Az utolsó autó, akinek lelke van
Iszonyatos kanyarsebesség, hétezerig forgatható turbó V6-os. Egy hangtalan utasterű limuzinban. Ám a legvastagabb arcbőrrel bíró nepper is mélyen belevörösödne, ha azt kéne állítania, hogy hibátlan. Ünnep vele utazni, de a vezetését tartogassa is az ünnepnapra.
Funkcionális eszköznek tekinteni az Alfa Romeo 164 turbót felesleges. Hamar kiábrándulna belőle, és álmosító külsejű, de hallatlanul megbízható modellek után kezdene vágyakozni. Ez az Alfa csak annak való, aki a dolgos hétköznapokon középszerű gépjárművet használ, de alkalomadtán az A-ból B-be eljutásnál többet vár autójától.
A babona kiirthatatlan, csak a tárgya változik. A múlt század második felében már nem lidércek és társaik ellen védekeztek elhallgatással. Emlékszem, nagybátyáim Skodáiban, Wartburgjaiban, Moszkvicsaiban soha egy rossz szó el nem hangozhatott az autóra. "Fiam, ennek lelke van." Hang nélkül tűrték hát, ahogy felforrt a hűtővíz, sorozatosan szakadt a kuplungbowden, és hasonló szörnyűségeket. "Legyünk hálásak, hogy eddig elhozott, és hogy nincs nagyobb baja!" Kicsit odébb, ahol a sértődős járgány már nem hallhatta, szabad volt káromkodni: "Az úristenit a hanyag cseszkó/dajcs/ruszki szerelőknek!"
Aztán szépen lassan fogyatkozni kezdtek a családtagnak tekintett, nevet kapó autók. Az egykor romantikus járműtulajdonosok legfeljebb magukban mormognak beceneveket, hangosan szégyellnék. Nagy szerepe volt ebben az egyre lélektelenebb, kevésbé szerethető autók megjelenésének. De gyorsan véget vetek a kesergésnek: itt az utolsó autó, amit érdemes, sőt szükséges simogató szavakkal szólongatni, ahelyett, hogy szitokszavakkal illetnénk újabb nyűgét. Egyidejűleg indokolt a védőszentjéhez buzgón imádkozni. Hátha ezektől javul a készenléti arány.
Azért nem tragikus a helyzet. A hibák nagy része inkább bosszantó apróság. Makacs megátalkodottsággal végig lehet menni minden kapcsolón, relén, kábelcsatlakozón. Ha minden oké, két csodás nap várja a víkenden. És marad öt a hétből a rátermett szerelőnek a hibátlanhoz legközelebbi állapot eléréséhez. Igen, az elektromos és elektronikus rendszer a 164-es gyenge pontja. Rábíztak mindent a megbízhatatlan érzékelőkre, bonyolult panelekre. Olaszországban, a jóindulatú slendriánság hazájában. Bár a cucc Bosch. Német–olasz ellentét?
Beszéljen helyettem néhány Alfa-tulajdonos, a népítéleteink közül (helyesírási hibák korrigálva): 1. A megbocsátó: "Olyan, mint egy olasz utcalány... Jó vele lenni, jó vele megjelenni... De néha sokba kerül!" 2. A haragtartó: "Van a kocsiban 38 kapcsológomb. A fele élből rossz. A másik feléről meg nem tudni, micsoda." 3. A belátó: "Tényleges nagy hiba nem volt, ehhez azonban lelkiismeretesen kell karbantartani, és ITT igaz, hogy erre többször van szüksége, mint a germánnak." 4. Az előítéletes: "Az ülésállító elektromos kapcsolók kezdettől fogva hol működtek, hol nem, de hát ez egy olasz autó, vagy mi?" 5. Az elvakult: "Szeretem. Mindenét. Most éppen nagyfelújítás alatt van, a fényezés legvégén járunk. Már alig várom, hogy újra menjen. Nem bántam meg, bár most már sokban van." És így tovább. Sokkal jobb a tulajdonosok megítélése, mint a köz véleménye.
Eddig a kárörvendőket és az ellendrukkereket szolgáltuk ki. Ideje fordítani a szón. Alig illant el testmelegem a remek Lancia Kappa turbó vezetőüléséből, máris újabb vadorzó olasz autó foteljébe huppanhattam. Az Alfa 164 V6 TB nem kevésbé, nem fokozottan, hanem máshogy jó. Úgy ragaszkodik az anyaföldhöz, mint a tarack, de nagyon kell pörgetni a különlegesen rövid löketű motort.
Egy turbó*, két liter, hat henger
valamint 289 Nm és 207 lóerő. Egy kihegyezett blokk adatai. Alfásaink szeretik is kapcsolatba hozni a Maserati szintén 2000 köbcentis, V6-os biturbójával. Attól tartok, ki kell ábrándítanom őket: a két motor semmilyen paramétere sem egyezik. Talán csak a rettenetes kuplungerőben hasonlítanak. Ettől még, persze, szenzációsan jó a 164-es. Tesztautónkat alapjáraton mozgatva kis vibráció jelentkezik (nem tudom, általános-e, vagy e példány sajátossága), aztán később teljesen kisimul a járása. 2500-3000-ig túl sok nem történik, kényelmes és takarékos utazásra való erőt fejt ki. Turbólyuk? Kráternyi.
Háromezertől már bőven tölt a turbó, már késlekedés nélkül reagál a gázadásra. 110 km/h környékén már mindenképpen ebben a tartományban járunk. Ha innen kell nagyot gyorsítani, mégis helyesebb kettőt visszakapcsolni: rá kell érezni a fordulatéhségre. Péter bő két éve tulajdonosa autónknak, ő sokkal élvezetesebben vezette, mint én. Nem sajnálta sivításig, a piros tartományig forgatni. Gyári adatait nem volt módom ellenőrizni, de nem kételkedem a százra 7,9 másodperces gyorsulában, se a 243 km/h-s végsebességben. Kegyetlen jó, főleg a szélesen használható fordulat miatt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
