A koreai Chevrolet mindig is mestere volt annak, hogy a legtöbb autót adja a lehető legkevesebb pénzért, maximum a stílus és az élvezet szorult pöttyet háttérbe. Most már az se – nézzenek csak ide, mit vettek elő a fiókból.
„Halló, Opel-szalon? Kérem alássan, én egy szép, tágas autót szeretnék a családnak, ketten vagyunk az asszonnyal, meg hát a gyerekek, Laci tizenhét, Erzsi tizenkettő, és persze az anyósom is jön velünk szombatonként a piacra, hogy az isten éltesse még vagy két évig, de nem tovább. A szomszéd most vett egy Octaviát, a szemben lakó tavaly december óta Mitsubishi Lancerrel jár – hogy honnan vette a pénzt, azt én nem tudhatom –, csak énnekem van már az utcában ez az öreg Astrám. Lassan már vissza se köszönnek, ez így nem mehet tovább. Nem kell, hogy nagyon gyors legyen, nem vagyok én versenyző, csak ne rázzon, mert a nejem nagyon érzékeny. Mondta is a múltkor, amikor Pista, a pesti unokaöccse eljött a fényes szolgálati kocsijával – valami Mazda vót talán –, hogy szép-szép az a sok kis lámpa, de bele nem ülne még egyszer. Persze Pistának nem mondta a szemébe, mert nem akarnánk mi megbántani senkit, nem olyan családból származunk, csak úgy otthon, nekem, amikor már vége lett a Hal a tortánnak. Ja, és még egy – tudják, hogy van ez manapság, nincs ám rá túl sok, drága lett mostanában errefelé az élet…”
Ilyenkor az Opel-kereskedő fejet vakar, megpróbál Astra Classic II-t tukmálni, de érzi, hogy vesztett ügye van, hiszen az embere szemmel láthatóan nem szeretné alább adni, mint a szomszédok. Mellesleg azért jött be, mert épp egy olyan autót akar lecserélni, csak azon még nem volt Classic felirat, amikor vette.
Hmm, nem lenne jó átengedni egy ilyen valódi vevőt a citroëneseknek, sem a kiásoknak, hijundájosoknak. Tényleg, mostanában mindenki koreai autót vesz… Erre a felismerésre felvillan a szikra a fejében. Mint Ferencváros-drukker, aki a vébén a nemes ügy érdekében elfelejti fradisságát, és a magyar válogatottnak szurkol, ő is félreteszi körbe zárt villám alakú szívét, és a GM-re, mint globális kenyéradójára gondol. Van valami új autója azoknak a chevyseknek, valami krúz, állítólag olcsó is, nagy is, veszettül biztosak voltak benne a múltkor a kollégák, amikor átment hozzájuk néhány EÜ-csomagért kölcsönbe.
„Megvan!” – reccsen bele a telefonba, kicsit ráijesztve a vevőjelöltre. „Elnézést – folytatja visszafogottabban –, szóval, khm, megvan, amire Önnek szüksége van” – s még arra is figyel, hogy az Önnek Ö-jét megnyomja kicsit, hogy érezze a vevő, úr ő. „Sejtésem szerint a Corsát nem találja elég tágasnak (öt személynek nem is az, hajjaj, gondolja, de azért nem megy bele a részletekbe), az Astrát pedig a jelenlegi euróárfolyamon nem tudjuk talán elég olcsón adni Önnek – az „Önnek”-ben megint megnyomja az Ö-t, érzi, hogy működik a módszer – igaz, a megoldáshoz át kellene fáradnia a város másik felében levő Chevrolet-szalonba. A főúton alig öt perc, mondom is a címet.” És mondja.
Vevőjelölt meg megy. És lát csodát. Olyan autót, amit ha kitesz a ház elé, a szomszédjait megeszi majd a sárga irigység. Alig 3,3 millió forintért. Hihetetlen.
Körüljárja, gyönyörűen tükröződik benne a szalon üvege, még az utca túloldalán lévő tanácsház gipszstukkói is jól kivehetők a lakkozásban. Szép, bizony nagyon szép, ez az asszonynak is tetszene. Nem szerette a Daewoo-kat, még azután sem lettek szimpatikusak, hogy Chevrolet lett belőlük, annál ő komolyabb embernek tartja magát. Van több kollégájának is ilyen, hogyne, nem panaszkodnak, csak olajcserére járnak szervizbe, de neki akkor is a Lada Samara jut ezekről a koreai csodákról az eszébe. Azok is bírták jól, de nem volt bennük semmi spiritusz.
De ez, ez valami egészen más. Igaz, a 3,3 milliósban nincs légkondi, csak a 3,7-esben, bár az eladó elejtett valami célzást, hogy tudnak majd adni hideg levegőt kis felárért az alaphoz is. Ez még nem biztos, de mire április végén szállítani kezdik az autókat, addigra kiderül.
