Anyámnak bármikor szívesen ajánlanám
Bemutató: BYD Atto 2
Ha csak a terméket nézed és félreteszed az előítéleteidet, ha befogadod az újat, ha nem baj, hogy nem ismered régóta a márkát, akkor az új BYD Atto 2 olyan tisztességes meló, amit mindenki mástól elvárnánk a kategóriában.

Hozzáállhatsz úgy, hogy a kínaiak nem tudnak autót gyártani, hogy gagyi, amit a piacra tolnak. Bezzeg az európaiak tudnak tisztességes autókat gyártani, és ez csak gyenge próbálkozás. Ezzel szemben viszont megint egy olyan termékkel jött a BYD, amiben keresheted a hibákat, de ez egyre nevetségesebb kapálózásnak tűnik csak.

A legkisebb SUV
Madridban épp szolid nulla fok körüli reggelre ébredtünk, a mediterrán fagy pedig sokkal rosszabbul tud esni, mint a budapesti. Ide hozták a BYD Atto 2 visszafogott 35-40 autóból álló tesztflottáját, amit egy héten keresztül naponta 70-80 újságíró és tartalomgyártó próbálhatott ki. Ez offenzíva, csak a legnagyobbak szoktak ekkora volumennel dolgozni, ők is a legfontosabb modellekkel. Ez az autó pedig mindenképpen az a BYD számára.

Az Atto 2 a crossover kínálat legkisebb tagja; kinézetre még talán a nagyobb és régebbi testvéréhez, az Atto 3-hoz képest is biztonsági játékos. Bakancs formájú dobozautó lekerekített, forgalomba simuló dizájnnal, elöl a nagy limuzin, a Han orrára hasonlító fényszórókkal, hátul pedig a Möbius-szalagot idéző végtelenül csavarodó ledes lámpákkal. Sallangokból és ismert formákból építkező sokadik SUV, ami a parkolóból semmilyen irányban nem lóg ki.

4,3 méter hosszú, és 2,6 méteres a tengelytávja, vagyis ez utóbbi kisebb, mint a Dolphiné. A BYD szerint nem alá-, inkább mellérendeltségről van szó, mert a Dolphint nem tekintik crossovernek, amiben igazuk is van. Az Atto 2 élőben valóban látványosan nagyobb, 1,67 méter magas, vagyis még éppen látom a tetőlemezt, ha mellette állok. Ledes lámpák, műanyag kerékívek, 18 colos felnik húsos, 215 széles gumikkal, és még sok-sok feltűnéstől mentes és józan részlet pislog róla.

Tapintható minőség
Ennek is ugyanolyan kiváló az ajtó nyitási és csukódási érzete, mint amitől Karotta elolvadt a Sealion 7 bemutatóján. És ez egy jóval alacsonyabb kategóriájú autó, a minőség mégis teljesen általános szintűnek nevezhető a modellpaletta teljes szélességén. Puha műanyagokkal teli, különböző textúrákkal fedett kárpitelemek közé huppanok be. Tapogatózom, de messze nem találok olyat, amitől kirázna a hideg, vagy csak legalább fintorognék egy rendeset.

A szaga pár percig csavargatja az orromat, sajnos ezt még nem nőtték ki. Nehéz megmondani, miből jöhet, de az a féle olcsó műanyag és gumi szaga ez, ami az első lélegzetvételre betölti a légjárataidat és megtapad még a szájüregeden is. Aztán egy idő után eltűnik, de ettől a rövid élménytől azért megszabadíthatnák az autóikat. Hátha valamilyen kínai gyártástechnológia mellékhatása, amit a szegedi gyárban nem használnak majd. Persze csak filozofálok, erre senkinek nincs hivatalos válasza.

Furcsa kettősség ez, mert tapintásra minden rettentő korrekt, és úgy kattan, ahogy kattannia kell. Ridegebb borítást csak a hátsó ajtókárpitokon találok, de ott meg a helykínálat lenyűgöző. 180 centis magamra kényelmesen beállított vezetőüléssel bő ökölnyi hely marad még a térdeim előtt. Még csak magasan sincsenek a lábaim, mert a padló alacsony az új akkumulátor beépítés-technológia miatt. Tágas és világos az alapáras üvegtető miatt, amire teljes sötétítő roló húzható. Vannak USB-C csatik, fej-, váll- és lábtér, egyedül kérdésem nincs.
Magas fokú digitális ellátás
12,8 colos a központi kijelző, ami már emberi szóra is elforgatható - tudom, hasznos -, ennél talán fontosabb, hogy még a Sealion 7-hez képest is újabb rendszer fut rajta. Az elrendezés hasonló, csakhogy szinte teljesen személyre szabható. Az alsó sorban változtathatóak az ikonok, áthelyezhetőek, eltüntethetőek, fontosabb funkciók lehetnek a szellőzés sávon legalul, ami éppen neked tetszik. Ugyanígy a fentről két ujjal lehúzható gyorsmenü is átszabható.

Újítás, hogy a szellőzés erősségét lehet állítani a kijelző bármilyen módjában három ujjal vízszintesen húzkodva, a hőmérsékletet ugyanígy függőlegesen. Furcsán hangzik, de amikor külön menübe rejtik a klímapanelt, akkor ez hasznos funkció. Kiváló a rendszer reakcióideje, jó használni, a logikáját és az összetettségét kell csak tanulni, de ha túl vagy rajta, karaokézhatsz is az autóban. Komolyan.

