Jó és szép új kos, csak ki kéne belezni

2006.08.14. 07:39

Adatlap Dodge Caliber 2.0 Crd Sxt - 2006

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 310 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.3 másodperc
  • Végsebesség:
    196 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • 6 295 000 Ft

A márkát eddig leginkább csak a Rém rendes családból (Al Bundy '72-es Dartja) és a Hazárd megye lordjaiból (Lee tábornok egy '69-es Charger) ismerhettük; most pedig itt van a maga valójában, meg lehet venni, tessék parancsolni, milyen színű legyen?

Mostanában egyre több oldalról kavarnak látványos hullámot a merészebb autógyártók az alsó-középkategóriás autók formatervezési állóvizén. A biztonságot, a szürkébe olvadást megelégelte a Renault és a Citroen, elkészítették a kacsaseggű Mégane-t , a fix kormányagyas C4-et . Aztán jött a Honda az új űr-Civic-kel, most meg itt ez a Dodge, vagy mi.

A Dodge Company

A céget egy A. J. Dodge nevű úr alapította 1893-ban, a Massachusetts állambéli Bostonban. A vállalat balzsamozószerek gyártására specializálódott, ugyanis a polgárháború után nagyon jó piaca volt a halott-tartósításnak Észak-Amerikában. A. J. járt-kelt az országban és balzsamozó tanfolyamokat tartott, miközben felesége, Clara vezette a boltot.

1907-ben állandó balzsamozóiskolát alapítottak házuk alsó szintjén, New-Englandi Anatómiai, Egészségügyi és Balzsamozási Intézet néven. 1910-ben az oktatást bárki számára ingyenessé tették. 1920-ban a Dodge Company magazint adott ki temetkezési vállalkozók számára, Climbing the Ladder (Felmászni a Létrán) címmel.

A cég 1927-ben állandó kereskedelmi lerakatot létesített Los Angelesben, később pedig Fort Worthben (Texas) és Chicagóban. 1934-ben megalakult a kanadai leányvállalat, Torontóban. 1957-ben a Dodge mindmáig tartó hagyományt teremt: minden évben továbbképző programokat indít a világ temetkezési vállalkozói részére.

1983-ban a cég a balzsamozószerek előállítása mellett urnák gyártásába kezd. (A krematóriumi urnák persze nem újak a palettán: viszonteladóként a Dodge katalógusában 1926 óta kínálja ezt a tetméket.) 1984-ben megalakul a brit leányvállalat, a Dodge Company Ltd.

A Dodge jelenleg a világ legnagyobb, legelismertebb balzsamozási szakértője. Az amerikai anyacég 117 főnek ad munkát, a Dodge család hat tagja vesz részt aktívan az üzletben.

Forrás: The Dodge Company

Azannya! Deállat! Húbazzeg! A külsejéről elsőnek szinte mindenkinek ez jut eszébe. Az impulzusért javarészt a hatalmas krómfelnik felelősek, de ha ezeket leképzeljük a Caliberről, akkor is marad álmélkodnivaló bőven. A Daimler-Chrysler errefelé kevéssé ismert márkájának tervezői jó munkát végeztek, a kis személy-Dodge sikeresen idézi fel az európai köztudatba talán inkább belopódzott RAM pickup agresszív, vaskos formavilágát: a Caliberből süt, hogy nem európai.

A púpos motorháztető, a vaskos, szándékosan nem színezett vagy krómozott kilincsek, a mingyá'bemosokegyet-szelídségű nagy szemek, a keskeny ablakok, a határozott sárhányó-domborítások az oka. Olyan, mint egy felszteroidozott, megvadított... valami. Valami Amerika.

Kintről nagynak, nagyon nagynak tűnik, gondolom főként a 18-as, 215 mm széles (feláras, 180 ezer forint) kerekek miatt - bent viszont csupán Golfnyi, nem nagyobb, mint a kategóriája. Előre beülve hiába kurblizom le az ülést, a hajam szinte éri a plafont. Magam mögé beülve ujjnyi hely marad a térdem előtt. Hátul három felnőttnek a Caliber nem kényelmetlen: horror. És a csomagtartó is pici, a padló nagyon magasan húzódik, így csupán 352 liternyi cucc fér bele. Mondjuk ez még mindig két literrel több, mint amennyi a Golfba vagy a H-Astrába férne, csak többre számít az ember. A Caliber jóval nagyobbnak mutatja magát, mint amekkora, mikor küzdöttem a gyereküléssel, a babakocsival, mindig emlékeztetnem kellett magamat: nem egy Touran, ez egy Golf!

És a méret még nem minden. A Dodge Caliber belsejét szerintem nem emberek terveztek. Gusztustalan, igénytelen anyagok, formák amerre nézünk, ahova nyúlunk. Összességében jól néz ki, a fotók sem tudják visszaadni a részleteket, de higgyék el, rémes.

A külső kilinccsel kezdődik: reszelős, érdes plasztik, kellemetlen a kéznek. Aztán ilyen gusztustalan szellőzőrostélyok nincsenek más autóban. A klímakonzol szánalmas, egy városi kisautóban elmenne, de egy ilyen (majd a végén megmondom, milyen) drága autóban szörnyű. Csak a vezető ablaka automata (ezt büszkén rá is írták a gombra), de az is csak lefelé. Az ülések bőrkárpitja (bár még ebben sem vagyok biztos, lehet, hogy mű) csak addig tart, amíg kell. Hátulra műanyaglap, az ülőlap oldalára már csak textil jutott. A fejtámla műbőrborítású, felidézte, amit néhai luxusautóink, az új Wartburg, vagy a Skoda 120 GLS fejtámláját tapintva éreztem. A váltókar szoknyája borzongató, nyálkás gumi.

Az ajtókárpitok, a műszerfal, középkonzol, a kesztyűtartó: brrr! Ekkora teli tábla műanyagok tán még az OBI-ban sincsenek. És a bajuszkapcsolók. A bal is érdekes, a végét elforgatva kapcsoljuk a világítást, kihúzzuk: első ködlámpa, még egyet fordítunk: hátsó ködlámpa. A belső gyűrűt tekergetve először a műszerfal-világítás fényereje változik, aztán egyszer csak bekapcsol a belső világítás. A jobb meg aztán... Ha meghúzzuk, spricc és töröl, ez OK, ha fellökjük, egy törlés, ez ok. Viszont bekapcsolni a törlőt gyűrűvel kell, először különböző intervallumokban töröl, csak aztán jön a lassú és gyors üzem, sosem sikerül épp odaállítani, ahová szeretné az ember.

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21