Vevőnk a Chevrolet Cruze-zal (ejtsd: krúz) szembesült a szalonban. Ez a Daewoo utáni korszak első teljesen új fejlesztésű autója, egyébként meg a Nubira/Lacetti utódja. A koreai Chevrolet az elmúlt hat évben két dolgot bizonyított. 1) Megbízható, tartós autókat gyárt, méghozzá a piaci árszint alatt. 2) Kocsijai korántsem kényelmetlenek, jól rugóznak, elfogadhatóan tágasak, nem is nagyon zajosak.
Azonban a Chevynek nem sikerült meggyőző kártyákat letennie az asztalra a következő témákban:
- benzinmotorok takarékossága, ereje, kulturáltsága
- váltók kapcsolási minősége
- pontos, informatív kormányzás
- emlékezetes külső és belső design (a Matiz/Spark, valamit a még újnak mondható Captiva kivétel)
Most itt a Cruze, ő megy a táblához. Tanárúrénkészültem – mormolják el még egyszer utoljára a többiek, és örülnek, hogy néha a jó tanulót hívja ki a tanár, és őket békén hagyja.
A jó tanuló tehát felel. Elegánsan áll, két ujja közé csippentett krétával. Várja az első kérdést, hatásszünet. Ez most más, mindenki érzi a tanteremben. A tanár megtöri a csendet: „Hát akkor vegyük talán a gyalogosbiztos orrkiképzést…”
„Vegyük a gyalogosbiztos orrkiképzést…” – mondja értőn Cruze, és ezzel egy ütemben épp a kellő mértékben megnedvesíti a szivacsot. Négy, szigorúan párhuzamos, energikus lendítéssel letörli a táblát, és – mintha begyakorolta volna – kiszámított mozdulatokkal rajzolni kezd. Elegáns, kétszintes autóorr vázlata jelenik meg a táblán. A kréta halkan surrog, gyakorlottan kezeli, az ő kezében nem csikorog. Még az inge se lesz poros.
Az osztály lélegzetvisszafojtva figyel, hiszen mindenki tudja, hogy szép, gyalogosvédős autóorrot rajzolni szinte lehetetlen, mindig pörölycápa, kékbálna, ruhásszekrény lesz belőle, de leginkább Frankenstein teremtményének a feje körvonalazódik ilyenkor. Amióta az Euro NCAP szerint a puhatestűekre is figyelni kell, nincsenek többé szép autóelejek, tudja ezt kicsi és nagy egyaránt.
Cruze-nak mégis sikerül, ráadásul a felelés nyomása alatt. Nem véletlen, hogy ő a jó tanuló, hát persze. Csoda történik, a keletkező orr magas, óvó, barátja a bottal tipegő néninek, ugyanakkor van benne valami határozottan dinamikus, autószerű, bizony, még elegáns is. Az osztály érzi, jobb, ha aznap már senki nem felel, csak rossz jegyet szerezhet már, akit kihív a tanár.
„Látom, megoldottad a feladatot. Mi a helyzet a belső térrel? Lacettit már leültettem az előbb, úgy látszik, mostanában csak meccset néz, ahelyett, hogy a jövőjén gondolkodna” – dobja fel a tanár a kérdést, bár titokban már beírta a jó jegyet a naplóba. Tudja ő, hogy kettejük játéka, a jó tanulóé és az övé, csak egy ajándék, bemutató félóra a többieknek. Hogy lássák, így is lehet.
Cruze – tényleg csak a hatás kedvéért – összevonja szemöldökét, a kréta tovább surrog. Kétszintes autóbél körvonalai sejlenek fel, merész, sarkos, lendületes formák, krómkeretes műszerek, kétrétegű, kétszínű, lyuggatott felszínű textilek terülnek szét. Nem vitás, amit egy hatodikos ki tud hozni magából felelés közben, az itt ki van hozva alaposan. Persze a hetedikben, ahol a múlt héten az Insignia kanyarított egy kiválót, vagy egy osztállyal még feljebb, ahol az Audi A4 már tökélyre fejlesztette a formákat és az anyagokat, ez csak háromnegyed lenne, de hatodikban ez ötös. Igazából ötös fölé, ha lenne olyan.
A jó tanuló belelendül, már csak magának felel. Meg se izzadt még, látszik rajta, hogy élvezi. Elöl MacPherson gólyalábakból, hátul csatolt lengőkarokból ügyes, ugyanakkor egyszerű, olcsón gyártható futóművet rittyent. Európában tesztel, hangol, betold, merevít. Ha nem ezekkel a borzalmasan csúszós Kumho Solus gumikkal kellene dolgoznia, hanem kapna valami Michelint, Pirellit, még csodás kanyarsebességeket is felírhatna a tábla szélére, de így tudja: a kiváló gépészet alatt csak sikolt, radíroz majd az élettelen koreai kaucsuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
