Négy láb jó, két láb rossz
Adatlap Mercedes-Benz E 280 Cdi 4matic - 2005
Adatlap Mercedes-Benz E 320 Cdi 4matic T - 2005
A Mercedes-Benz hazai importőre, a Daimler-Chrysler Hungária az egész pénteket rászánta, hogy meggyőzze magyar autós újságírókat: az összkerékhajtás jobb, mint a hátsókerék-hajtás. És nahát, tényleg! Illetve ugyan már, dehogyis!
Mennyivel könnyebb négykézláb kimenni a klotyóra, ha már nagyon-nagyon sokat ittunk! Milyen könnyen bukik orrára a még épp csak járni tanuló kisbaba, mikor először ad fel kettőt a négy talajkapcsolati pont közül! Mennyivel többen dőlnek el biciklivel és motorral, mint autóval!
Aki belátja a fenti megállapítások igazságtartalmát, azon sem lepődik
meg túlságosan, hogy az összkerékhajtású autó kanyarban stabilabb,
csúszós talajon hatékonyabban használja a motor erejét gyorsításra,
eltérő tapadású felületeken pedig kiegyensúlyozottabban viselkedik,
mintha csupán két kerekére jutna nyomaték.
Sokkal biztonságosabb, és persze sokkal unalmasabb jószág.
Az elsők
A világ első négykerék-meghajtású járművét - úgy tudjuk - a 25 éves Ferdinand Porsche tervezte az osztrák Lohner teherautógyár számára. Az 1900-ban épült autót a kerékagyakba épített villanymotorok mozgatták, az elektromos áramot egy generátor szolgáltatta. Az első mechanikus hajtásláncú 4x4 hajtásképletű (isten bizony van ilyen szó) jármű, tehát a mostani összkerekes autók őse egy holland gyártó, Jacobus Spyker műve, a Spyker 50HP. Versenyautónak készült, 8,7 literes hathengeres motorral. 1902-ben tervezték, 1903-ban készült az első példány.
A motor
Idén júliusban két állandó összkerékhajtású dízelmotoros modellel bővült a Mercedes-Benz E-osztályának kínálata. Mivel az utóbbi időben a Mercedes megbolondult, és a BMW-hez hasonlóan a típusjelzésekkel már nem a lökettérfogatra, hanem a lebutítottságra, vagy ha tetszik, kihegyezettségre utal, nem meglepő, hogy az E280 CDI és az E320 CDI egyaránt 2987 köbcentis. Az egyik 190 lóerős és 440 Nm-t ad le az 1400-2800-as fordulatszám-tartományban, a másik 224 lóerős, csúcsnyomatéka 510 Nm 1600-tól 2800-ig.
Ahogy arról
májusban már hírt adtunk, a V6-CDI a texasi laredói gyorsasági
pályán három E 320 CDI szériamodellben egyenként több mint
100 000 kilométeres távot teljesített meghibásodás nélkül.
Az amerikai Ward's magazin a motort a "2005-ös év tíz legjobb motorja"
közé sorolta.
A világrekorder dízelmotorhoz tehát immár a 4MATIC is rendelhető. Az autók kombiváltozatban, mercedesül T-modellként is léteznek, így az E-Klasse motor- és karosszériaváltozatait felhasználva a megrendelők 27 változatot csipegethetnek össze kényük-kedvük szerint.
Az ár
A 320-as E CDI limuzin 14 145 000 forintba, a kombi 14 870 000 forintba kerül. Az E 280-as valamivel olcsóbb, 13 449 000 a limuzin, 14 171 000 a T-Modell. Az új összkerékhajtású dízelek alapfelszereltsége egyebek között részecskeszűrőt, klímaberendezést, egész jó hifit és ötfokozatú automata váltót is tartalmaz. A minden idők legkreatívabb pohártartója viszont sajnos csak a jobban felszerelt modellekhez jár.
A 4MATIC
A 4MATIC, azaz viermatik, négymatik kifejezés a Mercedes személyautóiban állandó összkerékhajtást jelent. A nyomaték 60-40 százalékos arányban kerül a hátsó, illetve az első tengelyre. Érezhetően németből fordított idézet a sajtóanyagból: "A 4MATIC lelke egy a tengelyek közötti fordulatszám-kiegyenlítést végző, nyitott központi differenciálművel ellátott egyfokozatú elosztómű. Közvetlen kapcsolatban áll az automata váltóval, és komplett hajtóegységet alkot a motorral, a nyomatékváltóval, valamint az elsőtengely-hajtóművel. Az elsőtengely-hajtómű a motor új olajteknőjén található. Az elosztómű és az elsőtengely-hajtómű között kardáncsuklós tengely biztosítja az erőátvitelt."
A Mercedes mindenekfelett a kényelem híve, így mellőzi a hagyományos differenciálzárakat, helyettük a 4ETS nevű elektronikus kipörgésgátlót, ha tetszik, fékdifferenciált használja, mely már negyedfordulatnyi túlpörgés esetén megfékezi a nem tapadó kerekeket, így a nyomaték más, kellő tapadással rendelkező gumira vihető át. Ha tehát akár csak egy kerék aszfalton áll a négyből tükörjég helyett, a Merci már el tud indulni.
A Mercedes szerint a klasszikus diffizárak "más összkerékhajtású személygépkocsiknál járulékos szervizigényű, komfortcsökkentő tényezőként érvényesülnek". A sajtóanyagból véletlenül kimaradt, hogy a fékdifferenciál, ha tényleg használják, gyorsan és csúnyán megeszi a fékbetéteket és a tárcsákat. És persze a mechanikus szerkezet belső súrlódása miatt mindenképp kell számolni pár decis többletfogyasztással is. De hát egy túralimuzin nem terepjáró, egy átlagos E-Klasse tulaj valószínűleg nem gyakran csinálja majd azt kedvencével, amit mi tettünk a tesztautókkal.