Az Alfa rettenetes összegeket költ fejlesztésre (évi 600 millió euró). Ez már középtávon is többet hozhat a konyhára, mint a Forma 1-ben eltapsolt Ferrari-százmilliók. Az új generációs Alfák közül a 156-os szedán és Sportwagon után most a 147-esen volt a brutalizálás sora - az olaszok most sem végeztek félmunkát.
![]() | |
![]() | ![]() |
A cél ugyanaz, mint a 156-os esetében volt: egy rendes utcai autóból a versenysport határait súroló izgatószer előállítása. A 147-es formájával kapcsolatban az egyetlen vitatható pont, hogy ez néz-e ki jobban, vagy a 156-os, máskülönben sok javítani való nincs rajta. Így hát nem is nagyon nyúltak hozzá. Az első lökhárítóba levegőbeömlőt raktak, a hátsó - dupla - kipufogó körül csináltak egy kis helyet.
![]() | |
![]() | ![]() |
A motorról sok érdekeset elmondani nem lehet: ugyanaz, mint a 156-os GTA-ban, 3,2 liter, V6, 24 szelep, 250 lóerő, mindez a 6200-as fordulatszámot kísérő hangorkán idején. Aki érzelmi alapon választ motort, az erre a tizenkilencre ne húzzon lapot: már az előd, a GTV-ben kipróbált 3 literes sem véletlenül legendás darab.
Végsebesség 246 km/h, 0-tól 100-ig 6,3 másodperc telik el, és a nagyon jó dolgok mindig kevesebbnek tűnnek, úgyhogy a gyorsulás nulláról százra pszichésen 4,6 másodperc. A kormánnyal vigyázni kell, mert ha nem fogjuk két kézzel, szép szabályosan, gázadásra ez az erő már kissé szeszélyessé teszi az egyenesfutást. De ez így rendben is van: ez a kategória legerősebb autója, ez az erő pedig az első kerekeken át próbál árkot ásni az aszfaltba.
![]() | |
![]() | ![]() |
A 147-es GTA-ban ugyanaz a fő jótétemény, mint a GTV-ben: versenyautóban érezhetjük magunkat anékül, hogy fellépne a Honda Integra Type R-ből ismerős ostromlott erőd-jelenség. Akár vezethetjük normális ember módjára is, bár magyar útviszonyok között ez a futómű a hétköznapi közlekedéshez rettenetesen kemény.
Az első felfüggesztésnél sikerült bebűvészkedni egy-egy kettős keresztlengőkart, ez rossz útviszonyok köz jobb tapadást ad, és általában jobban érezni a kormányon, mi történik az autóval. A váltó most már tényleg elmenne japán-németnek, vaskos, erős, határozott, rövid, bár volt, aki szerint nem kattan a fokozatokba elég határozottan.
![]() | |
![]() | ![]() |
A hangja, az az igazán aljas dolog. Itt van például az alapjárat, ahonnan mély, tüsszögő-szörcsögő brummogással indul a gép; a későbbi műsor se kutya, de rég köszöntöttem ilyen szívélyesen stoptáblákat, mint a GTA tesztvezetésén. Ahogy ezek itt az Alfánál hangolni tudnak, az tényleg leírhatatlan, ezzel lassan kigurulni egy parkolóból felér egy FIA GT szabadedzéssel. Nem is igazán hangos, bár persze nem halk, de a hangszíne, arra minden ínyenc felkapja a fejét, és attól kezdve hiába is szólnak hozzá a továbbiakban.
Böcsületes szívómotor minden fordulaton szépen szól és jól húz, ezt tessék beszorozni néggyel, ilyen a GTA V6-osa. Kedvencem az indulás, második a 3-4000 fordulat közti túráztatás, meg a többi. Jól húz ez mindenhol, meg jól is szól, de ahogy a politoxikománok a megmondhatói, mindent lehet még fokozni, míg a halál el nem választ.
