se kobalt, ami jobbat tesz a Földnek, mintha lenne. Töltése érdekesen alacsony teljesítményű, a váltóáramú 11 kW még tisztességes, de a DC töltése “csak” 65 kW óránként. A fejlesztők szerint ennél többre nincs szüksége a felhasználóknak, 10-80 százalékra így is feltölt 37 perc alatt, és ezzel az akkumulátort is kímélik. Legyen igazuk. 

Hajtómű-egysége a szokásos nyolc az egyben kompakt alkatrész a motorral, inverterrel, töltőegységgel, akkumulátor-menedzsment egységgel, teljesítmény-vezérlővel és egyebekkel együtt. Ennek előnye, hogy gyorsan gyártható és kis helyet foglal, amit itt furcsa módon nem használtak ki egy első csomagtartóval, a fedél alatt csak hatalmas üreg tátong mélyen az elektromos rendszer alkatrészeivel. 170 lóerő, 290 Nm nyomaték, 7,9 másodperces 0-100 és 312 kilométeres hatótáv szerepelnek az adattáblán. Ez a kezdő modell, lesz egy nagyobb akkumulátoros, erősebb is, de arról még a bemutatón sem árultak el semmit. 

Csendes, kényelmes, hasznos

Minden elvárt vezetéstámogató rendszer ott figyel benne a vészfék asszisztenstől kezdve a sávtartón, holttérfigyelőn, parkolóradarokon, táblafelismerőn keresztül a sofőrfigyelőig. Ezek nagy része már kötelező, és jól is működnek, ami a feltűnően sokszor akaratos figyelmeztetésben nyilvánul meg, de lehet őket deaktiválni.

Sokkal jobban örülnék egy olyan fűtésnek, ami rendeltetésszerűen működik, alapáras hőszivattyú ide vagy oda, nem egészen normális, hogy 27 foknál magasabbra állított szellőzés esetén próbál csak meg meleget fújni. Eddig mindegyik BYD így működött, amin vélhetően szoftveresen tudnak majd javítani. 

Belépőmodell, mégsem kisautósan rugózik és csillapít, ami egészen meglepő. Nincs benne nagy technika, mert csak csatoltlengőkaros egyszerű rendszert kapott hátra, a futással mégsincs semmi baj. Kellemesen rugózik, már-már ringat, és még azzal sem vádolhatjuk, hogy súlyból kimozogja, mert 1,6 tonnát nyom üresen, ami Opel Corsa-e és Peugeot e-208 szint. 

Kormányzásával megadható az irány, szóval a funkcióját ellátja, különösebben nem ad hozzá semmit a vezetési élményhez, amiről itt nem is igazán érdemes fejezetet nyitni. Jön-megy, tisztességesen megáll, ha kell, és a fékezési érzet is tökéletesen általános. Menet közben egyetlen zajforrásként az A oszlopok suhogását vettem csak észre, ami 50-120 km/h között végig pont ugyanolyan mértékű, ezen kívül viszont olyan csönd van benne, mint valami nagyobb kategóriájú autóban. 

Átlagosan 20 körüli fogyasztást produkált, vagyis nagyon maximum 250 kilométer jött volna ki belőle. Megtettük a megtenni való távot, közben különösebb élményekkel nem bombázott, csak vitt a hátán. Ebbe beletartozik a negatív élmények hiánya is, és ha a fő elemek, mint a hajtás, rugózás, úttartás, fékezés és kormányzás ennyire biztos, minden mást tekinthetünk ajándéknak is. 

Teszi a dolgát 12 millióért

Egyelőre csak feltételes módban vegyük az árát, a spanyol piac 29 990 eurós nyitóárát tudjuk átszámolni, vagyis tekintsünk rá úgy, mint ami 12,3 millió forintról indul. A magyar importőr is erre az árra törekszik. Háromféle felszereltsége lesz, Active, Boost és Comfort, mi a középsőt próbáltuk. Ebben 12,8 colos a kijelző (az Active-ban 10,1 colos), 360 fokos kamerája van, napfényteteje, rolója, vezeték nélküli töltője, fűtött ülései és kormánya, vezetéstámogató rendszerei, hőszivattyúja, és lehet róla működtetni elektromos eszközöket, vagy tölteni másik autót.

Hanyatt esni nem kell tőle, csak inkább vegyük mércének, mint elvégzett házi feladatnak, mert sokan, akiket mércének tekintettünk eddig, nem tesznek bele annyi energiát a modellekbe, mint a BYD most. Értékelhető funkciókkal teli, látványosan jó minőségű utasteret és kiváló menetkomfortot tud az Atto 2, amitől vérpezsdítő nem lesz, de anyámnak szívesen ajánlanám.

Az oldalról ajánljuk

Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

3 órája
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38