360 fokos kamerarendszerének képe nem tökéletes, de bármilyen Stellantis csoportos termékhez képest ez itt megváltás és főként alapáras. Holttérfigyelő kamerát is tud, irányjelzéskor bekapcsolja az adott oldal képét, de ha lehetséges, mindenki inkább az adott oldalra nézzen a manőver közben, ne a központi kijelzőre.

Padlóakksi újragondolva
Feltűnően normálisan ülök az Atto 2-ben, vagyis alacsonyan, mert az akkumulátor nem vesz el helyet. Egyelőre csak 45,1 kWh-s, vagyis nem túl nagy, de ellentétben a korábbi BYD-kkal, ebben nem külön elemként szerepel az akkumulátorcsomag: a Blade akksi deszkákból álló celláit egyenesen a padlólemezbe rögzítik. Vagyis a csomag kerete és felső takaró lapja a karosszéria része, ettől látványosan több hely marad az utastérben, mint például a Dolphinban.

Lítium-vasfoszfát kémiájú katód elemeket használnak a Blade akksiban, így nincs benne se nikkel, se kobalt, ami jobbat tesz a Földnek, mintha lenne. Töltése érdekesen alacsony teljesítményű, a váltóáramú 11 kW még tisztességes, de a DC töltése “csak” 65 kW óránként. A fejlesztők szerint ennél többre nincs szüksége a felhasználóknak, 10-80 százalékra így is feltölt 37 perc alatt, és ezzel az akkumulátort is kímélik. Legyen igazuk.

Hajtómű-egysége a szokásos nyolc az egyben kompakt alkatrész a motorral, inverterrel, töltőegységgel, akkumulátor-menedzsment egységgel, teljesítmény-vezérlővel és egyebekkel együtt. Ennek előnye, hogy gyorsan gyártható és kis helyet foglal, amit itt furcsa módon nem használtak ki egy első csomagtartóval, a fedél alatt csak hatalmas üreg tátong mélyen az elektromos rendszer alkatrészeivel. 170 lóerő, 290 Nm nyomaték, 7,9 másodperces 0-100 és 312 kilométeres hatótáv szerepelnek az adattáblán. Ez a kezdő modell, lesz egy nagyobb akkumulátoros, erősebb is, de arról még a bemutatón sem árultak el semmit.

Csendes, kényelmes, hasznos
Minden elvárt vezetéstámogató rendszer ott figyel benne a vészfék asszisztenstől kezdve a sávtartón, holttérfigyelőn, parkolóradarokon, táblafelismerőn keresztül a sofőrfigyelőig. Ezek nagy része már kötelező, és jól is működnek, ami a feltűnően sokszor akaratos figyelmeztetésben nyilvánul meg, de lehet őket deaktiválni.
Sokkal jobban örülnék egy olyan fűtésnek, ami rendeltetésszerűen működik, alapáras hőszivattyú ide vagy oda, nem egészen normális, hogy 27 foknál magasabbra állított szellőzés esetén próbál csak meg meleget fújni. Eddig mindegyik BYD így működött, amin vélhetően szoftveresen tudnak majd javítani.

Belépőmodell, mégsem kisautósan rugózik és csillapít, ami egészen meglepő. Nincs benne nagy technika, mert csak csatoltlengőkaros egyszerű rendszert kapott hátra, a futással mégsincs semmi baj. Kellemesen rugózik, már-már ringat, és még azzal sem vádolhatjuk, hogy súlyból kimozogja, mert 1,6 tonnát nyom üresen, ami Opel Corsa-e és Peugeot e-208 szint.
Kormányzásával megadható az irány, szóval a funkcióját ellátja, különösebben nem ad hozzá semmit a vezetési élményhez, amiről itt nem is igazán érdemes fejezetet nyitni. Jön-megy, tisztességesen megáll, ha kell, és a fékezési érzet is tökéletesen általános. Menet közben egyetlen zajforrásként az A oszlopok suhogását vettem csak észre, ami 50-120 km/h között végig pont ugyanolyan mértékű, ezen kívül viszont olyan csönd van benne, mint valami nagyobb kategóriájú autóban.

Átlagosan 20 körüli fogyasztást produkált, vagyis nagyon maximum 250 kilométer jött volna ki belőle. Megtettük a megtenni való távot, közben különösebb élményekkel nem bombázott, csak vitt a hátán. Ebbe beletartozik a negatív élmények hiánya is, és ha a fő elemek, mint a hajtás, rugózás, úttartás, fékezés és kormányzás ennyire biztos, minden mást tekinthetünk ajándéknak is.

Teszi a dolgát 12 millióért
Egyelőre csak feltételes módban vegyük az árát, a spanyol piac 29 990 eurós nyitóárát tudjuk átszámolni, vagyis tekintsünk rá úgy, mint ami 12,3 millió forintról indul. A magyar importőr is erre az árra törekszik. Háromféle felszereltsége lesz, Active, Boost és Comfort, mi a középsőt próbáltuk. Ebben 12,8 colos a kijelző (az Active-ban 10,1 colos), 360 fokos kamerája van, napfényteteje, rolója, vezeték nélküli töltője, fűtött ülései és kormánya, vezetéstámogató rendszerei, hőszivattyúja, és lehet róla működtetni elektromos eszközöket, vagy tölteni másik autót.

Hanyatt esni nem kell tőle, csak inkább vegyük mércének, mint elvégzett házi feladatnak, mert sokan, akiket mércének tekintettünk eddig, nem tesznek bele annyi energiát a modellekbe, mint a BYD most. Értékelhető funkciókkal teli, látványosan jó minőségű utasteret és kiváló menetkomfortot tud az Atto 2, amitől vérpezsdítő nem lesz, de anyámnak szívesen ajánlanám.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