![]() | |
![]() | ![]() |
Ez esetben a fokozás az egyébként tök felesleges visszakapcsolgatás, amibe könnyű annyira belefeledkezni, hogy nem emlékszünk, mennyivel is mentünk, hol is tartottunk. Olyankor jön a jellegzetes, 6800-as leszabályozáskori ugató hang, amit enyhe csalódással élünk meg, hiszen régi politoxikománként a lelkünk mélyén tudjuk, minden fokozható. Egy Alfa GTA elsősorban kuriózum, ami elsősorban a márka imidzsének polírozására szolgál, de a való világban kevés az olyan elvetemült, aki meg is venné.
A piac is ezt erősítette meg: Magyarországon a 156-os GTA-ból eddig nyolc darab fogyott, valamivel kevesebbet tervezett az importőr. A 147 GTA áráról még fogalmunk sincs, valószínűleg egy-két millióval olcsóbb lesz, mint a 156-os, ezért többet vehetnek, de aligha bénul meg Budapest közlekedése az SPQR előtt összecsődült tömeg miatt. A 147-es GTA bemutatójáért tehát a saját szórakozásunkon, meg az egzotikus beszámolón kívül nem lett volna érdemes Milánóba utaznunk.
![]() | |
![]() | ![]() |
A 147-es új dízelmotorja viszont a magyarság széles néptömegei számára is megfontolandó alternatívát kínál. Bizony, már megint egy dízel, ami megint kicsit máshogy és mástól jó, mint a többi. Hogy a szakírók dolga nehezebb legyen, mint az előző havi új dízelmotorokról szóló méltatások egyszerű átmásolása, a Fiat konszern is más trükköt alkalmazott. Ez pedig a Multijet befecskendező rendszer.
Az új JTD alapjai nagyjából megegyeznek az előzővel, de itt már hengerenként négy szelep eregeti a levegőt és az égésterméket, két vezérműtengely által szabott időrendben. Az új alkatrészek közé tartozik a hengerfej, a hidrotőkék és a hűtőolajat belső csatornán áramoltató dugattyú, a kipufogógáz-tisztító berendezés (EGR), a közteshűtő, az olajpumpa és még sokan mások. Érdeklődők további, ínyenceknek való részleteket találhatnak a sajtóanyagban, németül és angolul .
![]() | |
![]() | ![]() |
A technikai részletekből csak annyit érezni, hogy az első generációs JTD szépen szólt és mértékletesen fogyasztott, de nem is ment, legkevésbé az 1,9-es. Ez viszont szebben szól, miközben halkabb és mentesebb a vibrációtól, de ez már jellegében is Alfa: megy, de disznó módon.
Négyesben emelkedőn ötvennel odalépünk neki, és gyorsul - a 300 Nm-es nyomaték nagyon sok, ennyit tud a GTA méretre majdnem kétszer ekkora benzines csodája is. Hogy mit csináltak vele, nem tudom, de Paolo Massai, az Alfa fejlesztési igazgatója azt állítja, a Multijet befecskendezési rendszer a titok nyitja. Ezzel az Alfa azt mondja, megalkották az új generációs (common rail - közös nyomócsöves) dízelmotorok új generációjának első generációját. A BMW-nek mintha lenne valami hasonló, de a BMW a német Alfa, úgyhogy az nem számít.
![]() | |
![]() | ![]() |
A Multijet rendszer lényege a többi modern turbódízelhez hasonlóan az égés tökéletesítése. Itt most az előbefecskendezésen és a főbefecskendezésen kívül sok kis mellékbefecskendezést iktattak be. Ehhez teljesen át kellett alakítani a Magneti Marelli által kifejlesztett, a Bosch által véglegesített és gyártott injektort, de annyi baj legyen.
A gyári adatok szerint 4,5-öt fogyaszt 90-es sebességnél (stimmel), 6 litert 120-nál (stimmel), városban 8-at (városban nem próbáltuk), és sztrádán 190-es tempónál a pillanatnyi fogyasztást jelző műszer azt mondta, kereken 10. Az új JTD halkabb, erősebb, kevesebbet fogyaszt, kevesebb károsanyagot bocsát ki, nem veri az asszonyt, de attól igazán Alfába való, hogy ez végre méltó az olyan szép autókhoz, mint a 156-os meg a 147-es; szép a hangja. Az áráról még fogalmunk sincs, de ha bejön az első szállítmány, mindenkit értesítünk, mert ez jó vételnek ígérkezik.
< >

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
