Törpedízel turbóval és zöld kvarcórával
Hej, ha annak idején Esztergomban nem Suzuki Swift, hanem Daihatsu Charade összeszerelő-sor épül, ahol egyliteres dízel is kerül az autócskákba! Még annál is több Charade-dal találkoznánk nap mint nap az ország útjain, mint ahány Swift rohangászik rajtuk - pedig abból is van bőven. Ezer köbcenti, dízelmotor, 850 kiló - minden spórolós természetű magyar vágyálma.

Sajnos egy meglehetősen lepusztult állapotú autó került a kezeim közé. A suszter fiának nincs cipője, figyelte meg a szemfüles nép: Charade-unkon azonnal észrevenni, hogy gazdája autószerelő. De legyünk jók és tekintsünk el rozsdától és ütött-kopottságtól; így azonnal meglátjuk, hogy a Charade egyfajta kellemesen jellegtelen kis autó. Nincs benne semmi különös, az egyetlen valamirevaló stílusjegy a hátsó kerekekre rátakaró sárhányó - de legalább nincs semmi bántó a formatervben.
Kitüremkedésektől mentes gépházfedél, épp csak jelzésszerű szélesítés az első oldallemezeken, mely játékosan eltűnik az ajtókban és hátul a kerék felett tér vissza - jellegtelen front, hátul egy nagy sík és kész. A tükrökön - lámpákon sem sokat gondolkodtak a tervezők: a fejlesztés egyetlen kritériuma az lehetett, hogy a formákba senki ne tudjon belekötni. Így sikerült a korábbi, mérsékelten unalmas kockaforma Charade-ból mérsékelten unalmas gömbölyded Charade-ot alkotni.
A helyzet belül sem sokkal jobb: igénytelen rondaszürke rideg műanyag a műszerfalborítás. Semmitmondó, egyszerű a műszer- és kezelőszerv-design, egyedül a hátsó ablak fűtés- és ablaktörlő-kapcsolójának tekergetős megoldása lop színt a Charade-ba. Messze kinn a szerelvényfal jobb szélén nagy örömünkre ott díszeleg a zölden ragyogó kvarcóra, amely a világítás felkapcsolására azonnal elhalványul, így téve láthatatlanná nappal a pontos időt. Érdekesen agyatlan megoldás, hogy a vészvillogó kapcsolója nyomás hatására kapcsol be, viszont húzás kell, hogy kikapcsolódjon.
Tesztautónkban a rusnya, olcsóbbik Swiftekéhez hasonló vékony gyári kormányt sportkormány váltotta fel, ami praktikusan kitakarja 40-től 140-ig a sebességmérő számait, és elfedi szemünk elől a teljes használható fordulatszámtartományt. A hosszú gyári váltókar függőlegesen mered ki gumiharmonikájából: a 120-as Skodáé lenne ilyen, ha szoknyája lenne. Középen egy tipikus kisjapán karos fűtés-szellőzés-vezérlést találunk belső levegő-keringtetéssel. A középkonzol nem ér le a padlólemezig, ezzel a Charade lábban kellemesen tágasnak érződik, ugyanakkor szegényes benyomást kelt a "kardánbox" hiánya. Ezzel a Daihatsu régi szép időket idéz: emlékeznek még, milyen népszerű volt annak idején a CaraBox gyártmányú kazettatartós dobozok utólagos beépítése Ladákba-Skodákba?
A hiányos középkonzolért cserébe kesztyűknek van tartója - ami viszont valóban egy utólag felszerelt doboznak tűnik. Az ajtók kárpitja a végletekig egyszerű: sorjás műanyaglap itt-ott homorításokkal és domborításokkal, amin csak tovább rontanak az utólag beszerelt villanyablak kapcsolói. Térképzseb nincs. Szánalmasan vicces spórolás, hogy a napellenzőknek a belső oldalon nincs rögzítésük, csak úgy lógnak a levegőben. Ilyet még autóban nem is láttam. Ennél a Swift belseje jóval szebb - és több szó erről ne essék.
850 kilós önsúly, a megengedett legnagyobb ösztömeg 1220 kiló - azaz ha beül öt nyolcvankilós ember, harminc kilóval már túl is léptük a megengedettet. Szerencsére az ilyesmi valószínűtlen, az ötödik nyolcvankilós utas már élénken tiltakozna a beszállítás ellen, az autó karosszériáját nem ilyesmire méretezték. A műbőr-textil-kombinációval burkolt első ülések kissé szűkek - legalábbis az én kilencven kilómnak, de azért egy hosszabb távú utazást is gond nélkül elviseltem benne. A csomagtér sem hatalmas, alapértelmezésben 173 liter (Swift: 226), de a hátsó üléstámlák 1/3, 2/3, vagy 3/3 arányban is ledönthetők.
Rövid izzítás után jellegzetes háromhengeres morgással jelentkezik be az autó legsajátosabb eleme, a motor - dízeles csörgés-csattogással párosulva. A 993 köbcenti által meghatározott lehetőségeket a turbo kissé kitágítja - ezáltal a Charade képes felvenni a versenyt egy 1,6 - 1,7 literes szívódízel kortárssal. A gázreakció gyors, de a gyorsulás, hogy is mondjam, nem présel az ülésbe senkit, na. Tesztautónk motorja természetesen kissé hengerfejes - az emberek többsége nem fogadja el a tényt, hogy a dízeleket nem illik tartósan pörgetni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
