Elolvastam a sajtóanyagot. Azt írja, az S5-ös fenomenális élményautó. Nem igaz. Az egy granturizmó. Hanem ez a középmotoros R8...
Egyszer már voltam hasonló rendezvényen a Hungaroringen. Akkor RS4-esek, S6-osok, S8-asok meg egy csomó új TT várta, hogy naphosszat nyüstöljük. Az R8-ast akkor még csak szoborként tekinthettük meg nyálcsurgatva, most azonban végre ki is próbálhattuk. Ja igen, az új S5-öst is kipróbálhattuk. Szegényke, bármilyen más rivális mellett izgalmas lett volna.
Audi S5
Az S5-ös a hármas kupé BMW-re rímel. Nagy, elegáns, presztízstől duzzadó négyszemélyes kupé tele vitalitással. Nem a Hungaroringen kellett volna kipróbálnunk, és pláne nem az R8-cal együtt. Amikor az ember olyanokat olvas, hogy 354 lovas V8-as, meg 5,1 másodperces gyorsulás, gondolatban máris egy versenypályára képzeli magát, ahogy ül az autó volánjánál, és miközben a tökfőzelékkel összekeveredik a szájban a kenyér héja meg a fasírozott, a nyitott újság képei megelevenednek. Milyen remek játékszer az emberi agy, néhány merengő pillanatra bárki lehet Schumacher, bárkinek lehet S5-öse.
Aztán jön a ronda, gonosz valóság, bele lehet ülni, ki lehet próbálni, és rövid úton kiderül, hogy már megint a pesszimistáknak volt igazuk. Az S5-ös granturizmó, a granturizmóság minden előnyével és hátrányával. Bődületesen gyors és erős, remekül irányítható, de nagyautósan viselkedik: kicsit dülöngél, kicsit nehézkes és rettenetesen halk. Ez persze nem baj, ahogy az sem baj, hogy a sajtóanyag felejthetetlen vezetési élményről beszél. Biztos sokaknak felejthetetlen élményt okozna magában a motorerő, bennem azonban egészen más jellegű gondolatok fogalmazódtak meg.
Azt gondolom, az S5-ös nagyon jó autó. Gyönyörű szép, kényelmes, kiegyensúlyozott, borzalmasan erős, mégis csöndes luxuskupé. Bármikor gondolkodás nélkül vállalnék vele egy Budapest-Hamburg-Budapest kirándulást, ha nem nekem kell fizetni a benzint. Biztosan megfelel bármilyen célra, de élményautózni nem. Hiába gyorsul jól, hiába zseniális a V8-as, hiába a remek futómű meg az összkerékhajtás, ez akkor is inkább bálna, nem angolna.
Még magas fordulaton is alig halljuk a kipufogót, kanyarban a sportosított futómű ellenére is érezni, a fejlesztésnél a kényelmi szempontok fontosabbak voltak az irtózatos kanyarsebességnél. Ez természetesen egyáltalán nem baj, sőt. Vélhetően a célközönség sem versenypályán akarja majd tönkretenni, és egészen biztosan a legmesszebbmenőkig elégedett lesz új autójával, mégis azt gondolom, a háromliteres, szintén összkerékhajtásos dízel sokkal értelmesebb választásnak tűnik. Sokkal olcsóbb, mindössze 8 tizedmásodperccel lassabban ugrik százra, vagyis még mindig 6 másodpercen belül, és kábé fele annyit fogyaszt. Inkább azt vegyék. Az agyuk úgysem az ötös Audiban fog leszakadni. Arra ott az R8.
Audi R8
Ez a Walter da' Silva egy vonalfetisiszta. Tudják, ő felel az aktuális SEAT-család dájnamik lájnjáért, de az S5-ösért és az R8-asért is, és feltételezem, ő találta ki, hogy az utóbbin körbefutó motívumot huroknak nevezzék. Idézem: "Ilyen például a teljes járművet körbefutó vonal, a 'hurok' (loop): az első légterelőről indulva lendületesen a vállövig fut, megkerüli a far világos alakzatokból felépített rajzolatát, majd a túloldalon ismét visszatér az orrhoz. A négy kerékjárat a quattro összkerékhajtás egyértelmű megnyilvánulásaként, a 'hurok' mentén különös hangsúlyt kap."
Az R8-ast megpillantván mindenkinek könny szökött a szemébe. Amikor először láttam, nekem is nagyon tetszett. Most másodjára már voltak averzióim, de amikor a célegyenesben három R8-as előzött meg egyszerre, és oldalról nézhettem a sziluettjüket, miközben a kipufogóik robaja töltötte meg az autónkat, minden ellenérvem elszállt. Ilyen egy szupersportkocsi. Elegáns, de kegyetlen bérgyilkos, ki tudományát olyan szintre fejlesztette, hogy boldogan, csodálva nézzük végig, ahogy precíz, célratörő mozdulataival elválasztja a lelkünket a testünktől.
A sok különleges formájú LED-es lámpa, a kétszer két kipufogóvég, és a 100 km/h-s sebesség felett előbújó hátsó szárny már csak apró igazítás egy mesterművön, az R8 akkor is vagányabb lenne az autók 99,9 százalékánál, ha ezekre már nem jut energiája a tervezőknek. Azért a hátsó üvegen kikandikáló V8-as látványától kár lett volna megfosztani az emberiséget.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
