Ez most nem jött be

2004.07.13. 10:26

Nehezen tudom megérteni, mi az, amivel az új Astra képes lázba hozni embereket. A nagy közösségi tudatban Golf = németesen alapos presztízs, Stilo = dolce vita, Alfa 147 = cuore sportivo, 307 = Xsara = Mégane = francia kényelem, Mazda3 = Corolla = Almera = japán megbízhatóság, Nubira, Rio = olcsó, de csaknem japán, a Focusról már mindenki tudja, hogy kiváló a futóműve - na de Astra = ?

csik.jpg

Az új Astra talán az az autó, ami a legtöbb érdeklődő pillantást, vágyakozó tekintetett és elismerő bólintást generálta a mindennapi forgalom körülöttem folydogáló részvevőitől. Sőt, beszélgettem bácsival, aki öreg Rekordjából szállt ki, és kért meg, hadd nézze már meg ezt a gyönyörű autót. Tőle tudtam meg, hogy hiába, egyedül az Opel tud autót építeni, a japánok elmehetnek a francba. Aztán meg átkiabált egy Passat kombis jólszituált yuppie, hogy mennyibe kerül az autó. A kábé ötmilliós válaszra helyeslő bólogatás volt a válasz. Az Astra tehát Magyarországon máris közönségsikert aratott.

Még a totalcaros kollégák szerint is kimondottan jól néz ki, különösen így, feketében és ezzel a valóban csodaszép 16 hüvelykes alufelnivel. Pedig én azt hittem, a mai mezőnyben az Astra cseppet sem jelent különlegességet, jó nagy, gömbölyded jószág, amin ugyanúgy átnéznek majd a forgalomban, mint elődein. Tévedtem.

Valószínűleg a jókora fényszórók is sokat tettek az Astra feltűnő megjelenéséért: ilyen látványos, az átlátszó burán keresztül sok-sok krómkeretes optikát felvonultató szemeket valóban csak nagyobb autókon találni. A hátsó lámpák fura tejfehér-piros kombinációja sem szokványos megoldás. A lámpák mellett az Astra fő stílusjegye a mindenhol felbukkanó bogárhát elem. A határozott éllel elválasztott íveket a motorháztető és a csomagtérfedél végződésénél, a műszerfal felső szegélyén, a középkonzol közepén - és a slusszkulcson figyelhetjük meg.

Megállapítható tehát, hogy rosszindulatú prekoncepciómmal szemben sokan vágynak új Astrára - de annak az autóvásárlónak már igazán nem tudom összeállítani a fantomképét, aki épp egy 1.8-as Astrára vágyik. Nem vitatom, hogy a Winkler kollégát megigéző kétliteres turbómotorral, hatsebességes váltóval az új Astra kitűnő autó benyomását kelti, de ezzel a nagy négyhengeres szívóval inkább csak szomorú jelenség. Ez a motor karakterében leginkább az 1.8-as Nubiráéra emlékeztet, amit szintén nem szerettem. Nyúlós, határozatlan és gyengécske. Hab a tortán, hogy a motort felügyelő elektronika másképp működik, mint a többi, szintén erősen környezetvédelemre optimalizált mai benzinesben. Egy hirtelen gázpedálrúgásra itt sem történik semmi, de aztán, mikor már visszaengedtük a pedált, akkor mégis. Dinamikusan, gyorsan felpörög a motor, csak épp jókora spéttel. Szokni kell.

Az 1796 köbcenti 125 lóerőt képes leadni, nyomatékból pedig 170 Nm-nyit produkál 3800-as percenkénti fordulatszám mellett. Az 1203 kilogrammot 198 km/h-val képes repíteni, vagy inkább nyelvlógatva vonszolni, elméletileg 10,8 másodperc alatt van százon az autó. A gyári átlagfogyasztás 7,8 l/100 km, a gyakorlatban, a valóságban ennél kissé többet, 8-9 litert mértünk, jobbára országúti és némi városi üzem mellett. Volt egy olyan, 3-400 kilométeres tesztszakasz, amit sikerült valóban átlagosan, épp 7,8 literes fogyasztással megtenni, de ezalatt szinte kizárólag országúton, 100 és 120 között, sokszor tempomattal, haláli nyugalomban közlekedtem. A nagy motor indokolatlanul pörgős, ötödikben 105-nél forog háromezret. Érdekes még, hogy nem egyszerűen csak nincs vízhőfokmérő óra, de még kontroll-lámpa sincs a túl hideg állapothoz, az Astrának a gyár szerint hidegen is ki szabad taposni a belét.

A váltó méltó társa a motornak, lassú, finom, mégis erőteljes mozdulatokkal érdemes kezelni, különben határozottan visszautasítja a legtöbb fokozatot. Jópofa, bár kissé kényelmetlen megoldás, hogy a rükvercet a szokásos felhúzógyűrű helyett egy lőfegyver ravaszára emlékeztető krómbillentyű meghúzásával aktiválhatjuk. A jópofa, de kényelmetlen megoldások a bajuszkapcsolókon is folytatódnak. Ahogy azt Opeléknél mostanában megszokhattuk, a kapcsolók nem többállású, valódi kapcsolók, csak az elektronikának jelet küldő összezárható érintkezők. Az egy billentésre hármat villantó, határozott nyomásra bekapcsoló indexszel állandóan összevissza villogtattam, ha sűrű forgalomban gyakran kellett hozzányúlni. Az ablaktörlővel a kezdeti szerencsétlen próbálkozások után inkább nem is foglalkoztam, addig böködtem a kart, amíg valahogy automata állásba került az eszköz - ami ezek után az átlagos esőérzékelős gumilapátokkal ellentétben valóban kifogástalanul üzemelt.

Az elektronikával való bajlódás a sebességtartó automatikánál folytatódik. Az indexkar végén levő billentyűkkel tudunk gyorsítani, visszaállni a korábban rögzített tempóra, és egy nagy gombbal kapcsolhatjuk ki az egészet. Nem igazán működőképes a megoldás, könnyen mellényúl az ember. A legszokványosabb helyre, a kormányra sajnos nem kerülhetett a tempomatklaviatúra, hiszen itt a rádió gombjai foglalnak helyet. Mindkét vízszintes küllőn, összesen hat darab.

Ezekből kizárólag a rádió hangerőszabályzóját voltam képes használni, a többi működéséről fogalmam sincs. Van valami közük a számítógéphez is, de az Opel komputeréről (vagy lehet, hogy rólam?) csak annyit, hogy az elindulás óta megtett időn kívül semmilyen információt nem tudtam kicsikarni belőle (másoknak se sikerült, bár elég hamar feladtuk - a szerk.).

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

6 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22