Összeszorul a farizom, itt a kínai Farizon
Bemutató: Farizon V6E és SV
A Volvo tulajdonosaként ismert Geely Holding Group egyre közelebb kerül Európához, most a mókás nevű, de annál komolyabban vehető Farizon haszongépjármű márkával léptek piacra Magyarországon. A helyi konkurenseknek van félnivalójuk, mert a jó ár/érték arányon túl fejlett technológiával és komoly mérnöki háttérrel igyekeznek megnyerni a vásárlókat.
Egyre több csomagszállító cég flottájában láthatunk tisztán elektromos Ford Transitokat és Mercedes Sprintereket, sőt, a Fővárosi Vízműveknél is fut néhány Nissan e-NV200. Tudom, hogy a tapasztalatok és a vélemények vegyesek, de minden generációval közelebb kerül az akkumulátoros-elektromos technológia hatalomátvétele a nagyra becsült, de ma már nem különösebben elfogadott dízeltől. A Geely leányvállalata, a Farizon Auto erre tette fel a pénzt, övék Kína legnagyobb új energiás haszonjármű fejlesztő központja, világszerte több mint 2000 mérnököt foglalkoztatnak.

Évente 300 ezer járművet terveznek értékesíteni, jelenleg a hármas-, négyes- és ötösszintű önvezető rendszerekkel kívánnak látványos előrelépést elérni. Kínálatukban a hazai piacon a furgonok mellett teherautók, kamionok és buszok is szerepelnek. Az AutoWallis Csoport a két kisáruszállítót, a 2022-es V6E-t és a sokkal modernebb konstrukció benyomását keltő, friss SV-t importálja, a forgalmazásról a Duna Autó Cégcsoporttal kötöttek megállapodást. Egyelőre egy helyszínen, a budapesti Autóvárosban indul az értékesítés, és itt van a márkaszerviz is.
Egy mifelénk ismeretlen márka bevezetése kockázatos vállalkozás, és a fejünkben azonnali asszociációkat elindító Farizon sincs könnyű helyzetben, de ezt jól átgondolt ajánlatokkal tudják ellensúlyozni. A felcicomázott Mercedes T1-esnek tűnő V6E-n látszik, hogy korábbi tervezés eredménye, külsején egymással vív harcot a nyolcvanas évek szögletessége a most divatos részletekkel. A sárvédőjén mintha az első magyar Suzuki Swift indexe villogna, és meglepett a biankó kormánykerék is, a lényeg mégis az akkumulátorban, a raktérben és a felszereltségben van.
A 42 kWh kapacitású, CATL gyártmányú, léghűtéses LFP akkumulátor a raktér padlója alatt viszonylag kevés helyet foglal, és a hasznos teherbíráson sem ront a szükségesnél nagyobb mértékben. Az öt méternél rövidebb városi áruszállító 1565 kilót nyom és 1070 kilót vihet magával. 2800x1730x1320 milliméteres, hat köbméter befogadóképességű rakterébe alapáron alumínium padló és teljes belső burkolat kerül. 82 lóerős, 220 Nm nyomatékú villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja, végsebessége 110 km/h, hatótávja a WLTP szerint városban 265, vegyes használatban 195 kilométer.
Itthon a legjobban felszerelt változat rendelhető fűthető és szellőztethető vezetőüléssel, fűthető kormánnyal és tükörrel, tolatóradarral és -kamerával, okostelefon csatlakoztatási lehetőséggel, légkondival, elektromos ablakokkal, központi zárral és két légzsákkal. Tolóajtóból csak egy jár, a hátsó ajtók 270 fokban kitárhatók. Most áfa nélkül 11 468 000 forintért vihető, az akkumulátorra adott hat év vagy 300 ezer km garanciával jó ajánlatnak számít, és plusz pénzért a garancia további két évvel meghosszabbítható. Persze ennél is mutattak jobbat.
A nagy újdonságot jelentő SV, vagyis Supervan már ránézésre is szimpatikusabb választás, formaterve úgy futurisztikus, hogy közben koherens, ami Hervé Robert Bertrand, a Renault Trucks és a Mack Trucks korábbi formatervezési igazgatójának érdeme. Az ereszcsatorna nélküli vízelvezetés is modernebb gyártástechnológiáról árulkodik, a teljesen Drive by Wire rendszerű, tehát a hidraulikus és mechanikus rendszereket elektromosra cserélő gördeszka platform egyértelműen megmutatja, mit tudnak felmutatni a vezető kínai autógyártók, ha az európai piac meghódítása a cél.
Nemcsak az igényeket és a szabályozásokat vették figyelembe, a biztonságra is költöttek, az Euro NCAP töréstesztjén az SV platina minősítést ért el. A különböző feladatokhoz hatféle karosszériát kínálnak öt és hat méter közötti hosszal, két-két és fél méteres magassággal, 6,95-13 köbméter közötti raktérkapacitással, illetve 1075 és 1480 kiló közötti teherbírással. A 2020-2425 kg tömegű furgon minden kivitelben kéttonnás fékezett utánfutót vontathat. Folyadékhűtésű LFP vagy NCM akkumulátorát a CATL-től vagy a VREMT-től szerzik be 49 és 106,35 kWh közötti kapacitással.
A WLTP szerinti hatótáv kiviteltől függően városban 265-551, vegyes használatban 200-359 kilométer, típustól függően 120-160 kW-os gyorstöltésre van lehetőség. A villanymotor az első kerekeket hajtja, minden kivitel végsebessége 135 km/h. A manapság elvárt, magas felszereltség ennél a modellnél is alapáron jár, de néhány feláras extra már van a listán. Bár a gyártó prémiumként hivatkozik rá, beülve korrektnek nevezném a műanyagból öntött munkahelyet, kíváncsi vagyok, milyen használat közben. A B-oszlop nélküli kialakításért így is jár az elismerő hümmögés...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

